Duitsland beboet voor nazibloedbad 1944

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gesloten
Gebruikersavatar
paling
Lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 09 jun 2007, 19:32
Contacteer:

Duitsland beboet voor nazibloedbad 1944

Bericht door paling »

Duitsland beboet voor nazibloedbad 1944
Uitgegeven: 21 oktober 2008 21:29

ROME - Duitsland moet aan Italiaanse families van negen slachtoffers van nazi-Duitsland ongeveer 1 miljoen euro schadevergoeding betalen. Dat heeft een hoge Italiaanse rechtbank dinsdag bepaald.
ANP


Het is voor het eerst dat Duitsland door een onafhankelijke instantie voor het begaan van een misdaad tijdens de Tweede Wereldoorlog is berecht, aldus bronnen bij het hof van cassatie.

In 1944 brachten de nazi's in het Noord-Italiaanse Civitella tijdens een bloedbad 203 mensen om.

Immuniteit


Het hof heeft de argumenten van Duitsland, dat het immuniteit geniet tegen aanklachten van privépersonen, naast zich neergelegd.

Volgens de advocaat van Duitsland wil Berlijn in geen geval betalen, omdat deze immuniteit door alle landen is erkend waar ooit nazi's zijn berecht.
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Duitsland beboet voor nazibloedbad 1944

Bericht door jurgen »

Waarom klaagt men een regering van nu aan voor misdrijven van personen die nu al lang dood zijn.
En de familieleden van toen zijn nu ook al dood, of al erg oud.

Ze komen er wel erg laat mee nu...
Gebruikersavatar
Ruimteaapje
Lid
Lid
Berichten: 696
Lid geworden op: 16 mei 2008, 12:29

Re: Duitsland beboet voor nazibloedbad 1944

Bericht door Ruimteaapje »

Omdat de rechtbank vindt dat de getroffen families recht hebben op schadevergoeding en die verhalen ze op de Duitse staat inderdaad omdat de daders (waarschijnlijk) al dood zijn. Bovendien lijkt het een symbolische veroordeling omdat Duitsland al aangegeven heeft niet te betalen.
D'yer wanna be a spacemonkey and live in the sky?
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Duitsland beboet voor nazibloedbad 1944

Bericht door JimK »

Misschien een symbolische veroordeling, maar ik vraag me af of dat voor de betreffende families nu nog veel waarde heeft. Het komt wel heel erg laat.
Het lijkt me logisch dat de Duitse staat hier niet voor gaat betalen, want als er inderdaad afspraken zijn gemaakt zoals aangegeven (ga ik maar van uit) dan bestaat denk ik de kans dat er meer mensen om geld komen vragen. Daar zit de Duitsland vast niet op te wachten.

Mijn mening is dat deze regering nu ruim 60 jaar na dato niet meer aansprakelijk gesteld kan worden voor de daden van eerdere regeringen/personen. Dit is een compleet nieuwe generatie.
Gebruikersavatar
Ruimteaapje
Lid
Lid
Berichten: 696
Lid geworden op: 16 mei 2008, 12:29

Re: Duitsland beboet voor nazibloedbad 1944

Bericht door Ruimteaapje »

Dat is het lastige. Ik vind (en de rechter in Italië blijkbaar ook) dat de families van de slachtoffers recht hebben op een schadevergoeding voor het leed dat hen is aangedaan. Vergeet niet dat de meeste slachtoffers al zestig jaar van het kastje naar de muur worden gestuurd. Dat de huidige Duitse regering niet verantwoordelijk is voor het leed dat hen destijds is aagedaan dat klopt, maar ik vind dat het rechtzetten van het onrecht dat die families is aangedaan boven dat soort kille afwegingen gaat.
D'yer wanna be a spacemonkey and live in the sky?
Gebruikersavatar
Ruimteaapje
Lid
Lid
Berichten: 696
Lid geworden op: 16 mei 2008, 12:29

Re: Duitsland beboet voor nazibloedbad 1944

Bericht door Ruimteaapje »

Uit de verhoren van Generalfeldmarschall Albert Kesselring (12 maart 1946 - IMT notulen deel 9, pagina 173-235)
SIR DAVID MAXWELL-FYFE: Let us take one other example. You remember Civitella?

