operation chastise herdacht

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)

Moderator: Mr Mojo Risin

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bram.T.
Lid
Berichten: 436
Lid geworden op: 17 jun 2007, 11:26
Locatie: Lokeren O-VL Belgie

operation chastise herdacht

Bericht door Bram.T. »

http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/7404052.stm


Operatie Chastise
Op 16 mei 1943 om half tien 's avonds, acht weken nadat het 617e Squadron was geformeerd, ging de operatie van start die als naam meekreeg : Operatie Chastise. Het plan was dat negen vliegtuigen in drie golven met tien minuten tussenruimte als eerste de Moehne-dam zouden aanvallen. Nadat deze vernietigd was zouden degenen die hun bommen nog niet hadden afgeworpen naar de Eder-dam gaan. De tweede formatie, bestaande uit vijf vliegtuigen zou via de noordelijke route naar de Sorpe-dam gaan om zo de Duitse luchtverdediging in de war te brengen. De laatste formatie, bestaande uit vijf vliegtuigen, zou later starten als mobiele reserve.

Na een nachtelijke toch boven Nederland kwamen de vliegtuigen uiteindelijk bij de stuwdammen aan. Onderweg naar de doelen verloor de groep van Gibson echter diverse Lancasters. Één van hen raakte hoogspanningskabels en stort neer en een andere verloor zijn bom, zodat doorvliegen geen zin meer heeft. Bij het doel aangekomen begon Gibson de overige vliegtuigen aan te roepen en één voor één meldden zij zich voor de aanval. Guy Gibson nam het voortouw van de aanval , kroop langs de heuvels aan de oostzijde van het meer en zette zijn aanvliegroute in, daarbij zijn laatste orders afratelend aan de rest van zijn bemanning. De Lancaster was precies op achttien meter hoogte en ondanks het afweergeschut wist Gibson zijn toestel op de juiste koers te houden. Op de vereiste afstand van de dam werd de bom gelost, waarna Gibson zijn Lancaster omhoog haalde en met een scherpe bocht wegdraaide. Vervolgens zag hij hoe het zwarte water tussen de torens van de dam steeg, waarbij een enorme witte kern omhoog werd geslingerd. Het meer was in heftige beroering en toen de witte kolom op zijn hoogst was en wel driehonderd meter in de lucht hing, bereikte de hevige explosie het vliegtuig. Ontzet zag hij hoe golven water over de dam sloegen en hij dacht één enkel ogenblik dat de dam reeds doorbroken was. De woede van het water kalmeerde echter weer en de dam was er nog, de witte kolom kroop langzaam ineen. Vervolgens gaf Gibson het bevel aan de volgende bommenwerper om zijn last af te werpen.

Deze bommenwerper, met de codenaam 'M'(Mother), werd bestuurd door Hopgood, die tijdens het aanvliegen werd geraakt door Flak, waardoor hij zijn doel totaal miste. Hoewel Hopgood nog wel probeerde om zijn in brand staande Lancaster te redden, stortte deze neer en ontplofte uiteindelijk bij het krachtstation, waarbij alle bemanningsleden om het leven kwamen. Vervolgens was het de beurt aan Martin. Ondertussen was Gibson teruggevlogen om zodoende de aandacht van de Flak af te wenden van de Lancaster van Martin die, ondanks dat hij toch geraakt werd, ook zijn bommenlast wist af te werpen. Ook met deze aanval sloeg het water over de dam, maar had echter ook niet het gewenste vernietigende effect op de dam. Nu was het de beurt aan Dinghy Young. Om ook de aandacht van zijn Lancaster met de codenaam 'A'(Apple) af te leiden, waren Gibson en Martin teruggevlogen om zodoende de aandacht te trekken van de Flak. Terwijl Young over het meer kwam aanstormen, kwamen Gibson en Martin hoger langszij en de artillerie wisten niet waar ze moesten schieten. Young schoot over de dam en meldde dat alles goed was. Weer kwam de zware explosie tegen de damwand, prachtig accuraat, maar de dam was er nog. Vervolgens riep Gibson Dave Maltby op en gaf hem het bevel aan te vallen en terwijl Maltby vlak boven het water was, gingen Gibson en Martin met hem mee, met al hun kanonnen vurend en zij ontstaken hun navigatielichten om de luchtdoelartillerie te helpen op het verkeerde doel te schieten. Nadat Maltby zijn bom had gelost spoot de waterberg onder de damwand weer de lucht in. Nadat de rust in het water was weergekeerd zag Martin de betonnen damwand splijten en deze zien ineen storten onder het gewicht van het water. Een ruw gat van honderd meter breedte en dertig meter diepte had de dam in tweeën gespleten en het meer liep nu leeg, 134 miljoen ton water stortte zich in de vallei waar het de ruwe kanten van de bres wegrukte en kolkend over de geteisterde aarde gutste waar het krachtstation geweest was. Weldra overdekte de sissende stroom de gehele vallei.

