Redding rond kap Anne Frank-kastanje

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)

Moderator: Mr Mojo Risin

Plaats reactie

Moet de boom blijven staan of gewoon omgekapt moet worden

Peiling eindigde op 10 jan 2008, 09:26

Omkappen
10
42%
Laten staan
14
58%

Totaal aantal stemmen: 24

Rowen
Lid

Redding rond kap Anne Frank-kastanje

Bericht door Rowen »

Bezwaarschriften

De stichting en de omwonenden hebben bezwaarschriften ingediend tegen de voor komende woensdag aangekondigde kap. Het Amsterdamse stadsdeel Centrum maakte bekend dat de boom, waar Anne Frank vanuit het Achterhuis op uitkeek, er door een explosieve groei van tonder- en honingzwam erg slecht aan toe is. Er zou gevaar zijn voor de omgeving.

Wortelaanzetten

De Bomenstichting heeft de boom in de tuin van Keizersgracht 188 opnieuw onderzocht en zegt dat hij nog drie flinke wortelaanzetten heeft. "Dat is zo'n sterke verankering dat je ervan kan uitgaan dat er nog een stevige stam staat. Wij schatten in dat het risico niet zo groot is dat hij acuut gekapt moet worden. De gemeente heeft hierover verkeerde informatie verstrekt."

Redden

De Bomenstichting probeert al enige tijd met de groep omwonenden de 'Anne Frankboom' te redden. De particuliere eigenaar kreeg in maart een kapvergunning en de omwonenden kregen de tijd om met een reddingsplan te komen. Deze week besloot Amsterdam-Centrum echter dat het ook daar te laat voor is.

Politie

Bij het onderzoek van de Bomenstichting moest de politie er aan te pas komen. De organisatie wilde een 'trekproef' doen. Daarbij wordt de windkracht nagebootst door aan de kastanje te trekken. De eigenaar was echter bang voor ongelukken en belde de politie. De Bomenstichting gebruikte vervolgens een andere methode.
Charly1975
Lid

Bericht door Charly1975 »

Als die boom gezond blijkt te zijn...lekker laten staan. Maar als ie echt ziek is...omkappen.

Ik hecht geen enkele waarde aan een boom anders dat het een mooi stukje natuur is dat, indien mogelijk, zoveel mogelijk bewaard moet worden.

Ik heb geen stem uitgebracht omdat ik niet weet of de boom nu wel of niet gezond is. Als deze boom echt gezond blijkt te zijn dan stem ik voor behoud, echter als deze boom daadwerkelijk ziek blijkt te zijn dan is kap een verstandige oplossing. Mits er een mooie nieuwe gezonde boom wordt geplaats.
We're fools to make war
On our brothers in arms

(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Contacteer:

Bericht door sniper snoop »

Ik ben zelf houtvakker, als ze de boom nog laten omkappen, kan die boom andere bomen redden omdat houtbewerkers die kunnen gebruiken als hout. is het rot binnen in omdat die dood is, zal er andere bomen vernietigt worden. Klink mss onzin maar is eenmaal zo, ook een dooie boom en zeker deze joekel is te gevaarlijk. liever omkappen en zoals al reeds is gezegt een monument plaatsen dan laten om waaien en evt ongelukken. als de boom op musea terecht komt, zal de musea zeker vernietigt worden met alles erin.
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
Markoz
Lid

Bericht door Markoz »

Heeft iemand dat stuk van een oud-amersfoort gevangene gelezen over de boom "die alles heeft gezien"? Stond dacht ik in de metro. Hij vertelde dat er een boom in kamp Amersfoort stond die alles heeft "gezien". Martelingen, executies, honger etc. etc. Uiteindelijk is de boom na de oorlog omgewaaid maar niet weggehaald. Nu ligt de boom er nog als monument waar hij elke keer even bij stil staat. Misschien is dat een idee om ook met de Anne Frank boom te doen :)
Plaats reactie