'Holocaustzeep met mensenvet' te koop in Montréal

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hendrik C
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 18 mar 2010, 18:15

'Holocaustzeep met mensenvet' te koop in Montréal

Bericht door Hendrik C »

In een tweedehandszaak in Montréal verkoopt Abraham Botines, zelf een jood, een stuk zeep waarvan hij beweert dat ze gemaakt is van het vet van mensen die in de Holocaust werden vermoord. Dat meldt CBC News.

De zeep, waarop een hakenkruis prijkt en die tentoongesteld staat in een vitrinekast met het opschrift 'Pologne 1940', heeft een storm van protest onder de Canadese joodse gemeenschap veroorzaakt. Botines heeft de zeep inmiddels uit de kast verwijderd, ze is enkel nog beschikbaar voor "ernstige potentiële kopers".

Niet zeker

Abraham Botines is een in Spanje geboren jood die naar Canada migreerde tijdens de Burgeroorlog in zijn geboorteland. Sinds 1967 runt hij zijn tweedehandszaak in Montréal. Vrijdag bekende Botines dat hij niet zeker is of de zeep werkelijk menselijk vet bevat.

Jeugdherinneringen
"Ik ben 73 en verzamelde vroeger spullen die verband houden met de Holocaust en de Tweede Wereldoorlog omdat dat mijn jeugd is", verklaarde hij in een interview.

Experimenten met menselijk vet
De meeste Holocaust-experts stellen dat de verhalen die in het verleden circuleerden over nazi's die zeep maakten van de lichamen van joden en andere slachtoffers van de concentratiekampen onwaar zijn. Toch zouden de nazi's geëxperimenteerd hebben met zeep van menselijke overschotten.

Geschokt

Alice Herscovitch, directeur van het Holocaust Centrum in Montréal, is geschokt door het verhaal. "Deze man doet op geen enkele manier aan geschiedkunde. De verkoop van objecten die het nazisme en haat verheerlijken is verwerpelijk. Dat soort objecten horen niet te koop aangeboden te worden".

Fraude
"In Canada is de verkoop van items met hakenkruisen op afgebeeld niet verboden, maar zeep gemaakt van menselijk vet is wel verboden", zo stelt Anita Blomberg, wetsexpert van de joodse gemeenschap in Toronto. "Dit beweren over een stuk zeep is fraude indien het onwaar is", voegt ze er aan toe.

Haarvlecht

Botines biedt ook een haarvlecht aan met het opschrift 'afkomstig van een Nazi-uitroeiingskamp'. Hij zegt dat hij dit soort spullen nooit aan een neonazi zou verkopen.

De politie van Montréal verifieert de zaak en overlegt met lokale joodse groeperingen alvorens besloten wordt of een onderzoek zal geopend worden. Zo zou het stuk zeep aan een labo-analyse kunnen onderworpen worden om uit te maken of er daadwerkelijk menselijk vet in verwerkt is
Gebruikersavatar
Hendrik C
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 18 mar 2010, 18:15

Re: 'Holocaustzeep met mensenvet' te koop in Montréal

Bericht door Hendrik C »

Zulk soort souvenirs gaan mij ook te ver, hoe denken jullie hierover? :shocked:
Gebruikersavatar
Akko
Lid
Berichten: 1048
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:14
Locatie: den Belgique

Re: 'Holocaustzeep met mensenvet' te koop in Montréal

Bericht door Akko »

Dit gaat gewoon te ver vind ik :shocked:
Dat je zoiets bijhoud
Delete mijn account, ik ben het forum zijn kinderachtigheid beu zoals velen al hebben ondervonden.
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: 'Holocaustzeep met mensenvet' te koop in Montréal

Bericht door Jan Klaassen »

Gaat te ver. Dat je het bij je houd; nouja er zijn overal mensen voor. Maar dat je het aan de man probeert te brengen is dan net weer een stap te ver :O
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Plaats reactie