Williamson wil woorden nog niet intrekken

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Williamson wil woorden nog niet intrekken

Bericht door JimK »

Bisschop Williamson moet uitspraken intrekken

Uitgegeven: 4 februari 2009 14:48
Laatst gewijzigd: 4 februari 2009 16:53

VATICAANSTAD - De omstreden Britse bisschop Richard Williamson moet zijn uitspraken over de Holocaust ondubbelzinnig intrekken.

Hij moet dat voorts publiekelijk doen, als hij ooit nog een functie wil uitoefenen binnen de Rooms Katholieke Kerk. Dat maakte het Vaticaan woensdag bekend.

Opvattingen

Volgens de verklaring was paus Benedictus XVI niet op de hoogte van Williamsons opvattingen toen hij twee weken geleden besloot de excommunicatie van de Brit en drie andere bisschoppen van de ultraconservatieve broederschap Pius X op te heffen.

De paus zei eerder woensdag tijdens zijn wekelijkse algemene audiëntie niets over de commotie die is ontstaan rond Williamson.

Williamson ontkent dat er in de concentratiekampen van de nazi's gaskamers waren.

Ook beweert hij dat er niet zes miljoen maar 200.000 tot 300.000 Joden in die kampen zijn omgekomen. Williamson, die in Argentinië woont, zei onlangs nog bij zijn opvattingen te blijven.

Spreekverbod

Toen de commotie over de uitlatingen van Williamson ontstond, legde de leider van Pius X hem een spreekverbod op.

Williamson, die nu in Argentinië woont, had kort daarvoor gezegd bij zijn opvattingen te blijven.
Overigens betekende het besluit van de paus geen rehabilitatie.

De vier bisschopen, die in 1988 tegen de wil van paus Johannes Paulus II door aartsbisschop Marcel Lefebvre werden gewijd en daarom uit de kerk waren gezet, werden weer lid van de kerk.

Zij mogen de functie van bisschop echter niet uitoefenen. Dat kan pas, als zij de resultaten van het Tweede Vaticaans Concilie(1962-1965) aanvaarden.

Antisemitisme

Dat wees onder meer alle vormen van antisemitisme af en erkende het recht op godsdienstvrijheid.

De vier bisschoppen hebben tot nu toe gezegd daartoe niet bereid te zijn. Zij willen juist van de besluiten van het concilie af.

Justitie


De justitie in Regensburg heeft een onderzoek ingesteld naar uitlatingen die Williamson heeft gedaan tijdens een bezoek aan een priesteropleiding in de buurt van de Zuid-Duitse stad. In Duitsland is loochening van de moord op de joden in de oorlog strafbaar.

Merkel

De Duitse bondskanselier Angela Merkel riep de Duitse paus dinsdag op duidelijk afstand te nemen van Williamsons uitlatingen over de Jodenvervolging in de Tweede Wereldoorlog.

De woordvoerder van het Vaticaan zei kort daarna in een reactie op die oproep dat de paus in zijn afwijzing van wat de Joden in de oorlog is aangedaan altijd heel duidelijk is geweest.

'Stellingname ontoereikend en pietluttig'

De eis van het Vaticaan dat de Britse bisschop Richard Williamsom zijn uitspraken over de Holocaust openlijk en ondubbelzinnig moet intrekken, is ''volkomen ontoereikend'' en ''pietluttig.'' ''Deze stellingname is wel het allerallerminste wat het Vaticaan kon doen.''

Dat zegt Jean-Pierre Wils, hoogleraar cultuurtheologie van de moraal aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Wils stapte enkele dagen geleden uit de RK-kerk.

De Nijmeegse hoogleraar is ontzet dat paus Benedictus tijdens diens wekelijkse audiëntie op woensdagmorgen ''geen lettergreep'' heeft gewijd aan de kwestie.
© ANP
Williamson wil woorden nog niet intrekken

Uitgegeven: 7 februari 2009 12:30
Laatst gewijzigd: 7 februari 2009 12:30

BERLIJN - De Britse bisschop Richard Williamson is vooralsnog niet van plan zijn omstreden uitspraken over de Jodenvervolging in te trekken. Williamson zei dat tegen het Duitse blad Der Spiegel.

