Pagina 1 van 2

Historische Dakota klem op A44

Geplaatst: 13 aug 2010, 07:39
door jagdpanzer
Op de A44 bij Kaagdorp heeft een Dakota vannacht uren klemgezeten tussen de randen van een brug. Het historische vliegtuig heeft forse schade opgelopen.

De Dakota C47 uit de Tweede Wereldoorlog werd vervoerd op een dieplader. De vleugels waren er ten dele afgehaald, maar toch was het gevaarte te breed. Vannacht werd de rest van de vleugels losgemaakt.

Het ongeluk gebeurde om kwart voor één, pas tegen zes uur was het vliegtuig los. De Dakota kwam uit het museum Bevrijdende Vleugels in Best in Noord-Brabant.

Hij moet op het voormalige vliegveld Valkenburg als decorstuk dienen bij de musical Soldaat van Oranje. De musical gaat op 30 oktober in première in een speciaal daarvoor ontworpen theater.

Afbeelding

Re: Historische Dakota klem op A44

Geplaatst: 13 aug 2010, 08:18
door Jurrie
Dat zag er allemaal niet al te best uit op TV...althans ik ga er vanuit dat de schade er nog niet was!

Jurrie

Re: Historische Dakota klem op A44

Geplaatst: 13 aug 2010, 18:47
door Charly1975
Lekker lomp ook zeg. Zag de mannen van Bevrijdende Vleugels zojuist bij het Journaal....die waren terecht zeer verdrietig. Die vervoerder laten ze in ieder geval niet nogmaals zoiets vervoeren...en degene die het voorwerk heeft gedaan (opmeten e.d.) mag wat mij betref flink wat vrijwilligers werk gaan doen bij Bevrijdende Vleugels...en tevens z'n/d'r baan opzeggen want die is totaal niet geschikt hiervoor. :frownno: :(

Re: Historische Dakota klem op A44

Geplaatst: 13 aug 2010, 20:24
door christiaan1989
Ik heb een foto gezien in daglicht, hij is er behoorlijk erg aantoe.

Re: Historische Dakota klem op A44

Geplaatst: 13 aug 2010, 22:10
door Jim
Jurrie schreef:Dat zag er allemaal niet al te best uit op TV...althans ik ga er vanuit dat de schade er nog niet was!
Het is natuurlijk niet zo mooi wat er gebeurd is. Echter het toestel verre van mintstaat toen het op weg ging. Het museum in Groesbeek was gaan kijken toen het te koop stond maar ze vonden de toestand toen al te belabberd en het bedrag te hoog.

De "motoren" zijn niet meer als beplating. Het hele toestel is niet meer als een lege huls. Hij heeft jarenlang in België in de buitenlucht op een paal gemonteerd gestaan. En was intern leeg gehaald om gewicht te besparen. Aan de onderkant zat op verschillende plaatsen triplex platen. Er zat een gat onderaan vlak bij de laad deur. Van hieruit heb ik eens foto's gemaakt van het interieur. Geen vloer, een grote rotzooi, vuil, rommel. Het voormalige interieur was slecht gestript.
Dat ding werd bijeen gehouden door gods genade en of de combinatie van eekhoorn poep / boomhars / mos.

Ik hoorde deze ochtend op de radio van de gebeurtenis maar wist niet waar het toestel vandaan kwam. Ik vermoedde Aviodrome. Want het enige beschikbare toestel van Best was me te slecht van staat. Ik kon het me niet voorstellen. Deze middag in de krant las ik dat het daadwerkelijk dat toestel uit Best was.
Het zou van de buitenkant opgeknapt worden en RAF kleuren krijgen.
Gezien zijn (slechte) staat kan ik me voorstellen dat dit ongeluk voor het toestel een genadeklap moet zijn.

Ik hoop wel dat het toestel niet als schroot eindigd. Maar er is altijd wel hoop. Een andere dakota (romp) die in het bezit was van het museum was en verkocht heeft als film dekor gedient voor de film "Die luftbrücke". Hier werd het toestel ook nog eens in de fik gezet. Dat is meestal fataal. Echter later dook
het ding in Polen op waar men met veel geduld het toestel weer aan het restaureren is.
De afval van de een is de ander zijn project.

Re: Historische Dakota klem op A44

Geplaatst: 14 aug 2010, 10:16
door Jurrie
Dakota's liggen niet op elke straathoek, ik denk dat de parts nog wel wat op kunnen brengen :)

Gr,

Jurrie
PS: Was toevallig tijdje terug naar Aviodrome geweest, daar hebben ze nog een mooie (civiele) versie staan!

