"Zwart Gravers"

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
Nick U
Lid
Berichten: 727
Lid geworden op: 24 mar 2009, 15:32

Re: "Zwart Gravers"

Bericht door Nick U »

het beste wat je kan doen is gewoon de politie bellen, vervolgens bellen die de bergings en identificatiedienst weer...
Altijd op zoek naar zaken die met de meidagen 1940 te maken hebben m.b.t. de omgeving Dordrecht en Moerdijk.

Gezocht: EK2 certifcitaat Tweede Tol FJR.1
n2
Lid
Berichten: 883
Lid geworden op: 01 mar 2005, 12:57

Re: "Zwart Gravers"

Bericht door n2 »

Inderdaad om misselijk van te worden mensen die dat doen, heb zelf ook weleens een Duitse soldaat gevonden in een veldgraf en heb toen gelijk de politie gebeld en die schakelen idd de BID in.
Gebruikersavatar
Nick U
Lid
Berichten: 727
Lid geworden op: 24 mar 2009, 15:32

Re: "Zwart Gravers"

Bericht door Nick U »

n2 schreef:Inderdaad om misselijk van te worden mensen die dat doen, heb zelf ook weleens een Duitse soldaat gevonden in een veldgraf en heb toen gelijk de politie gebeld en die schakelen idd de BID in.
kun je daar wat meer over vertellen? klinkt intressant
Altijd op zoek naar zaken die met de meidagen 1940 te maken hebben m.b.t. de omgeving Dordrecht en Moerdijk.

Gezocht: EK2 certifcitaat Tweede Tol FJR.1
n2
Lid
Berichten: 883
Lid geworden op: 01 mar 2005, 12:57

Re: "Zwart Gravers"

Bericht door n2 »

Ik was aan het zoeken en vond ik een Duits naamplaatje.
Vervolgens vond ik een spoor van wat knoopjes, waarvan er 1 stevig vast in de grond bleef zitten.
Ik maakte met m'n handen de grond wat vrij om te kijken waarom het knoopje vast zat, toen bleek dat het knoopje tegen een geraamte zat aangekoekt!

Duidelijk waren zijn ribben en beenderen te zien.

Heb vervolgens de politie ingelicht die op hun beurd de bergings en identificatiedienst belde.

Het bleek te gaan om een jongen van zo'n 20 jaar, er werd een kogel terug gevonden in zijn heup.
Achteraf gaat het om een Duitser die sinds 19 september 1944 vermist was
Gebruikersavatar
Nick U
Lid
Berichten: 727
Lid geworden op: 24 mar 2009, 15:32

Re: "Zwart Gravers"

Bericht door Nick U »

wow, wat gaat er dan wel niet door je hoofd... heb je toevallig nog foto's of niets gemaakt? puur uit intresse
Altijd op zoek naar zaken die met de meidagen 1940 te maken hebben m.b.t. de omgeving Dordrecht en Moerdijk.

Gezocht: EK2 certifcitaat Tweede Tol FJR.1
Gebruikersavatar
jenkov
Lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 24 apr 2009, 23:00

Re: "Zwart Gravers"

Bericht door jenkov »

Coco schreef
Ik hoorde vandaag een soort gelijk verhaal, het schijnt dat in rusland (stalingrad) veel mensen gaan zoeken, alles meenemen (ook de schedel) maar de rest van de botten terug gooien omdat die niets waard zijn.
echt gewoon te erg!
het is een schande ! Deze botten horen in een doodskist in Rusland te liggen en niet bij mensen thuis .
Skully
Lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 22 dec 2007, 19:09

Re: "Zwart Gravers"

Bericht door Skully »

