Vrijwilligerswerk Bergen Belsen, zomervakantie tip!

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)

Moderator: Mr Mojo Risin

Plaats reactie
Dean-
Lid
Contacteer:

Vrijwilligerswerk Bergen Belsen, zomervakantie tip!

Bericht door Dean- »

Hey,

Ik wil even wat ''reclame'' maken voor een heel erg interessante ''vakantie'' voor jullie als Tweede Wereldoorlog liefhebbers.
Ik ben vorig jaar met een groepje Nederlanders onder begeleiding van de YMCA voor anderhalve week naar Bergen Belsen geweest.
We waren onderdeel van een jaarlijkse groep jongeren die vrijwilligerswerk verricht op en om het terrein van het kamp. Vorig jaar waren er Duitsers, Nederlanders en Wit-Russen aanwezig, de groep uit de Oakraine kreeg op het laatste moment helaas geen visa.

Ik zal kort proberen uit te leggen wat er gedaan word, en wat ik onder andere vorig jaar gedaan heb. de CVJM (de Duitse YMCA) heeft een barak ''geadopteerd'' een groot gedeelte van de week zijn we hier waarschijnlijk ook mee bezig. De paden weer begaanbaar maken, gras maaien, zorgen dat de funderingen wat meer bloot komen te liggen zodat je een beter zicht krijgt op het geheel. Ook zijn er vorig jaar met behulp van de archieven van het kamp 3 nieuwe informatie borden gemaakt door ons die daadwerkelijk ook op het terrein geplaatst zijn. Ook loopt er een lijn van het aankomst treinstation richting de voormalige ingang van het kamp, een witte lijn. Echter word die elk jaar minder wit, vorig jaar hebben we een aantal kilometers opnieuw wit geverfd. Deze lijn is niet alleen een streep, maar er staan ook verschillende quotes van gevangenen bij geschreven, de tekst in mijn onderschrift hebben wij vorig jaar opgezocht en bij de lijn geplaatst
Abel J Herzberg schreef:''Man hat uns zwar die welt genomen aber beim himmel hat man es nicht geschafft''
Behalve het Bergen-Belsen terrein zijn we ook op de Sovjet begraafplaats geweest en op een Britse NATO basis, die de Britten na de oorlog van de Duitsers overgenomen hebben en nog steeds gebruiken. Ook waren er een aantal overlevende van Bergen Belsen die ons hun (allemaal zeer verschillende) verhalen vertelde waarbij we ook de mogelijkheid hadden om alles te vragen wat we wilde. Maar natuurlijk zijn er ook genoeg momenten om gewoon iets leuks te doen, dagje Hannover, Kanoeen etc. Maar het is ook gewoon een hele belevenissen met verschillende culturen en talen dit te doen. We hadden een begeleider mee die eventueel alles kon vertalen naar het Nederlands, maar vaak word ook wel een uitleg gegeven in het Duits/Engels, dat is redelijk goed te vinden!

Behalve een geweldige ervaring om de waardering van de overlevende mee te mogen maken dat wij onze zomervakantie er gedeeltelijk voor opofferen om dit te kunnen doen, en de waardering die je krijgt van de medewerkers en bezoekers van de gedenkplaats is het een geweldig ervaring om nooit te vergeten! En, zonder deze anderhalve week had ik nooit m'n vriendin ontmoet en was ik nog nooit in Minsk geweest! Een aanrader dus, om even aan te geven... Van de 7 mensen (6 deelnemers en 1 begeleider) gaan er 6 weer mee, waaronder onze begeleider. Voor diegene die tijdschrift nummer 8 van 2008 van Wereld in Oorlog bezitten, op pagina 6 staat een stuk over deze week die ik geschreven heb.

Meer informatie over de kosten etc kan je vinden op http://ymca.nl/vakanties/index.aspx?submenu=16&id=426

Als je nog vragen hebt kan je altijd in dit topic posten, en wie weet tot 13 juni!
''Man hat uns zwar die welt genomen aber beim himmel hat man es nicht geschafft''
Plaats reactie