Oorlogsslachtoffer vindt excuses te laat

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
LordChaos
Lid
Berichten: 206
Lid geworden op: 28 jan 2010, 19:40

Oorlogsslachtoffer vindt excuses te laat

Bericht door LordChaos »

WESTERBORK - De excuses van de Nederlandse regering die minister Ab Klink maandagmiddag in Westerbork aanbood aan het oorlogsslachtoffer Selma Engel-Wijnberg, komen te laat.

Dit liet de vrouw weten na afloop van de plechtigheden in Westerbork, waar maandag 65 jaar bevrijding van het kampterrein werd herdacht.
Engel-Wijnberg overleefde als enige Nederlandse vrouw de verschrikkingen in het vernietingskamp Sobibor in Polen. Ze keerde na de oorlog met haar Poolse echtgenoot Chaim Engel, die ze in Sobibor had leren kennen, terug naar Nederland. Het stel was echter niet welkom in haar geboorteland, omdat de Nederlandse met een Pool was getrouwd.

Maandag bood Klink namen de Nederlandse regering zijn oprechte excuses aan voor het leed wat haar is aangedaan. Hij benoemde haar eveneens tot Ridder in de Orde van Oranje Nassau.

Bron: http://www.telegraaf.nl
"Quand les riches se font la guerre, ce sont les pauvres qui meurent." - Jean Paul Sartre
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Re: Oorlogsslachtoffer vindt excuses te laat

Bericht door Charly1975 »

Heeft ze de benoeming tot Ridder ook geweigerd ? Die zou ik dan ook niet aannemen als je de excuses al te laat vind dan ook geen koninklijke onderscheiding (als ik het zou zijn)
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
LordChaos
Lid
Berichten: 206
Lid geworden op: 28 jan 2010, 19:40

Re: Oorlogsslachtoffer vindt excuses te laat

Bericht door LordChaos »

Ze heeft de benoeming wel aangenomen maar zei na afloop: "Mijn hele familie is uitgemoord. Ik had hier niets meer. Het valt niet goed te maken wat er in de oorlog is gebeurd. Ik heb mijn leven aan mijn man te danken. Ik hoef al deze attenties niet."
"Quand les riches se font la guerre, ce sont les pauvres qui meurent." - Jean Paul Sartre
rik3445
Lid
Berichten: 514
Lid geworden op: 02 mei 2006, 19:03

Re: Oorlogsslachtoffer vindt excuses te laat

Bericht door rik3445 »

Afgelopen zondagavond zond de NOS een een documentaire uit over haar leven (voornamelijk de ontsnapping uit Sobibor en wat daarna gebeurde). Ik kan het me niet voorstellen wat deze mevrouw allemaal mee heeft gemaakt. Vanzelfsprekend zijn er meer mensen die vreselijke dingen heeft meegemaakt maar haar ontsnapping en de tijd daarna raakte me diep.
Ik vind het erg moedig dat ze toch naar Nederland is gekomen om deel te nemen aan de herdenking in Westerbork.

Via uitzending gemist is die documentaire terug te zien.
Pamflettenverzamelaar: Vliegende Hollanders en de Wervelwind.
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Re: Oorlogsslachtoffer vindt excuses te laat

Bericht door Jurrie »

Ze hadden ook geen excuses aan kunnen bieden. Het is in ieder geval een gebaar. Beter laat dan nooit.

Aan de andere kant kan ik de reactie ook voorstellen, je hebt er verder niets aan :). Ik denk dat je die gedachte meer aanhangt als inderdaad je familie uitgemoord is.