You remember what was done with Civitella by your forces, do you not?

KESSELRING: At the moment, no.

SIR DAVID MAXWELL-FYFE: Well, just let me remind you what was done at Civitella -- that was on the 18th of June, one day after your order.

"Two German soldiers were killed and a third wounded in a fight with partisans in the village of Civitella. Fearing reprisals, the inhabitants evacuated the village, but when the Germans discovered this, punitive action was postponed. "On June 29" -- that, you will remember, Witness, was 9 days after your proclamation to reinforce your order -- "when the local inhabitants were returned and when feeling secure once more, the Germans carried out a well-organized reprisal, combing the neighborhood. Innocent inhabitants were often shot on sight. During that day 212 men, women, and children in the immediate district were killed. Some of the dead women were found completely naked. In the course of investigations, a nominal roll of the dead has been compiled and is complete with the exception of a few names whose bodies could not be identified. Ages of the dead ranged from 1 year to 84 years.

Approximately one hundred houses were destroyed by fire. Some of the victims were burned alive in their homes."

That is the report of the United Nations War Crimes Commission on the incident. Now, Witness, do you really think that military necessity commands the killing of babies of 1 and people of 84?

KESSELRING: No.
http://www.yale.edu/lawweb/avalon/imt/imt.htm
D'yer wanna be a spacemonkey and live in the sky?
LEO
Lid
Berichten: 646
Lid geworden op: 30 apr 2005, 16:17
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Duitsland beboet voor nazibloedbad 1944

Bericht door LEO »

Werdt Duitsland dan niet veroordeelt tot het betalen van herstelvergoedingen na de oorlog ?
Gebruikersavatar
Ruimteaapje
Lid
Lid
Berichten: 696
Lid geworden op: 16 mei 2008, 12:29

Re: Duitsland beboet voor nazibloedbad 1944

Bericht door Ruimteaapje »

Jawel, maar als daarvan niets bij deze slachtoffers terecht is gekomen dan staan ze in hun recht om alsnog te procederen.
D'yer wanna be a spacemonkey and live in the sky?
special air service
Lid
Berichten: 496
Lid geworden op: 07 feb 2007, 14:14

Re: Duitsland beboet voor nazibloedbad 1944

Bericht door special air service »

Dan ligt de fout dus bj degene die het geld heeft ontvangen en de goede kanten moest opsturen.

Het blijft hoe dan ook een lastige kwestie.
Gebruikersavatar
Ruimteaapje
Lid
Lid
Berichten: 696
Lid geworden op: 16 mei 2008, 12:29

Re: Duitsland beboet voor nazibloedbad 1944

Bericht door Ruimteaapje »

Bij wie de fout ligt moeten ze onderling maar uitzoeken. Belangrijk is dat ze slachtoffers na al die jaren toch nog recht wordt gedaan. Beter laat dan nooit, al is het natuurlijk een schande dat het ruim zestig jaar heeft moeten duren.
D'yer wanna be a spacemonkey and live in the sky?
LEO
Lid
Berichten: 646
Lid geworden op: 30 apr 2005, 16:17
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Duitsland beboet voor nazibloedbad 1944

Bericht door LEO »

Ruimteaapje schreef:Bij wie de fout ligt moeten ze onderling maar uitzoeken. Belangrijk is dat ze slachtoffers na al die jaren toch nog recht wordt gedaan. Beter laat dan nooit, al is het natuurlijk een schande dat het ruim zestig jaar heeft moeten duren.
De nabestaanden van de slachtoffers zouden zich dus in eerste instantie tot hun eigen regering moeten wenden ?
merkloos
Lid
Berichten: 244
Lid geworden op: 14 sep 2008, 14:21

