Standbeeld voor Duitse soldaat in Goirle

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Standbeeld voor Duitse soldaat in Goirle

Bericht door Sjoerd »

In Goirle wordt gewerkt aan een standbeeld voor een Duitse soldaat.

Filmpje
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Metal-Arvak
Lid
Berichten: 128
Lid geworden op: 21 jan 2006, 15:18

Re: Standbeeld voor Duitse soldaat in Goirle

Bericht door Metal-Arvak »

Ach ja, der waren in die tijd Nazi-Soldaten en Duitse-Soldaten.... :( Wat mij betreft mogen hier ook in het hoge noorden, meer aandacht geschonken worden aan de verzetstrijders..
Gebruikersavatar
Nekaf
Lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 31 jul 2005, 00:12
Locatie: Rosmalen

Re: Standbeeld voor Duitse soldaat in Goirle

Bericht door Nekaf »

Ik heb vorig jaar de documentaire gezien. Niet alle Duitsers waren Nazi's en sommigen hebben zich letterlijk opgeofferd voor de bezette burgerbevolking. Niet meer dan terecht om voor deze jongeman een gedenkteken incl Duitse wapenrusting te plaatsen.
Gebruikersavatar
Nekaf
Lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 31 jul 2005, 00:12
Locatie: Rosmalen

Re: Standbeeld voor Duitse soldaat in Goirle

Bericht door Nekaf »

Even de situatie: in oktober 1944 is de toestand van het Duitse leger precair. De Geallieerden staan aan de Belgisch-Nederlandse grens en maken zich op voor de bevrijding van Zuid-Nederland. De Duitsers hebben hun beste soldaten teruggetrokken en ze vervangen door oude mannen en jonge knapen, schoolverlaters die op hun zestiende zijn gemobiliseerd en na drie maanden opleiding naar het front worden gestuurd met afgekeurde wapens om als kanonnenvoer te dienen. De eenheid van Karl Rosch wordt bij boeren ingekwartierd. De stemming is bedrukt, de Engelse aanval kan elk moment beginnen. Aan zijn familie schrijft de jonge rekruut een afscheidsbrief want hij heeft het voorgevoel dat het ook met hem slecht af zal lopen. De Kilsdonks beschrijven Rosch als een stille innemende jongen die geen kwaad in de zin had, zich met de kinderen bezighield en af en toe zelfs in de stallen bijsprong. Ze vieren samen z'n verjaardag en drie dagen later, terwijl hij met mevrouw Kilsdonk rustig een bakje koffie drinkt in de keuken, breekt de hel los. Een paar minuten later wordt de jonge Duitsers getroffen door een Engelse granaat. Op een oude schuurdeur die als brancard dienst doet worden zijn resten verzameld en kort nadien begraven. De zoon van de familie Kilsdonk vindt achteraf zijn afgerukte laars met tenen erin; tot hoog in de bomen hangen bebloede flarden van Rosch's uniform en op het erf vinden de Kilsdonks nog stukjes huid en weefsel.
Gebruikersavatar
Sgt. Gallée
Lid
Berichten: 376
Lid geworden op: 29 apr 2006, 21:43

Re: Standbeeld voor Duitse soldaat in Goirle

Bericht door Sgt. Gallée »

Nekaf schreef:Even de situatie: in oktober 1944 is de toestand van het Duitse leger precair. De Geallieerden staan aan de Belgisch-Nederlandse grens en maken zich op voor de bevrijding van Zuid-Nederland. De Duitsers hebben hun beste soldaten teruggetrokken en ze vervangen door oude mannen en jonge knapen, schoolverlaters die op hun zestiende zijn gemobiliseerd en na drie maanden opleiding naar het front worden gestuurd met afgekeurde wapens om als kanonnenvoer te dienen. De eenheid van Karl Rosch wordt bij boeren ingekwartierd. De stemming is bedrukt, de Engelse aanval kan elk moment beginnen. Aan zijn familie schrijft de jonge rekruut een afscheidsbrief want hij heeft het voorgevoel dat het ook met hem slecht af zal lopen. De Kilsdonks beschrijven Rosch als een stille innemende jongen die geen kwaad in de zin had, zich met de kinderen bezighield en af en toe zelfs in de stallen bijsprong. Ze vieren samen z'n verjaardag en drie dagen later, terwijl hij met mevrouw Kilsdonk rustig een bakje koffie drinkt in de keuken, breekt de hel los. Een paar minuten later wordt de jonge Duitsers getroffen door een Engelse granaat. Op een oude schuurdeur die als brancard dienst doet worden zijn resten verzameld en kort nadien begraven. De zoon van de familie Kilsdonk vindt achteraf zijn afgerukte laars met tenen erin; tot hoog in de bomen hangen bebloede flarden van Rosch's uniform en op het erf vinden de Kilsdonks nog stukjes huid en weefsel.
In hoeverre dit waar is weet ik niet, maar met zo'n verhaal kunnen we iedereen tot 'held' oppoetsen. Laten we niet vergeten, zoals de schrijver van het boek 'Goirle 1940-1945' al aangeeft, het is een Duitse soldaat. Voor mensen die de oorlog bewust hebben meegemaakt ligt dit allemaal moeilijker. Vergeet dat niet...ik zou het ook heel goed begrijpen als bepaalde personen moeite met een standbeeld voor een Duitse soldaat.
Gezocht: Patches 104th Infantry Division 'Timberwolf' en US Uniformen (Ike jackets, M-1943 en Sercive Officer Dress)
Gebruikersavatar
Sgt. Gallée
Lid
Berichten: 376
Lid geworden op: 29 apr 2006, 21:43

