Spitfire boven Amsterdam

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Feldwebel
Lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 mar 2006, 10:52

Spitfire boven Amsterdam

Bericht door Feldwebel »

..geloof het of nietmaar afgelopen week zag ik, boven mijn huis, Watergraafsmeer, Amsterdam, een Spitfire een tiental duikvluchten maken. Kreeg dar kippenvel van...
Got Mit Uns
Gebruikersavatar
Bart V
Lid
Berichten: 533
Lid geworden op: 06 apr 2007, 21:26
Locatie: Antwerpen

Bericht door Bart V »

Geloof het of niet, tijdens een Airshow hier zag ik een B-25 Mitchell - die aan het opscheppen was - vliegen erna ook een jachtvliegtuig juist hetzelfde kon alleen niet zien welk het was - hij was te ver van me -.
“Sweat saves blood, blood saves lives, and brains saves both.” ~ Erwin Rommel
Gebruikersavatar
PPL
Lid
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 okt 2002, 17:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door PPL »

Bron

AMSTERDAM - De politie van Amsterdam heeft donderdagmiddag ( 7 juni) honderden telefoontjes gekregen over een stuntende Spitfire boven het Amstelstation.
Het toestel zou allerlei capriolen, zoals loopings, uitgehaald hebben in het luchtruim boven het station.
Bange en bezorgde Amsterdammers dachten dat het vliegtuig het station binnen zou vliegen, aldus een woordvoerster van de politie.
“De meldkamer had het verschrikkelijk druk.''

De politie wist echter niet dat de luchtvaartautoriteiten toestemming had gegeven voor de actie.
De dienst was het vergeten te melden bij de Amsterdamse politie, die daar pas later achter kwam.
Het bleek te gaan om een reclamestunt voor een voetbaltoernooi.

Foto's op http://www.at5.nl
Afbeelding
Afbeelding

Op youtube

Cover up your face, you can't run the race.
The pace is too fast, you just won't last.
Gebruikersavatar
Bart V
Lid
Berichten: 533
Lid geworden op: 06 apr 2007, 21:26
Locatie: Antwerpen

Bericht door Bart V »

Een stunt dus. Zou zonde zijn geweest als die gecrasht was.
“Sweat saves blood, blood saves lives, and brains saves both.” ~ Erwin Rommel
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

Bart V schreef:Een stunt dus. Zou zonde zijn geweest als die gecrasht was.
Dat is ook niet echt iets waar ik van uit zou zijn gegaan, je bent niet zomaar een piloot, laat staat een piloot die zulke kapriolen uithaalt!
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Sam
Lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 03 jul 2005, 22:22
Locatie: Utrecht

Bericht door Sam »

stoer!! :D
Gebruikersavatar
Daan S.
Lid
Berichten: 971
Lid geworden op: 10 mar 2004, 21:48

Bericht door Daan S. »

sobel schreef:
Bart V schreef:Een stunt dus. Zou zonde zijn geweest als die gecrasht was.
Dat is ook niet echt iets waar ik van uit zou zijn gegaan, je bent niet zomaar een piloot, laat staat een piloot die zulke kapriolen uithaalt!
Tja je weet nooit he, een ongeluk zit in een klein hoekje. Ik had ook liever gezien dat ze er een ander vliegtuigje voor hadden gebruikt. Zie ook het nut er niet van in, niemand wist dat het een 'reclamestunt' voor een voetbalclubje was...
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Bericht door Charly1975 »

Ik zie de link tussen een Spitfire en een voetbalclub niet. Tenzij de club Spitfire heet uiteraard.

Persoonlijk vind ik het jammer dat ze zo'n mooi toestel voor dat soort zaken moeten gebruiken, schijnbaar is er te weinig geld voor het onderhoud dat men dit voor het geld moet doen. Daarbij heeft het z'n doel ook gemist....er is wel aandacht echter niet de juiste en achteraf.

Aan de andere kant, wel mooi om het toestel te zien vliegen !!
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

Hmm jaar of 2/3 terug vlogen er 2 (!?) Spit's heel dicht bij ons over de huizen heen en aangezien ik op zolder slaap en toen ook zat had ik toch mooi uitzicht :)
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Gebruikersavatar
Joe_Liebgott
Lid
Berichten: 294
Lid geworden op: 30 mei 2007, 19:35
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Bericht door Joe_Liebgott »

Ik zag een week voor bevrijdingsdag 2007 helemaal alleen een B-25 Mitchell of een lancaster (ik kon het niet goed zien hij vloog best wel hoog)Hij vloog een paar rondjes en toen vloog hij weer terug naar Rotterdam Airport!
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!

"Battle is an orgy of disorder" George S. Patton
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

Zal dan wel de B-25 geweest zijn. Voor zover ik weet vliegt er nog één Lancaster en wel bij de Batlle of Britain Memorial Flight in Engeland. Naar mijn beste weten mag dat ding de Noordzee niet meer oversteken. (Dat is althans de opgegeven reden dat hij niet meer over Dronten heen komt tijdens de herdenking op 4 mei)
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Gebruikersavatar
Jumposaurus
Lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 27 jun 2007, 18:47

Bericht door Jumposaurus »

Voor bevrijdingsdag vloog er in het kader van het herdenken van operatie manna (voedseldroppings) de Lancaster van de Battle of Britain memorial flight over Noordholland en Texel. Dit heeft hij op twee verschillende dagen gedaan. Ik had het geluk om op Texel te zijn toen hij langskwam . Hij liet naast enkele low passes zien hoe je ook met een viermotorige kist best wel korte en snelle bochtjes kunt draaien. Nooit geweten dat zo'n logge 'Lanc' zo wendbaar was.

Dat de Spitfire ook voor andere zaken gebruikt wordt dan een demo bij een voetbal club was op 5 mei jl.
Hier voerde de Spitfire een ere vlucht uit boven de begraafplaats van Voorthuizen ter nagedachtenis aan twee gevallen piloten (Mosquito) die op dat moment herdacht werden. Daarbij was de zoon van een van de piloten aanwezig en vormden leden van Pathfinder Holland een erewacht. De Spitfire werd door Pathfinder NL ingepraat op de juiste koers, waarna de piloot ook nog een persoonlijke boodschap liet overbrengen aan de zoon van de gevallen vlieger.

Kort tevoren waren de Pathfinders ter herdenking aan de wapen en agentendroppings afgesprongen boven het oude afwerpterrein Appelse Heide. Onder hen 1 vrouw in historische outfit . Zij sprong ter herinnering aan de 600 vrouwelijke agentes die gedropt zijn gedurende wo 2. Het merendeel van hen is omgekomen in verschillende concentratiekampen.

voor beelden van deze gebeurtenis : http://www.greensparks.nl/fotos/2007cra ... index.html
Plaats reactie