Jurrie
Nieuwkomer
Lid
Lid
Berichten: 230
Lid geworden op: 01 mar 2010, 16:10

Re: Oorlogsslachtoffer vindt excuses te laat

Bericht door Nieuwkomer »

Of ze nu in pakweg '45 excuses hadden aangeboden (of ze hier gehouden) of in 2010, die familie leden krijgt ze toch niet terug...
Ik vind het wel raar dat ze de ridder orde wel aanneemt maar eingelijk zegt dat dit land er in mag stikken met zijn excuses beetje raar allemaal, maarja macht gaat voor gevoel ( :?: )
Think out of the box!
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Oorlogsslachtoffer vindt excuses te laat

Bericht door Kugelblitz »

Ja, ik vind zulke dingen altijd een beetje achterlijk...
Wat voor zin heeft het om de huidige regering haar excuses te laten aanbieden voor iets wat haast 70 jaar geleden is gebeurt, en waar al de huidige regeringsleiders totaal niets vanaf weten of mee te maken hebben.

Dat de excuses het verlies niet goedmaken spreekt voor zich, maar waarom nog een excuus aanbieden na al die tijd, door een geheel andere regering?
Belachelijk allemaal, net zoals de NS die zich een tijdje geleden moest excuseren voor de treinen die destijds Joden deporteerden. Beetje aan het doortrappen zijn we dan, naar mijn mening!

Groeten, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Nieuwkomer
Lid
Lid
Berichten: 230
Lid geworden op: 01 mar 2010, 16:10

Re: Oorlogsslachtoffer vindt excuses te laat

Bericht door Nieuwkomer »

Ben ik het helemaal mee eens, je moet een grens stellen hoor hoe erg het ook allemaal is geweest is niet te ontkennen maar om nu na 70 jaar nog sorry te zeggen...
Think out of the box!
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Re: Oorlogsslachtoffer vindt excuses te laat

Bericht door Charly1975 »

Beetje moeilijk geval allemaal maar ik ben het ook wel met jullie eens. Aan de andere kant zij is nog in leven en kun je nog excuses maken als regering zijnde. Maar aan de andere kant vind ik het ook wel voor bijvoorbeeld de NS te ver gaan. Moeten allen die tijdens de oorlog nog enigszins op een normale wijze werkten excuses gaan aanbieden omdat ze niet daadwerkelijk aan (een vorm van) verzet deden ?

Als we voor alles uit het verleden excuses gaan aanbieden (volgens mij is er ook al sprake geweest van excuses voor slavenhandel) dan zit ik nog te wachten op de excuses van de Friezen voor het vermoorden van Bonifatius, de excuses van de Spanjaarden voor het bezetten van mijn land ... de Italianen omdat de Romeinen ook ons land hebben bezet.....enz enz....

Er moet een grens zijn m.i.

Daarbij vind ik het echt wel raar dat ze de excuses te laat vind maar wel het Ridderschap aanvaardt.... daar krijgt ze haar familie ook niet mee terug. Het is of beiden aanvaarden of beiden weigeren. Hoe je het ook went of keert....haar familie komt er helaas niet mee terug.
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
Sgt. Gallée
Lid
Berichten: 376
Lid geworden op: 29 apr 2006, 21:43

Re: Oorlogsslachtoffer vindt excuses te laat

Bericht door Sgt. Gallée »

Kugelblitz schreef:Ja, ik vind zulke dingen altijd een beetje achterlijk...
Wat voor zin heeft het om de huidige regering haar excuses te laten aanbieden voor iets wat haast 70 jaar geleden is gebeurt, en waar al de huidige regeringsleiders totaal niets vanaf weten of mee te maken hebben.

...

Groeten, Kugel! :mrgreen:
Een minister is verantwoordelijk voor het beleid van zijn voorganger (lees voorgaande regeringen). Staatsrechtelijk gezien 'moet' de regering dus wel. Overigens is aanname van de ridderorde te verklaren. De ridderorde krijgt zij als 'symbool van moed, het offer etc. etc.' dat staat los van de excuses. Personen krijgen geen ridderorde met als doel 'excuses'. Het is een onderscheiding, geen bos bloemen.

Sgt. Gallée
Gezocht: Patches 104th Infantry Division 'Timberwolf' en US Uniformen (Ike jackets, M-1943 en Sercive Officer Dress)
Plaats reactie