Re: Duitsland beboet voor nazibloedbad 1944

Bericht door merkloos »

weet je wat ik persoonlijk zo twisted aan het verhaal vind. Is dat duitseland van nu
anders is dan toen. En dit ook bedoel als je nu geld krijgt van duitseland omdat ze het
bloedbad hebben aangericht moet het inprincipe dus ook mogelijk zijn om
engeland en amerika aan te klagen voor het bobardement van dresden en
hamburg. Oke over hamburg kan je discuseren maar over dresden eigenlijk
niet als oorlogsmisdaad. Of rusland voor het zinken van het schip de
Wilhelm Gustloff. Of japan voor duizend en 1 dingen. Als dat mogelijk is
van het bloedbad dan moet dit dus dan ook kunnen en dat vind ik persoonlijk
een beetje raar.
Gebruikersavatar
Ruimteaapje
Lid
Lid
Berichten: 696
Lid geworden op: 16 mei 2008, 12:29

Re: Duitsland beboet voor nazibloedbad 1944

Bericht door Ruimteaapje »

Dresden, de Wilhelm Gustloff en Japan hebben niets met de inwoners van Civitella te maken. Ik verbaas mij er altijd over dat mensen nooit eens kijken naar het leed van slachtoffers die hun recht willen halen, maar altijd meteen wijzen naar andere zaken wijzen. Het gaat nu over Civitella en de slachtoffers van dat bloedbad. Vind jij dat die recht hebben op een schadevergoeding of vind je dat ze dat niet hebben? Idem met "het Duitsland van nu". Moeten we de slachtoffers van Civitella na ruim 64 jaar zoeken van gerechtigheid nu nog altijd in de kou laten staan of is het misschien toch wel netjes als Duitsland gewoon betaalt. Kom zeg, een miljoen, dat kost iedere Duitser één eurocent. Moeten ze daar wakker van liggen?
D'yer wanna be a spacemonkey and live in the sky?
merkloos
Lid
Berichten: 244
Lid geworden op: 14 sep 2008, 14:21

Re: Duitsland beboet voor nazibloedbad 1944

Bericht door merkloos »

Om eerlijk te zijn ik weet niet of ik er wel of niet mee eens ben.

Maar als die mensen hun recht krijgen dan kan het ook zo zijn dat
mensen denken. Ik heb dresden mee gemaakt ik klaag amerika aan.
Of mensen die ons aan gaan klagen omdat onze jongens ze zich hebben misdragen
in indoneschie. Tijdens operatie product of allerlei andere zaken.

ruimteaapje, even om de feiten kort te weten. WAren de mensen die
een vergoeding krijgen er bij hoe hun familie werden neergeschoten /
hebben ze het gezien? of zaten ze ergens anders ?

En over dat geld gesproken. VErgeet niet dat hun dan niet de enige zijn
die geld komen halen. Er zijn nog zat mensen die verschrikkelijke
dingen in concetratie kampen hebben mee gemaakt. Of die gezien hebben
dat de wehrmacht of ss misdaden plegen krijgen die ook dan een vergoeding?
En dan kan het wel meer gaan kosten. En het is denk ik meer voor duitsland
een principe kwestie.
special air service
Lid
Berichten: 496
Lid geworden op: 07 feb 2007, 14:14

Re: Duitsland beboet voor nazibloedbad 1944

Bericht door special air service »

Is het niet genoeg als de personen verantwoordelijk voor dat bloedbad terecht staan/hebben gestaan.

Heeft ooit 1 Nederlander een cent gezien na wat er op de Dam gebeurd is?

Als je 1 persoon geld geeft heb je over een tijdje een hele bevolking voor je deur staan.

Waarom anderen laten boeten voor wat een groep(je) uit de vorige generatie gedaan heeft?

Op deze manier blijkt geld maar weer eens belangrijker dan het recht of het betreffende familielid.

persoonlijk,
Mijn opa was zwaar mishandeld door kotälla en liep de rest van z'n leven met metalen platen in z'n kaak. Niet te spreken hoe hij mentaal kapot was gemaakt. kotälla is dan wel geëxecuteerd maar mijn opa ging niet naar de regering om geld te vragen. Hij heeft het zelf meegemaakt! Niks nabestaanden.
Gesloten