marloes schreef:Mogen ze gymnastiekmij wel afschaffen....



Precies wat een verspilling is dat zeg...gewoon weer fyne jeugdbewegingen in elkaar zetten, de AJC en de echte scouts (niet die nep padvinders die in spijkerbroek de centerparks onveilig maken)!Brianlinden@leiden schreef:marloes schreef:Mogen ze gymnastiekmij wel afschaffen....
![]()
![]()
ZSM graag
Nee frans niet.Mich schreef:Helemaal mee eens! En Frans ook!![]()
(Nu heb ik geen economie meer, maar goed... Voor de vorm vind ik ook dat het afgeschaft moet worden.)
Heel droevig...daarom ben ik reenactor geworden.DeadKnight schreef:Ik heb een half jaar geleden me spreekbeurt over Market Garden gehouden, had zelf allemaal spulletjes mee genomen maar de helft van me klas wist nog geen eens wat de NSB was
...En bedankt (zie mijn profiel).marloes schreef:[Als de kinderen ongemotiveerd zijn dan is dat vind ik de schuld van de leraar.
...Ja, nogal wiedes. Verandering van spijs doet eten. Ga er maareens week in week uit voor staan. Dan zul je merken dat het ongemotiveerde gewoon terug komt. Als leerlingen een stagair krijgen is die ook "veel aardiger en beter" dan hun eigen docent, maar nemen ze die stagair aan en geeft hij ze het jaar daarop elke week les dan is hij plotseling niet zo geweldig meer.marloes schreef:Mijn zusje vond les op school niets, ik heb het toen een middag overgenomen en die kinderen (inmiddels jaartje of 16) hebben het er nog steeds over.
...Kun je dat nader toelichten? Wil je kinderen week in week uit langs allerlei reenactors sturen ipv. les op school? En wat is er precies droevig? Dat kinderen nog niet weten wat de NSB was? Dat ze alweer vergeten zijn wat de NSB was? Of dat het ze niet kan boeien wat de NSB was? Op een WO 2 forum roepen dat het treurig is is te makkelijk. Je preekt voor eigen parochie. Face it. Wat we ook doen, het gros van de jeugd kan de geschiedenis gestolen worden.marloes schreef:Heel droevig...daarom ben ik reenactor geworden.
Zo bereik je kinderen veel beter.
Ik vind het droevig dat kinderen niet weten wat NSB was, droeviger vond ik twee jongens van 10-12 die niet wisten dat er voor de tweede wereldoorlog ook een eerste was...Timo Worst schreef:...Kun je dat nader toelichten? Wil je kinderen week in week uit langs allerlei reenactors sturen ipv. les op school? En wat is er precies droevig? Dat kinderen nog niet weten wat de NSB was? Dat ze alweer vergeten zijn wat de NSB was? Of dat het ze niet kan boeien wat de NSB was? Op een WO 2 forum roepen dat het treurig is is te makkelijk. Je preekt voor eigen parochie. Face it. Wat we ook doen, het gros van de jeugd kan de geschiedenis gestolen worden.marloes schreef:Heel droevig...daarom ben ik reenactor geworden.
Zo bereik je kinderen veel beter.
Helemaal mee eens, het werk word jullie niet makkelijk gemaakt met te grote klassen, te kort aan respect, slechte boeken, etc.Timo Worst schreef:...En bedankt (zie mijn profiel).marloes schreef:[Als de kinderen ongemotiveerd zijn dan is dat vind ik de schuld van de leraar....Ja, nogal wiedes. Verandering van spijs doet eten. Ga er maareens week in week uit voor staan. Dan zul je merken dat het ongemotiveerde gewoon terug komt. Als leerlingen een stagair krijgen is die ook "veel aardiger en beter" dan hun eigen docent, maar nemen ze die stagair aan en geeft hij ze het jaar daarop elke week les dan is hij plotseling niet zo geweldig meer.marloes schreef:Mijn zusje vond les op school niets, ik heb het toen een middag overgenomen en die kinderen (inmiddels jaartje of 16) hebben het er nog steeds over.
