Jurrie schreef:
PS: Was toevallig tijdje terug naar Aviodrome geweest, daar hebben ze nog een mooie (civiele) versie staan!
Daar hebben ze wel meerdere staan 5 stuks zover ik weet allemaal militair en beide DC2 mogelijk beiden militair gebruikt. Het toestel binnen heeft burger kleuren maar is een militair toestel. Buiten staat een Oranje toestel en dat is een vroeg militair model.
De 3 andere toestellen zijn van andere eigenaren. Een in Britse burger luchtvaart kleuren en mogelijk ook militair (omgebouwd). In opslag in een hangar een DC-2 in militaire kleuren en een DC-2 De "uiver".
Als ze er een gaan uitlenen zal het wel die oranje van buiten zijn.
Voor de liefhebbers in Canada staan er nog een paar werkende staat afkomstig van het Israelische luchtmacht te koop. Tussen de 12.000 en 15.000 dollar meen ik. Jeeps zijn tegenwoordig duurder.
(kosten zelf ophalen, brandstof, verzekering, controleren en luchtwaardig maken, luchthaven parkeergeld, eventele vergunningen is niet inbegrepen meen ik)
In Oostende (C-47) staat al jaren eentje in de buitenlucht uitelkaar te vallen. Steeds meer onderdelen verdwijnen er. Van een falliet bedrijf.
Het gaat er schijnbaar dusdanig bureaucratisch aan toe dat geintereseerden afgehaakt zijn.
Wereldwijd zijn er te koop te vinden (ook een aantal uit Afrika) maar ja het is niet alleen kopen, maar hier krijgen en opknappen! En een hoop Europese landen zijn er niet happig op om een vliegend wrak toestemming te geven het luchtruim binnen te komen.
Eindhovens dagblad zaterdag 14 augustus 2010
quote:
Bart Noppen, vrijwillger bij bevrijdende vleugels was getuige van het ongeluk. Hij reed achter het transport aan om het te filmen. .........
"Eerst raakte de linker motor een betonnen rand, en vervolgens raakte het rechterdeel een lichtmast. Door de klap scheurde een van de vleugels. De chauffeur remde natuurlijk, maar zo'n dieplader van 15 ton zet wel even door. .....
Het dakota transport was 7,20 meter breed, zegt Noppen. We kregen voor de Rijksdienst een vergunning voor een transport van 7,35 meter, met daarbij de route die we uiteindelijk moesten volgen. Maar uiteindelijk bleek de brug maar 6,80 meter breed.
Wij tasten ook nog in het duister, zegt directeur Dick Hulsebosch van het betrokken transport bedrijf, Van Wieren uit Emmeloord.
De firma heeft ruime ervaring met zware transporten. Dit is ons nog nooit overkomen. We hebben alle stappen ondernomen die we moeten nemen en toch is het misgegaan.
De chauffeur is volgens Hulsebosch erg aangeslagen. Maar hij kon er al helemaal niets aan doen. Omdat het transport te breed was voor zijn spiegels, reed hij op instructie van begeleiders voor en achter hem. De route hebben we uit laten stippelen door een extern bureau. De plek waar het ongeluk gebeurde was op de snelweg: daar kan je niet uit de auto stappen om de breedte van de weg te meten. Op zo'n punt gaat het bureau uit van de gegevens die de verantwoordelijke wegbeheerder geeft.
Misschien dat het op dat punt is misgegaan? Een ding is zeker: het transport paste niet. End quote
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944