Re: Historische Dakota klem op A44

Geplaatst: 15 aug 2010, 10:01
door Stevo
Jim schreef:Hij heeft jarenlang in België in de buitenlucht op een paal gemonteerd gestaan
Wat wij Belgen en luchtvaart betreft is dat de exacte benadering van waar wij goed in zijn. Historisch waardevolle toestellen op een paal monteren in de buitenlucht :bonk:

Als je ooit eens echt depressief wil worden moet je eens naar het Jubelpark gaan te Brussel waar ze een vliegtuigmuseum proberen te imiteren. Lekkende daken, vocht, schimmel en een dikke laag stof over soms unieke toestellen.

Hoe het wel kan heb ik bij de batterij van Merville (Normandië) kunnen zien. Een Skytrain gerestaureerd tot nieuwstaat voor static display _/-\o_

Afbeelding

Afbeelding

Stevo

Re: Historische Dakota klem op A44

Geplaatst: 15 aug 2010, 10:08
door Stevo
Jurrie schreef:Dakota's liggen niet op elke straathoek, ik denk dat de parts nog wel wat op kunnen brengen
In het Caraïbisch gebied wordt dit toestel in originele configuratie nog frequent gebruikt als islandhopper. Daar liggen ze niet wakker van een Dakotatje meer of minder :)

Stevo

Re: Historische Dakota klem op A44

Geplaatst: 15 aug 2010, 10:21
door Charly1975
Stevo schreef: In het Caraïbisch gebied wordt dit toestel in originele configuratie nog frequent gebruikt als islandhopper. Daar liggen ze niet wakker van een Dakotatje meer of minder :)

Stevo
Tnx voor de info.
Ik dacht dat de meest gebruikte Dakota tegenwoordig de 'opgevoerde' versie van Basler is (BT-67)

Re: Historische Dakota klem op A44

Geplaatst: 15 aug 2010, 11:34
door Jim
Jurrie schreef: PS: Was toevallig tijdje terug naar Aviodrome geweest, daar hebben ze nog een mooie (civiele) versie staan!
Daar hebben ze wel meerdere staan 5 stuks zover ik weet allemaal militair en beide DC2 mogelijk beiden militair gebruikt. Het toestel binnen heeft burger kleuren maar is een militair toestel. Buiten staat een Oranje toestel en dat is een vroeg militair model.
De 3 andere toestellen zijn van andere eigenaren. Een in Britse burger luchtvaart kleuren en mogelijk ook militair (omgebouwd). In opslag in een hangar een DC-2 in militaire kleuren en een DC-2 De "uiver".

Als ze er een gaan uitlenen zal het wel die oranje van buiten zijn.

Voor de liefhebbers in Canada staan er nog een paar werkende staat afkomstig van het Israelische luchtmacht te koop. Tussen de 12.000 en 15.000 dollar meen ik. Jeeps zijn tegenwoordig duurder.
(kosten zelf ophalen, brandstof, verzekering, controleren en luchtwaardig maken, luchthaven parkeergeld, eventele vergunningen is niet inbegrepen meen ik)
In Oostende (C-47) staat al jaren eentje in de buitenlucht uitelkaar te vallen. Steeds meer onderdelen verdwijnen er. Van een falliet bedrijf.
Het gaat er schijnbaar dusdanig bureaucratisch aan toe dat geintereseerden afgehaakt zijn.

Wereldwijd zijn er te koop te vinden (ook een aantal uit Afrika) maar ja het is niet alleen kopen, maar hier krijgen en opknappen! En een hoop Europese landen zijn er niet happig op om een vliegend wrak toestemming te geven het luchtruim binnen te komen.


Eindhovens dagblad zaterdag 14 augustus 2010
quote:
Bart Noppen, vrijwillger bij bevrijdende vleugels was getuige van het ongeluk. Hij reed achter het transport aan om het te filmen. .........
"Eerst raakte de linker motor een betonnen rand, en vervolgens raakte het rechterdeel een lichtmast. Door de klap scheurde een van de vleugels. De chauffeur remde natuurlijk, maar zo'n dieplader van 15 ton zet wel even door. .....

Het dakota transport was 7,20 meter breed, zegt Noppen. We kregen voor de Rijksdienst een vergunning voor een transport van 7,35 meter, met daarbij de route die we uiteindelijk moesten volgen. Maar uiteindelijk bleek de brug maar 6,80 meter breed.

Wij tasten ook nog in het duister, zegt directeur Dick Hulsebosch van het betrokken transport bedrijf, Van Wieren uit Emmeloord.
De firma heeft ruime ervaring met zware transporten. Dit is ons nog nooit overkomen. We hebben alle stappen ondernomen die we moeten nemen en toch is het misgegaan.
De chauffeur is volgens Hulsebosch erg aangeslagen. Maar hij kon er al helemaal niets aan doen. Omdat het transport te breed was voor zijn spiegels, reed hij op instructie van begeleiders voor en achter hem. De route hebben we uit laten stippelen door een extern bureau. De plek waar het ongeluk gebeurde was op de snelweg: daar kan je niet uit de auto stappen om de breedte van de weg te meten. Op zo'n punt gaat het bureau uit van de gegevens die de verantwoordelijke wegbeheerder geeft.
Misschien dat het op dat punt is misgegaan? Een ding is zeker: het transport paste niet.
End quote

Re: Historische Dakota klem op A44

Geplaatst: 15 aug 2010, 19:46
door earlymb
Wereldwijd vliegen er nog dagelijks honderden C-47's in gewoon gebruik, veelal in Zuid-Amerika, Afrika en Canada. Een vliegend exemplaar doet zo'n $120.000 ($15.000 kun je echt vergeten).

