Historisch eerbetoon op Binnenhof

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rick de G.
Lid
Berichten: 640
Lid geworden op: 23 jan 2008, 16:32
Locatie: Weert, op de fiets met Justin achterop

Historisch eerbetoon op Binnenhof

Bericht door Rick de G. »

"Kapitein Marco Kroon is geridderd. Tijdens een bijzondere ceremonie op het Binnenhof kreeg de infanterist van het Korps Commandotroepen door koningin Beatrix het Ordeteken der Militaire Willems-Orde opgespeld.

Op het plein voor de Ridderzaal in Den Haag was speciaal voor kapitein Kroon een vaandelgroep aangetreden, samengesteld uit alle Nederlandse en buitenlandse eenheden die in het verleden een Militaire Willems-Orde hebben ontvangen, waaronder ook de Amerikaanse 82nd Airborne Division en de Poolse 6e Air Assault Brigade. Ook was er een vertegenwoordiging van alle Nederlandse krijgsmachtdelen aanwezig, evenals een delegatie van de Australische commando-eenheid AUSSAS, waarmee Kroon in Uruzgan in 2006 nauw samenwerkte. Het is zijn handelen tijdens die uitzending geweest die hem de Militaire Willems- Orde opleverde. Kroon is de eerste individuele militair in ruim vijftig jaar die de van de koningin de ridderslag ontving.

Overweldigend

Op het Binnenhof waren ook kroonprins Willem-Alexander, prinses Máxima, premier Balkenende, minister Van Middelkoop, de Commandant der Strijdkrachten, de commandanten van de Operationele Commando’s en vertegenwoordigers van regering en parlement aanwezig om de nieuwe ridder te eren. De nog levende Ridders Militaire Willems-Orde heetten Kroon welkom in hun midden. ‘Het is allemaal erg overweldigend’, reageerde de kapitein vlak na de ceremonie temidden van de “oude” Ridders. ‘Ik ben er erg emotioneel onder. Om zoiets groots mee te mogen maken, is heel bijzonder. Ik heb de Willems-Orde als individu ontvangen, maar ik blijf erbij dat ik hem draag voor de jongens van mijn peloton.’ (zie ook artikel 'We hadden een opdracht te vervullen')

Snelle 'commando-actie'

Snelle, geheime acties zijn de kenmerken van het commando-optreden. Het blijkt dat onze oud-commando’s het niet zijn verleerd. Zo verzamelden zich op die vrijdagmorgen 48 oud-commando’s in Scheveningen. De oud-commando’s kwamen uit alle delen van het land en vertegenwoordigden hun eigen commandovereniging. Samen liepen zij naar het Europa Hotel waar ze een erehaag vormden voor de hoofdingang van het hotel. Tien minuten later kwam daar de kapitein Marco Kroon naar buiten met zijn vriendin. Hij werd opgehaald door de dienstauto van defensie om naar het Binnenhof te rijden. Vol trots liep de kapitein met zijn vriendin door de erehaag en kreeg volgens eigen zeggen de koude rillingen van deze onverwachte actie van zijn korpsleden. Voordat hij in de wagen stapte schudde hij elke oud-commando de hand en nodigde iedereen uit om een pilsje bij hem te komen drinken in zijn (eigen) stamcafé. Na afloop kregen de oud-commando’s de gelegenheid om in het Europa Hotel de rechtstreekse uitzending van de uitreiking te zien."


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Grenadier Markus Schenk
david879
Lid
Berichten: 451
Lid geworden op: 31 mar 2009, 20:23

Re: Historisch eerbetoon op Binnenhof

Bericht door david879 »

Toch vind ik het opvallend dat dit door een "schouderklopje" van de Koningin ingeluid kan worden.
Gebruikersavatar
Rick de G.
Lid
Berichten: 640
Lid geworden op: 23 jan 2008, 16:32
Locatie: Weert, op de fiets met Justin achterop

Re: Historisch eerbetoon op Binnenhof

Bericht door Rick de G. »

david879 schreef:Toch vind ik het opvallend dat dit door een "schouderklopje" van de Koningin ingeluid kan worden.
Hoe bedoel je?
Grenadier Markus Schenk
Sander89
Lid
Berichten: 245
Lid geworden op: 20 jun 2008, 13:51

Re: Historisch eerbetoon op Binnenhof

Bericht door Sander89 »

Het is zo'n dom gezicht, waar is het zwaard (het tot ridder slaan nemen ze wel erg letterlijk)! Sowieso vraag ik mij af waar de harnassen zijn, en moet hij niet te paard aan komen ;)
Gebruikersavatar
Rick de G.
Lid
Berichten: 640
Lid geworden op: 23 jan 2008, 16:32
Locatie: Weert, op de fiets met Justin achterop

Re: Historisch eerbetoon op Binnenhof

Bericht door Rick de G. »

Sander89 schreef:Het is zo'n dom gezicht, waar is het zwaard (het tot ridder slaan nemen ze wel erg letterlijk)! Sowieso vraag ik mij af waar de harnassen zijn, en moet hij niet te paard aan komen ;)
Ah op die manier.
Het zwaard hoort er naar mijn mening inderdaad bij.
En te paard komen... gaan we nu ook zeuren over de Nederlandse cavalerie van nu? :lol:
Grenadier Markus Schenk
david879
Lid
Berichten: 451
Lid geworden op: 31 mar 2009, 20:23

Re: Historisch eerbetoon op Binnenhof

Bericht door david879 »

Minstens een zwaard oid.
Plaats reactie