In een zaterdag vrijgegeven interview stelt Williamson dat hij eerst de historische bewijzen voor de Holocaust wil checken. ''En als ik die bewijzen vind, dan zal ik mezelf corrigeren. Maar daarvoor is tijd nodig.''
© ANP
Bron; http://www.nu.nl
Gebruikersavatar
Robin V
Lid
Berichten: 1620
Lid geworden op: 05 okt 2003, 13:55
Locatie: Brussel

Re: Williamson wil woorden nog niet intrekken

Bericht door Robin V »

''En als ik die bewijzen vind, dan zal ik mezelf corrigeren. Maar daarvoor is tijd nodig
:r
De volgende zin is fout. De vorige zin is juist.
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Williamson wil woorden nog niet intrekken

Bericht door JimK »

Robin V schreef:
''En als ik die bewijzen vind, dan zal ik mezelf corrigeren. Maar daarvoor is tijd nodig
:r
Inderdaad, om te kotsen die kerel.
Ik snap niet dat mensen dit durven te beweren :frownno:
Gebruikersavatar
Ivo Wilms
Lid
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 okt 2006, 18:36
Locatie: St. Joost (Midden-Limburg)

Re: Williamson wil woorden nog niet intrekken

Bericht door Ivo Wilms »

Had afgelopen vrijdag een beschouwing over het ontkennen van de Holocaust. Daarbij kwam Williamson natuurlijk ook breed aan bod.
Normaal is de docente doodstil tijdens een mondeling om te beoordelen, maar toen ik vertelde wat Williamson allemaal loopt te verkondigen kwam er toch commentaar op. Vergelijkbaar met de bovenstaande posts.
Het is inderdaad ook te zot voor woorden wat hij allemaal heeft gezegd en beweerd.

Wat misschien ook wel frapant is. Italië is het land dat het felst tegen een EU-breed verbod op ontkenning van de Holocaust is. Rara...
"Sankt Joost war schrecklich."
http://www.stichtingbergingstirlingw7630.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
fritz derochebrune
Lid
Berichten: 517
Lid geworden op: 06 okt 2007, 21:33
Locatie: Misj

Re: Williamson wil woorden nog niet intrekken

Bericht door fritz derochebrune »

Ivo Wilms schreef: Wat misschien ook wel frapant is. Italië is het land dat het felst tegen een EU-breed verbod op ontkenning van de Holocaust is. Rara...
We moeten niet vergeten dat Italië nooit gedefascimiseert (o.i.d.) is geworden zoals het geval is geweest met Duitsland en andere Europeese landen. Ik heb verschillende Italliaanse vrienden van wie vooral de oude garde - maar ook vrienden van hen die nog in Italië wonen - geen slecht woord zegt over de fascisten. Dingen als "Toen Mussolini regeerde was er geen misdaad" e.d. worden nog volop gezegd.

Hoewel ikzelf Katholiek ben (zelfs streng gelovig als ik sommige van mijn vrienden moet 'geloven' - grappige woordspeling :P ), moet ik ook zeggen dat het besluit van de Paus vrij onlogisch vind. Daarnaast is het ook zeker waar dat het Vaticaan een grote invloed heeft op de Italiaanse overheid. Maar om dat als 'reden' te noemen dat Italië tegen de wet is, lijkt mij een beetje overdreven.
In persecutione extrema S.R.E. sedebit Petrus Romanus, qui pascet oves in multis tribulationibus: quibus transactis civitas septicollis diruetur, et Iudex tremendus iudicabit populum. Finis.
LoD
Lid
Berichten: 103
Lid geworden op: 15 jul 2006, 16:07

Re: Williamson wil woorden nog niet intrekken

Bericht door LoD »

Het grappige vind ik dat deze Williamson klakkeloos aanneemt dat er zoiets als een god bestaat ( wat wetenschappelijk niet aantoonbaar is en waar ook geen bewijs voor is ) maar een historisch aantoonbaar feit afdoet als zijnde geheel of gedeeltelijk "verzonnen" . Studeert u nog maar even wat verder, Bisschop :lol:
Desalniettemin ben ik tegen een verbod op Holocaustontkenning, als mensen aantoonbare kolder willen spuien en hun domheid tentoon willen stellen moeten ze dat vooral niet laten, zegt voldoende over dat soort mensen.
Je kunt immers altijd nog optreden als ze hun sprookjes spuien bij Auschwitzherdenkingen e.d. , daar zijn prima wettelijke regeltjes voor.
Moengoman
Lid
Berichten: 838
Lid geworden op: 21 okt 2006, 05:07
Locatie: Moengo, Suriname

Re: Williamson wil woorden nog niet intrekken

Bericht door Moengoman »

Ik ben voor een verbod op Holocaustontkenning. Dit is een vorm van liegen met de bedoeling een bepaalde bevolkingsgroep te kwetsen en is dus vergelijkbaar met smaad. Van mij mag dit verbod uitgebreid worden met de Armeens/Assyrische massamoord (is bewezen; genocide echter niet) van 1914-15.
Williamson is natuurlijk vooral een probleem van de RK-kerk. Aangezien ik daar geen lid van ben heb ik geen commentaar, behalve dat de man wat mij betreft strafrechtelijk vervolgd zou moeten worden.
Plaats reactie