Een vriend van me handelt in Dakota onderdelen, die hij vaak van verlaten wrakken haalt. Hij heeft veel onderdelen geleverd voor de C-47 van de Batterie de Merville, waaronder de bijna volledige cockpit inrichting. Hij heeft ook een volledig gerestaureerde cockpit verkocht aan Bevrijdende Vleugels, en allerlei luchtwaardige onderdelen aan operators over de hele wereld. Hij wordt nu sinds enige tijd gevolgd door een cameraploeg van een productiebedrijf, die er mogelijk een documentaire van gaat maken voor Discovery Channel.

Hij heeft ook een website: http://www.avionart.nl/

Grtn

David

Re: Historische Dakota klem op A44

Geplaatst: 15 aug 2010, 20:49
door zjopske
Zie ook maar eens dat vliegtuig hierheen te halen en zorgen dat hij vliegt....

Het verschil tussen een vliegende en stilstaande is erg groot, voordat hij vliegt ben je al een behoorlijk eind verder.

Re: Historische Dakota klem op A44

Geplaatst: 16 aug 2010, 00:50
door Jim
Jim schreef:Voor de liefhebbers in Canada staan er nog een paar werkende staat afkomstig van het Israelische luchtmacht te koop. Tussen de 12.000 en 15.000 dollar meen ik.
earlymb schreef:Een vliegend exemplaar doet zo'n $120.000 ($15.000 kun je echt vergeten).
Daar hoort inderdaad nog een 0 achter. :lol: De Canadese (6 stuks uit Israel) zijn nu bijna allemaal verkocht naar het schijnt. 1 of 2 ? En ze de prijs lag rond de 100.000 dollar. Maar dat is dan zonder de bijkomende kosten.
(Ik heb even op google gezocht en het laatste nieuws is dat de laatste die ze te koop hebben is ontmanteld en van het vliegveld weggehaald)

Dat is degene op de voorgrond zonder linker (bakboord) motor.
Afbeelding

Re: Historische Dakota klem op A44

Geplaatst: 18 aug 2010, 11:40
door Stevo
Charly1975 schreef:Ik dacht dat de meest gebruikte Dakota tegenwoordig de 'opgevoerde' versie van Basler is (BT-67)
Ze hebben inderdaad DC3's geconverteerd naar turboprops. Dat werd door de firma Basler gedaan maar is nooit echt een grote "hit" geworden omdat achteraf het sop de kolen niet waard was. Een aerodynamisch ontwerp (hoe geavanceerd ook voor zijn tijd) van de jaren 30 uitrusten met turpoprops is achteraf gewoon een rariteit gebleken.

Men mag ook niet vergeten dat de Wright motor van de DC3 in 100-den toepassingen is gebruikt van vliegtuig over voertuigen over tanks en tot laat in de jaren 50 van de vorige eeuw in productie is gebleven.

Continental, concurent Pratt and Witney Canada (waarvoor Bazler ironisch genoeg terug een beroep deed 60 jaar later voor de Turbopropversie :) ), Studebaker, Lycoming, Caterpillar (die er een dieselconversie van maakte) tot het Russische Shvetsov bouwde tevens deze motoren onder licensie en die werden in 7 of 9 cilinder configuratie in Shermantanks, Buffalo's enzovoort gepropt en deze motoren of toch grote stukken ervan zijn uitwisselbaar met elkaar. Je kon dus met kleine aanpassingen een cilinderkop van een tank gebruiken om een defecte cilinder van een vliegtuig te vervangen. Dit had in het verleden 1 doel, uniformiteit om te vermijden dat er wat spareparts betreft een logistieke nachtmerie zou optreden (die Duitsland wel heeft ondervonden door onnoemelijk veel verschillende motoren en types te ontwikkelen en te gebruiken). Dit heeft nu als voordeel dat je overal wel nog hele of delen van deze motoren tegenkomt.

Stevo

Re: Historische Dakota klem op A44

Geplaatst: 23 aug 2010, 14:57
door Sander89
Waarom niet -zo simpel- voorop het brede vervoer 2 simpele paaltjes maken die de breedte aangeeft. Mocht 1 van de paaltjes breken weet je gelijk dat je moet stoppen.

Daarnaast is het ook weer niet zó erg, want naar ik meen was deze Dakota van na de oorlog.