Het is al een tijdje geleden dat hierover werd geschreven maar omdat het op mijn terrein ligt wil ik hier toch even wat neer zetten.
-De handel en het bezit in menselijke schedels en skeletten is in Nederland NIET verboden. Ook niet als deze afkomstig zijn van gesneuvelde militairen ergens in Rusland.
Men zou een vreemde constructie kunnen bedenken en dan op heling kunnen uitkomen. Maar geen Officier van Justitie zal hieraan beginnen.
Alles wat te maken heeft met de handel in menselijk materiaal heb ik hier http://sites.google.com/site/handelinmensenschedels/ staan.
In het kort komt het er op neer dat de Wet op de lijkbezorging gebied dat resten die bij het ruimen van graven boven komen moeten worden herbegraven of worden gecremeerd.
Meer is er niet geregeld. Maar ik zit op deze kwestie als de bok op de haverkist. Recent heb ik een schedel die ergens in de duinen zou zijn opgegraven werd aangeboden.
Het zou om een geëxecuteerde Duitse militair gaan. Jammer genoeg waren er verder geen bijvondsten zodat het hele verhaal natuurlijk ook een verkooptruc geweest kan zijn. Ik heb de zaak destijds toch voorgelegd aan de plaatselijke politie. Natuurlijk zonder resultaat. behalve dat de mensen de schedel van Marktplaats verwijderd hebben.
Overigens staan de meeste veilingsites deze handel gewoon toe. Ze maken van hun huisrecht gebruik door te stellen dat de schedels/skeletten voor educatie bedoeld moeten zijn.
Dat dit een wassen neus is moge duidelijk zijn.
Mochten jullie tips hebben m.b.t. schedels/ skeletten uit Rusland of militairen in het algemeen neem a.u.b. contact op met mij.
Dwaasheden vliegen met grote snelheid de wereld rond en weten zich te handhaven, terwijl de waarheid op een muur van onbegrip stuit.
Gebruikersavatar
KNIL.
Lid
Berichten: 320
Lid geworden op: 09 feb 2010, 17:57
Locatie: Zuid holland

Re: "Zwart Gravers"

Bericht door KNIL. »

:r

Bij vondst van een skelet gewoon zorgen dat de persoon nog een mooie herbegrafenis krijgt.

Maar wat mensen al niet doen voor geld...
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Re: "Zwart Gravers"

Bericht door Proos »

Interessante website Skully. Ik vond de foto met de drie hoofden (nog geen schedels) wat luguber, maar het zet wel aan het denken. Hoe komt het dat je er zo boven op zit?

Toen ik op de middelbare school zat hadden wij trouwens bij biologie twee skeletten. Eentje van plastic, en de ander was echt. Naar het schijnt een vondst onder de kerk (weet de omstandigheden niet) en daarna aan de school gegeven. Dat tot daar aan toe, maar het geval wil dat bij de open dagen (redelijk structureel) er leerlingen waren die de koeienogen (die lagen ook tentoon) in de oogkassen van het skelet stopten. Mja.... :h
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
KNIL.
Lid
Berichten: 320
Lid geworden op: 09 feb 2010, 17:57
Locatie: Zuid holland

Re: "Zwart Gravers"

Bericht door KNIL. »

Bij mij op de middelbare school hebben we ook een echte schedel,maar zou niet weten hoe oud dat ding is.
Gebruikersavatar
fritz derochebrune
Lid
Berichten: 517
Lid geworden op: 06 okt 2007, 21:33
Locatie: Misj

Re: "Zwart Gravers"

Bericht door fritz derochebrune »

Naar mijn weten hebben heel veel scholen schedels en/of ander menselijk gebeente in het biologielokaal. Het verschil is dat deze vrijwillig worden afgestaan (naar wens van de overledene of nabestaanden). Op de school waar ik zat hadden we daarnaast nog verschillende koeien, paarden, varkens e.d. schedels, en wat skeletten van de kleinere dieren.

On topic: ik vind dat iedereen een waardige begraafplaats verdient, tenzij het de wens is van de persoon zelf om voor wetenschap/scholing gebruikt te worden.
In persecutione extrema S.R.E. sedebit Petrus Romanus, qui pascet oves in multis tribulationibus: quibus transactis civitas septicollis diruetur, et Iudex tremendus iudicabit populum. Finis.
Gebruikersavatar
beno
Lid
Berichten: 700
Lid geworden op: 18 apr 2009, 21:01

Re: "Zwart Gravers"

Bericht door beno »

En wat doe je als je bv 1 menselijk bot, of een kaakbeen vindt? Ook aangeven? Of dat zelf een definitieve rustplaats geven. Dat hield me even bezig, ik heb het zelf nog nooit meegemaakt, maar wat moet je doen als...
Plaats reactie