Bom WO II ontmijnd: 20.000 mensen geëvacueerd

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
US army
Lid

Bom WO II ontmijnd: 20.000 mensen geëvacueerd

Bericht door US army »

14/02 In het Normandische Caen zijn zondag 20.000 mensen geëvacueerd voor het onschadelijk maken van een bom die wellicht uit de Tweede Wereldoorlog stamt. De bom van een halve ton met 265 kilo explosieven werd eind januari op een werf in het stadscentrum van Caen aangetroffen.
Er moest een zone met een diameter van 800 meter geëvacueerd worden om het springtuig te neutraliseren. Zo'n 15 procent van de bevolking moest hun huis verlaten.

De bom werd vermoedelijk door de Amerikanen gegooid op 6 juni 1944, de eerste dag van de landing van de geallieerden in Normandië. In die periode zijn meer dan 10.000 bommen geworpen om Caen te bevrijden. Het eerste bombardement doodde 500 mensen die verrast werd tijdens het middageten.

De ontmijningsoperatie in Normandië is een van de grootste ooit in Frankrijk.

bron: http://www.gva.be/nieuws/buitenland/aid ... ueerd.aspx
"Nuts!" - General MacAuliffe
'Ik schreef mijn naam in een steen om zeker te weten dat ik nooit zou worden vergeten' - Harmen van Straaten

Opzoek naar BOB patched items
Bolt Action
Lid

Re: Bom WO II ontmijnd: 20.000 mensen geëvacueerd

Bericht door Bolt Action »

Das effe schrikken dat er een bom van 265 kilo ergens in de buurt van zon grote stad ligt. Wellicht liggen er nog tientallen meer :+
US army
Lid

Bericht door US army »

Bolt Action schreef:Das effe schrikken dat er een bom van 265 kilo ergens in de buurt van zon grote stad ligt. Wellicht liggen er nog tientallen meer :+
die kans is zeer groot. Die stad was toch wel zwaar gebombardeerd e.
"Nuts!" - General MacAuliffe
'Ik schreef mijn naam in een steen om zeker te weten dat ik nooit zou worden vergeten' - Harmen van Straaten

Opzoek naar BOB patched items
Bolt Action
Lid

Bericht door Bolt Action »

Idd, ik heb even wat rondgezocht en de getallen opgeteld. In totaal heeft Caen zon 10.000 Ton!!! aan bommen moeten verwerken.
Plaats reactie