Re: Standbeeld voor Duitse soldaat in Goirle

Bericht door Sgt. Gallée »

Nekaf schreef:Even de situatie: in oktober 1944 is de toestand van het Duitse leger precair. De Geallieerden staan aan de Belgisch-Nederlandse grens en maken zich op voor de bevrijding van Zuid-Nederland. De Duitsers hebben hun beste soldaten teruggetrokken en ze vervangen door oude mannen en jonge knapen, schoolverlaters die op hun zestiende zijn gemobiliseerd en na drie maanden opleiding naar het front worden gestuurd met afgekeurde wapens om als kanonnenvoer te dienen. De eenheid van Karl Rosch wordt bij boeren ingekwartierd. De stemming is bedrukt, de Engelse aanval kan elk moment beginnen. Aan zijn familie schrijft de jonge rekruut een afscheidsbrief want hij heeft het voorgevoel dat het ook met hem slecht af zal lopen. De Kilsdonks beschrijven Rosch als een stille innemende jongen die geen kwaad in de zin had, zich met de kinderen bezighield en af en toe zelfs in de stallen bijsprong. Ze vieren samen z'n verjaardag en drie dagen later, terwijl hij met mevrouw Kilsdonk rustig een bakje koffie drinkt in de keuken, breekt de hel los. Een paar minuten later wordt de jonge Duitsers getroffen door een Engelse granaat. Op een oude schuurdeur die als brancard dienst doet worden zijn resten verzameld en kort nadien begraven. De zoon van de familie Kilsdonk vindt achteraf zijn afgerukte laars met tenen erin; tot hoog in de bomen hangen bebloede flarden van Rosch's uniform en op het erf vinden de Kilsdonks nog stukjes huid en weefsel.
In hoeverre dit waar is weet ik niet, maar met zo'n verhaal kunnen we iedereen tot 'held' oppoetsen. Laten we niet vergeten, zoals de schrijver van het boek 'Goirle 1940-1945' al aangeeft, het is een Duitse soldaat. Voor mensen die de oorlog bewust hebben meegemaakt ligt dit allemaal moeilijker. Vergeet dat niet...ik zou het ook heel goed begrijpen als bepaalde personen moeite hebben met een standbeeld voor een Duitse soldaat.
Nekaf schreef:. De Duitsers hebben hun beste soldaten teruggetrokken en ze vervangen door oude mannen en jonge knapen, schoolverlaters die op hun zestiende zijn gemobiliseerd en na drie maanden opleiding naar het front worden gestuurd met afgekeurde wapens om als kanonnenvoer te dienen.
Hier ben ik het niet mee eens. Volgens mij, corrigeer me als ik fout zit, is al meerdere keren op dit forum aangetoond dat het 'oude-mannen-en-kinderen-verhaal' niet (helemaal) klopt.
Gezocht: Patches 104th Infantry Division 'Timberwolf' en US Uniformen (Ike jackets, M-1943 en Sercive Officer Dress)
jeffreyvanspengen
Lid
Berichten: 301
Lid geworden op: 12 nov 2005, 12:28

Re: Standbeeld voor Duitse soldaat in Goirle

Bericht door jeffreyvanspengen »

Over dit onderwerp is wel eens een docu verschenen onder de naam '' Het Was Maar Een Mof''.

De docu is bij bol.com verkrijgbaar en is toch wel de moeite waard :wink:

Het was maar een mof bij Bol.com

Zie ook:

Legerhelm voor stiefbroer Karl-Heinz Rosch

Afbeelding
Een foto van Karl Heinz Rosch.
LoD
Lid
Berichten: 103
Lid geworden op: 15 jul 2006, 16:07

Re: Standbeeld voor Duitse soldaat in Goirle

Bericht door LoD »

En,
welke heldendaad heeft deze knaap verricht dat er een standbeeld voor hem moet worden opgericht?
Als we dat voor alle onschuldige oorlogsslachtoffers aan beide kanten zouden doen zouden we wel bezig kunnen blijven... :roll: .
Gebruikersavatar
Ajacied8989
Lid
Berichten: 577
Lid geworden op: 02 jun 2006, 20:09
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Standbeeld voor Duitse soldaat in Goirle

Bericht door Ajacied8989 »

Ik vraag me af of je de rest van het topic wel heb doorgelezen, aangezien er duidelijk staat wat de aanleiding voor dit standbeeld is. :roll:
Goddam it, you'll never get the Purple Heart hiding in a foxhole! Follow me! - Captain Henry P. Jim Crowe
Plaats reactie