Arbeit Macht Frei bord terug
- Panzer5
- Lid
Arbeit Macht Frei bord terug
WARSCHAU - De politie in Polen heeft het ijzeren bord 'Arbeit macht frei' uit het voormalige naziconcentratiekamp Auschwitz teruggevonden. Vijf mannen in de leeftijd van 20 tot 39 jaar zijn in het noorden van het land opgepakt, berichtten Poolse media maandag.
© ANP
Het bord is in drie stukken gesneden nadat het vrijdag werd gestolen. Het motief voor de diefstal in Zuid-Polen is nog onbekend.
Polen loofde een beloning uit van 115.000 zloty (ruim 27.000 euro) voor de tip die tot de vondst zou leiden. De beloning was uitgeloofd door het Auschwitz-museum, de politie en mensen die anoniem willen blijven.
De spreuk bij de ingang moest gedeporteerde Joden en anderen die in het kamp werden opgesloten, de indruk geven dat Auschwitz een werkkamp was.
Schok
De diefstal schokte velen. De voorzitter van het Israëlische Yad Vashem-instituut, Avner Shalev, noemde de diefstal een oorlogsverklaring. ''Ik neem aan dat het om neonazi's gaat'', aldus de voorman van het instituut ter nagedachtenis van de zes miljoen Joodse slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog.
De voorzitter van het Poolse Hogerhuis, Bogdan Borusewicz, noemde het voorval ''bedroevend en pijnlijk''.
http://www.nu.nl/buitenland/2148532/aus ... neden.html
© ANP
Het bord is in drie stukken gesneden nadat het vrijdag werd gestolen. Het motief voor de diefstal in Zuid-Polen is nog onbekend.
Polen loofde een beloning uit van 115.000 zloty (ruim 27.000 euro) voor de tip die tot de vondst zou leiden. De beloning was uitgeloofd door het Auschwitz-museum, de politie en mensen die anoniem willen blijven.
De spreuk bij de ingang moest gedeporteerde Joden en anderen die in het kamp werden opgesloten, de indruk geven dat Auschwitz een werkkamp was.
Schok
De diefstal schokte velen. De voorzitter van het Israëlische Yad Vashem-instituut, Avner Shalev, noemde de diefstal een oorlogsverklaring. ''Ik neem aan dat het om neonazi's gaat'', aldus de voorman van het instituut ter nagedachtenis van de zes miljoen Joodse slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog.
De voorzitter van het Poolse Hogerhuis, Bogdan Borusewicz, noemde het voorval ''bedroevend en pijnlijk''.
http://www.nu.nl/buitenland/2148532/aus ... neden.html
- Akko
- Lid
Re: Arbeit Macht Frei bord terug
Alle geluk dat ze het hebben teruggevonden.
Helaas dat het in 3 stukken is gezaagd.
Zelfs na restauratie ga je dat nog zien denk ik.
Grtz
Helaas dat het in 3 stukken is gezaagd.
Zelfs na restauratie ga je dat nog zien denk ik.
Grtz

Delete mijn account, ik ben het forum zijn kinderachtigheid beu zoals velen al hebben ondervonden.
- Martijn95
- Lid
Ik vind het stom dat ze een monument van emotionele waarde in drieen slijpen.
Ben in ieder geval blij dat het monument weer teruggevonden is. Wie zou er eigenlijk zo'n bord willen kopen?
Greetz,,,
Martijn
Ben in ieder geval blij dat het monument weer teruggevonden is. Wie zou er eigenlijk zo'n bord willen kopen?
Greetz,,,
Martijn
- fritz derochebrune
- Lid
Genoeg mensen! Privéverzamelaars met veel geld zouden dit best voor hun verzameling willen hebben. Net zoiets als toen de Mona Lisa gestolen werd...COD schreef:Ik vind het stom dat ze een monument van emotionele waarde in drieen slijpen.
Wie zou er eigenlijk zo'n bord willen kopen?
In persecutione extrema S.R.E. sedebit Petrus Romanus, qui pascet oves in multis tribulationibus: quibus transactis civitas septicollis diruetur, et Iudex tremendus iudicabit populum. Finis.
