Nationale dag van de politieke gevangene

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Nationale dag van de politieke gevangene

Bericht door Peter M »

Het moet weer eens lukken: ik lees net in het blad van de Belgische oorlogsinvalides ('De Belgische verminkte - L'invalide Belge') dat het de 25ste april in Brussel de nationale dag van de politieke gevangene is, ter nagedachtenis van de Belgische weerstanders.

Om 09.15u: eerbetoon aan het graf van de onbekende soldaat
Om 10.00u: Eucharistievieringen in de St-Michiel en St-Goedele kathedralen
Om 14.45u: Hulde aan de gefusilleerden bij de oude nationale schietbaan in de Kolonel Bourgstraat te Schaarbeek

De koning of een afgevaardigde van het hof zal aanwezig zijn


Probleem is dat het uitgerekend de 25ste beurs in Ciney is....

Dilemma? Nogal. (Hoewel ik nog alle tijd heb voor Ciney, terwijl zo'n gebeurtenis niet veel plaats meer zal vinden)
Glenn Janssens
Lid
Berichten: 2132
Lid geworden op: 29 sep 2003, 17:26

Bericht door Glenn Janssens »

Stuur eens een mailtje naar de koning en vraag of hij de verenigingen kan verwittigen dat ze die nationale dag een paar daagjes uitstellen.
Moet lukken. :cheer:

shakingking@hotmail.com

Adrian.
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Onzen Bert zal dat wel willen doen, maar of de oude rotten van het Koninklijk Nationaal verbond der Verminkte en Invalide Militairen van de oorlog (K.N.V.I) daar naar gaan luisteren is de vraag :)

Merkwaardig genoeg heeft het K.N.V.I. de dag ervoor nationaal congres, misschien willen ze zondag wat wandelen om hun kater te verwerken :P
Gebruikersavatar
LHek
Lid
Berichten: 762
Lid geworden op: 20 nov 2003, 14:58
Contacteer:

Bericht door LHek »

Ik zou naar die dag gaan, misschien ontmoet je nog iemand interessants ook. Militaria kun je altijd nog kopen, zulke dagen niet.
Op zoek naar alles dat te maken heeft met de 101ste Airborne Divisie, 51st Highland Division en al het andere dat te maken heeft met operatie Market Garden en operatie Pheaseant
Bjorn
Lid
Berichten: 1577
Lid geworden op: 20 mei 2003, 09:36

Bericht door Bjorn »

Ik zou ook naar die dag gaan, de beurs van Ciney blijft d'r wel, de overlevenden van de oorlog die misschien bij de herdenking aanwezig zijn (?) niet.
Plaats reactie