Vervolgens gingen de formaties naar de Eder-dam, die moeilijk te vinden was omdat de mist de vallei begon te vullen. Gibson moest enige tijd rondcirkelen vóór hij er zeker van was op de juiste plek te zijn. Als eerste werd Dave Shannon naar de dam gedirigeerd, maar wist ondanks vijf herhaalde pogingen, het doel niet te vernietigen. Vervolgens was het de beurt aan Maudslay, die echter ook drie pogingen nodig had. Echter, bij deze laatste poging raakte, door de snelheid van het vliegtuig, de bom de bovenkant van de dam die meteen explodeerde en waarbij de bommenwerper werd geraakt. Maudslay is met zijn bemanning nooit meer teruggekeerd naar Engeland. Na deze actie wilde Dave Shannon het nog een keer proberen. Na drie verwoedde pogingen wist hij zijn bom uiteindelijk te lossen en onder de damwand spoot de bom de nu al bekende waterzuil omhoog en toen deze weer neerviel zag Gibson dat de dam er nog steeds stond. Alleen Knight was nog over, hij had de laatste bom. Na enkele pogingen wist hij uiteindelijk een volmaakte duikvlucht te maken, waarbij de bom op de juiste plaats viel. Toen het water was gekalmeerd zag Gibson dat de damwand opengebarsten was en de vloedgolf naar buiten stroomde. De bres in de dam was even breed als die in de Moehne-dam en er stroomde meer dan 200 miljoen ton water doorheen.

Ondertussen had Joe McCarthy zich eenzaam een weg gebaand naar de Sorpe-dam. Hij probeerde het eerst een keer en ontdekte, evenals de anderen bij de Eder hadden ontdekt, dat er aan elke kant een heuvel was, zodat hij steil moest duiken, snel zijn doel vinden en haastig weer optrekken. Bij zijn vierde poging raakte hij bijna het water, maar wist de bom uiteindelijk toch te lossen die explodeerde tegen de damwand, waardoor deze begon te scheuren en uiteindelijk doorbrak. Ook de aanval op deze dam was een groot succes. Enkele Lancasters werden nog naar de Lister- en Schwelmedam gestuurd, maar weten daar geen succes te boeken. Ook hier verdwijnt één vliegtuig. Uiteindelijk waren tien van de negentien vliegtuigen op de terugweg naar thuisbasis in Engeland.