Bovendien is het afhankelijk van de opstelling van een groep. Heb je leidende figuren in een klas mee dan vinden ze geschiedenis allemaal leuk. Zien die het vak of jou niet zitten dan kun je het qua motivatie van de groep vergeten. Het tijdstip is zelfs van belang hoe leuk is dezelfde les op woensdagmorgen of op vrijdagmiddag? Ik draai ook weleens lessen die "spraakmakend" zijn, waar ze over blijven praten. Maar breng die zelfde les maar enthousiast aan acht groepen op rij.
Leuke manier om je carriere in het onderwijs te beindigen...jacob schreef:een boek vinden meeste kids maar saai.....je moet ut anders aanpakken,
Als leraar zijnde heb je de taak op je genomen om een kind wat te leren/ bij tebrengen...wil het nie via de boeken of een verhaal...wees dan es creatief!
Je verkleed je als Hitler en stormt de klas binnen!..wat zullen die etters schrikken en janken....dan pikken ze vanzelf wat op
a) Ze krijgen in een middag veel minder informatie te verwerken dan in een heel jaar les,marloes schreef:Ik merk dat ik met reenactment kinderen op een manier bereik die ze bijzonder aanspreekt, het maakt indruk, in een middag blijft er meer bij veel kinderen hangen dan in een heel jaar les.
...Dat is niet wat je eerst zei. Je schreef namelijk...marloes schreef:En dan heb ik het natuurlijk over de slechte leerkrachten.
...Maar prettig dat je op je mening terugkomt met een wat genuanceerdere opvatting...marloes schreef:Als de kinderen ongemotiveerd zijn dan is dat vind ik de schuld van de leraar.
...Geef mij eens jouw versie van het nut van geschiedenis. Ik leg hem morgen aan mijn leerlingen voor en geef je hun respons...marloes schreef:Kinderen die geen interesse in geschiedenis hebben moeten er eerst van doordrongen worden waarom ze geschiedenis moeten kennen, waarom het belangrijk is, wat ze er aan hebben.
...Ja, is allemaal heel kleurrijk en vooral anders dan wat ze normaal op zo'n dag doen. Als we een clown vragen die ballondieren maakt spreekt dat ook aan en hebben ze het er later ook nogsteeds overmarloes schreef:Reenactors op school is altijd een goed idee, dat gebeurt ook al erg vaak.
...Tsja, hoeveel uur per week wil je dat ze eigenlijk naar school gaan? Ik heb elke groep twee uur per week en als iets een beetje wil blijven hangen in hun hoofden, en er ook nog ruimte is voor mooie verhalen, films reenactors en andere opsmuk dan kom je er niet met alles wat ze zouden moeten weten. Dan gaan we weer terug naar eindeloze aantekeningen leren en jaartallen leren.marloes schreef:Ik merk dat bijna alle kinderen veel te weinig weten over geschiedenis en dat leren ze op school.
...Wat weereens aangeeft dat over een brede linie de interesse voor geschiedenis laag is. De massa prefereert immers "Idols" boven "Histories".marloes schreef:Maar niet alleen de kinderen, volwassenen weten vaak wel meer maar gedateerde informatie.
...Voorbeelden graag. Noem eens een cliché (inclusief boek en pagina)marloes schreef:Zo geloven bijna alle volwassenen de cliches van de Middeleeuwen die al lang achterhaald zijn, maar helaas nog steeds in de schoolboeken staat.
...net waren het nog de leraren. Als een schrijver van zo'n boek zich hier meld, ligt het dan weer aan een ander?marloes schreef:Ik geef de schoolboeken hier voornamelijk de schuld van de belabberde toestand van de geschiedeniskennis.
...Voorbeelden van onjuistheden?marloes schreef:Wat er in staat klopt soms niet eens maar het staat sowieso allemaal door elkaar heen.
...Helemaal waar. Ik behoor dan ook tot die mensen die het absoluut niet eens zijn met het "leren leren" principe. Een basis van belangrijke data is een voorwaarde, samen met een basis van belangrijke begrippen en dit alles chronologisch. Maar het is zeer de vraag of onze opvatting van belangrijk, ondermeer weten wat D-Day was, ook de werkelijkheid is.marloes schreef:Het lesgeven in themas is vreselijk helemaal omdat de gronologische volgoorde verdwijnt.