- Martijn95
- Lid
fritz derochebrune schreef:Genoeg mensen! Privéverzamelaars met veel geld zouden dit best voor hun verzameling willen hebben. Net zoiets als toen de Mona Lisa gestolen werd...COD schreef:Ik vind het stom dat ze een monument van emotionele waarde in drieen slijpen.
Wie zou er eigenlijk zo'n bord willen kopen?
Dan vind ik dat soort verzamelaars een soort 'zielige' types.
- Martijn
- Lid
- Contacteer:
Ik denk dat het eerder personen zonder geweten zijn. Wat mij betreft is het woord harteloos beter op zijn plaats.

"Wie leest die onderschriften eigenlijk?"
- Akko
- Lid
Harteloos en zielig passen zeker bij deze mensen
Grtz N.
Grtz N.
Delete mijn account, ik ben het forum zijn kinderachtigheid beu zoals velen al hebben ondervonden.
-
- Lid
hoorde op radio...
sweden word bij getrokken wegens opdracht van hun ofsow,,,?
sweden word bij getrokken wegens opdracht van hun ofsow,,,?
- Robin V
- Lid
Het bord met het opschrift 'Arbeit Macht Frei', dat boven de toegangspoort van het gewezen concentratiekamp van Auschwitz hing, zou in december gestolen zijn in opdracht van een rijke Britse nazisympathisant. Dat schrijft de Sunday Mirror.
De verzamelaar, wiens naam niet in het artikel vermeld wordt, zou in neonazikringen laten vallen hebben dat hij bereid was een grote som geld te betalen voor het opschrift, dat hij als een trofee aan zijn collectie wilde toevoegen.
Drie stukken
Het beruchte bord werd op 18 december gestolen. Twee dagen later werden vijf verdachten gearresteerd, en werd het beschadigde bord teruggevonden in een bos. Het opschrift was in drie stukken gesneden, wellicht om het transport ervan te vereenvoudigen.
Volgens de Sunday Mirror was het de bedoeling het bord naar Zweedse neonazi's te vervoeren. Zij zouden het in een kelder in Stockholm bewaren, tot het moment rijp was om het over te brengen naar de Britse verzamelaar. Het geld diende om neonaziprojecten in Zweden te financieren, meldt de tabloid nog. (belga/sam)
De verzamelaar, wiens naam niet in het artikel vermeld wordt, zou in neonazikringen laten vallen hebben dat hij bereid was een grote som geld te betalen voor het opschrift, dat hij als een trofee aan zijn collectie wilde toevoegen.
Drie stukken
Het beruchte bord werd op 18 december gestolen. Twee dagen later werden vijf verdachten gearresteerd, en werd het beschadigde bord teruggevonden in een bos. Het opschrift was in drie stukken gesneden, wellicht om het transport ervan te vereenvoudigen.
Volgens de Sunday Mirror was het de bedoeling het bord naar Zweedse neonazi's te vervoeren. Zij zouden het in een kelder in Stockholm bewaren, tot het moment rijp was om het over te brengen naar de Britse verzamelaar. Het geld diende om neonaziprojecten in Zweden te financieren, meldt de tabloid nog. (belga/sam)
De volgende zin is fout. De vorige zin is juist.
- fritz derochebrune
- Lid
Het is goed dat ze het nog zo vroeg hebben kunnen terugvinden, ik denk dat als het in Zweden was gekomen, het al een stuk lastiger zou zijn geworden.
In persecutione extrema S.R.E. sedebit Petrus Romanus, qui pascet oves in multis tribulationibus: quibus transactis civitas septicollis diruetur, et Iudex tremendus iudicabit populum. Finis.
- Redcrown
- Lid
Ik ben blij dat het bord terug gevonden is. Ongelofelijk waar mensen toe in staat zijn om op deze manier snel geld te kunnen verdienen, althans dat te proberen.
Ik zou 10 jaar brommen voor deze daad zeker op zijn plaats vinden.
Ik zou 10 jaar brommen voor deze daad zeker op zijn plaats vinden.