Afgelopen april, zijn mijn vrouw en ik naar Oklahoma geweest alwaar ik zoals al eerder verteld, een paratrooper opleiding heb gevolgd. Dit ter voorbereiding van het maken van historische sprongen, zoals die in Normandië ter herdenking van D-Day, operatie Market Garden hier in Nederland en Bastogne.
In juni zijn we naar Normandië gegaan en heb ik samen met ons demonstratieteam, het Liberty Jump Team, 3 herdenkingsprongen gemaakt, waarvan één nachtsprong.
Na mijn opleiding in de US wilde ik graag mijn sprongen opdragen aan een van de gesneuvelden die op het monument van de Waal oversteek vermeld staat. Omdat Sgt Grady Lee Robbins 504PIR HQ/3 uit Oklahoma kwam (waar ik mijn opleiding heb gehad) en hier op 23 jarige leeftijd zijn leven heeft gegeven voor onze vrijheid, is mijn keuze op hem gevallen. Door hem te herinneren, worden de anderen ook herdacht.
Samen met anderen zijn we op zoek gegaan naar zijn familie. Binnen één week hadden wij zijn 88 jarige zus Vela gevonden. Zij was zeer onder de indruk over alle zaken die rond het monument gebeuren en het feit dat de kinderen van de basisschool "De Oversteek" voor het monument zorgen.
Kijk ook eens op http://www.dday-veday.nl op de pagina 82nd Airborne Division tijdens Market Garden.
Om Grady te herdenken heeft zijn zus mij zijn silver Wings opgestuurd. Deze draagt hij ook op een foto, die ik eveneens gekregen heb. Die foto is gemaakt na de gevechten in Sicilië. Nu na 63 jaar gaan deze wings weer de lucht in want op 22 en 23 september wordt er ter nagedachtenis van operatie Market Garden gesprongen op de Ginkelse Hei, Driel en Groesbeek.
Dit jaar hebben veel Nederlandse re-enactors de stap gemaakt om ook een dergelijke opleiding te volgen via de Pathfinder Group. Dit resulteerd dan ook in een toename van het aantal springers en ik ben blij hen te mogen ontmoeten bij hun eerste demonstratiesprongen.
Zelf spring ik mee op Driel en ook op Groesbeek, als ik tenminste niet in een boom terecht ben gekomen in Driel.

Datum: zaterdag 22 september 2007
Tijd : 11:30 u
Dropzone: Ginkelse Hei
Ter ere van de Britse Para's
Datum : zaterdag 22 september 2007
Tijd : 16:30 u
Dropzone : Driel
Ter ere van de Poolse Para's
Datum : zondag 23 september 2007
Tijd : 1e sprong 11:30 u
Tijd : 2e sprong 12:30 u
Dropzone : Groesbeek, Wylerbaan (bij het museum). Dit is Dropzone T, 82AB 505PIR.
Natuurlijk onder voorbehoud van weersomstandigheden en andere redenen waarom iets dergelijks gewijzigd zou kunnen worden.
Groeten,
Too Tall