LEO schreef:Wat me in dit conflict het meest tegen de borst stoot is de onwil van de Verenigde Naties. Deze organisatie is in het leven geroepen om wereldse conflicten via overleg op te lossen. De grote droom van Amerika's president Roosevelt.
De Verenigde Naties houdt zich niet alleen bezig met het oplossen van conflicten tussen strijdende partijen, door er een VN detachement tussen te stationeren. De VN doet meer. Denk maar UNESCO, UNIDO of aan UNICEF.
Een voorwaarde voor het stationeren van een VN detachement is dat beide strijdende partijen wel akkoord moeten gaan met het stationeren van zo'n VN detachement. Zover ik weet heeft Israël altijd VN militairen op haar eigen grondgebied geweigerd.
Een oplossing voor het Joods-Palestijnse conflict lijkt mij niet een VN optreden zoals destijds in Korea. Ik vrees dat het conflict hierdoor alleen maar verder zal escaleren.
Het vredesproces zoals dat destijds was opgestart was toch wel een goed initiatief. Je moet de strijdende partijen zover krijgen dat ze met elkaar willen gaan praten (lees samenwerken). Beide partijen moeten toch een keer gaan inzien dat geweld geen oplossing voor dit conflict is. Vergelijk de situatie maar met Europa in 1945. Wij konden de Duitsers na 1945 wel blijven haten en straffen maar dat was ook geen oplossing.
Zonder hiermee de kant van de Israëlisch te kiezen, het probleem begint al met de verdeeldheid van de Palestijnen onderling. Wil men met ze gaan onderhandelen dan zal men ze toch op één lijn moeten zien te krijgen. Het heeft weinig zin om met de één te gaan praten terwijl de ander raketten op Israël blijft afvuren.
Wat mij persoonlijk nog het meeste stoort is of hoe men de publieke opinie in dit conflict wil beïnvloeden. Als ik de TV beelden moet geloven dan gooit Israël alleen maar bommen op ziekenhuizen en scholen. Hoe vaak krijg je dan geen beelden van gewonde of gedode kinderen op TV te zien?! Wat ze er echter niet bij vertellen is dat de Palestijnen, Hamas of weet ik veel wie, munitie, wapens e.d. opslaan in dit soort gebouwen. Of in de directe nabijheid ervan. Logisch dat deze gebouwen door de Israëlische luchtmacht gebombardeerd worden.
Aan de andere kant, Israël blijft ondanks internationale druk landmijnen en clusterbommen gebruiken.