De gevolgen van de aanval waren enorm. Enkele dagen na de aanval was een "pathfinder"-Mosquito (een de Havilland Mosquito als verkenner) uit Duitsland teruggekomen met de eerste foto's van de toegebrachte schade. De meren van de Moehne en de Eder waren leeg en 330 miljoen water verspreidde zich door de westelijke dalen van de Ruhr, waar de geraamten van steden en dorpen levenloos uit de wildernis te voorschijn staken. Kolenmijnen liepen onder water en fabrieken stortten ineen. In Fritzlar lag een van Hitlers grootste vliegvelden onder water, evenals de vliegtuigen, hangars en bomopslagplaatsen. Wegen, spoorwegen en bruggen waren compleet verdwenen. Kanaaloevers waren weggeslagen, krachtstations waren verdwenen en de gieterijen van de Ruhr zaten zonder water zodat deze geen staal meer konden maken.
Sommige fabrieken waren weliswaar niet weggespoeld, maar konden toch niet meer werken omdat er simpelweg geen elektriciteit meer was. In het kleine stadje Neheim werden 2000 man tewerkgesteld om de schade te herstellen en nog eens 2000 man waren hard bezig om de dammen te herstellen. Ruim honderd fabrieken waren vernietigd of beschadigd, vijfentwintig bruggen waren vernietigd en bijna drieduizend hectare vruchtbaar land was bedorven. Totaal verdronken er 1294 personen in de overstromingen, waarvan de meeste burgers waren. Onder de doden bevonden zich 749 gevangenen en arbeidsslaven. Heden ten dage liggen de dammen er in alle rust bij en aan de voet van de Ederdam is nu een museum gevestigd.
"You can manufacture weapons and you can purchase ammunition, but you can't buy valor and you can't pull heroes off an assembley line"
http://www.35thinfantrydivisionbelgium.be/
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1713
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie
Contacteer:

Re: operation chastise herdacht

Bericht door sniper snoop »

Welke bron komt dit?
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
Gebruikersavatar
Bram.T.
Lid
Berichten: 436
Lid geworden op: 17 jun 2007, 11:26
Locatie: Lokeren O-VL Belgie

Re: operation chastise herdacht

Bericht door Bram.T. »

bedoel je die tekst
"You can manufacture weapons and you can purchase ammunition, but you can't buy valor and you can't pull heroes off an assembley line"
http://www.35thinfantrydivisionbelgium.be/
Gebruikersavatar
iknowdintoo
Lid
Berichten: 1931
Lid geworden op: 10 okt 2007, 17:33
Locatie: Terherne, Friesland

Re: operation chastise herdacht

Bericht door iknowdintoo »

Ja.
Gebruikersavatar
Bram.T.
Lid
Berichten: 436
Lid geworden op: 17 jun 2007, 11:26
Locatie: Lokeren O-VL Belgie

Re: operation chastise herdacht

Bericht door Bram.T. »

gewwon internet maar als er een probleem mee is verwijder ik die wel
"You can manufacture weapons and you can purchase ammunition, but you can't buy valor and you can't pull heroes off an assembley line"
http://www.35thinfantrydivisionbelgium.be/
coco
Lid
Berichten: 3819
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: operation chastise herdacht

Bericht door coco »

SPEARHEAD schreef:gewwon internet maar als er een probleem mee is verwijder ik die wel
is geen probleem mee, is denk ik alleen interresse,

Sniper Snoop, de link staat erboven :bonk:
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
Bram.T.
Lid
Berichten: 436
Lid geworden op: 17 jun 2007, 11:26
Locatie: Lokeren O-VL Belgie

Re: operation chastise herdacht

Bericht door Bram.T. »

en de tekst komt hieruit http://www.go2war2.nl/artikel/814
"You can manufacture weapons and you can purchase ammunition, but you can't buy valor and you can't pull heroes off an assembley line"
http://www.35thinfantrydivisionbelgium.be/
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1713
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie
Contacteer:

Re: operation chastise herdacht

Bericht door sniper snoop »

Oei sorry Spearh. Ik had die nu effe niet gezien. :frownno: :bonk:
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
Moengoman
Lid
Berichten: 838
Lid geworden op: 21 okt 2006, 05:07
Locatie: Moengo, Suriname

Re: operation chastise herdacht

Bericht door Moengoman »

SPEARHEAD schreef: De gevolgen van de aanval waren enorm.
De economische schade was echter teleurstellend, de Duitse oorlogsproductie leed er nauwelijks onder.
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2095
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 2 keer

Re: operation chastise herdacht

Bericht door Jim »

Voor de Britse propaganda machine was dit een overwinning die men nodig had om moraal van de Britten op te krikken.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Plaats reactie