Anne Frank-Boom niet bestand tegen wind

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
LordChaos
Lid
Berichten: 206
Lid geworden op: 28 jan 2010, 19:40

Anne Frank-Boom niet bestand tegen wind

Bericht door LordChaos »

AMSTERDAM - De Anne Frankboom is maandag omgevallen. De boom in de tuin van het Achterhuis aan de Prinsengracht in Amsterdam, wereldberoemd geworden door het dagboek van Anne Frank, is bezweken door de harde windstoten.

"De boom is godzijdank niet in de richting van het Anne Frankhuis gevallen", aldus een woordvoerder van de Anne Frank Stichting tegen NU.nl. Ook aan andere gebouwen is geen schade en niemand raakte gewond.
De 31 ton zware boom was aangetast door de agressieve dikrandtonderzwam. Hij is waarschijnlijk omgevallen doordat hij er zo slecht aan toe was. De wind heeft hem vervolgens waarschijnlijk het laatste zetje gegeven, vermoedt de Anne Frank Stichting.

De kastanje is ongeveer een meter boven de grond afgebroken en ligt helemaal tegen de vlakte. Vermoedelijk was de harde wind te veel voor de stellage die de zieke boom sinds een paar jaar overeind hield.
Volgens stadszender AT5 nemen omstanders stukken van de boom mee als souvenir.

Directeur Hans Westra van de Anne Frank Stichting noemt het "heel spijtig" dat de boom is omgevallen. "Hij heeft natuurlijk vooral een historische waarde, ook voor mij persoonlijk."
Westra wees er wel op dat de stichting er al een aantal jaren geleden voor pleitte om de boom om te hakken. Dit omdat hij ernstig ziek was en mogelijk op het Anne Frank Huis zou kunnen vallen. "Omdat de boom scheef stond en voor een onveilige situatie zorgde, wilden wij hem twee jaar geleden al weg hebben."
Secretaris Karel Bowles van de stichting Support Anne Frank Tree spreekt van "een drama".

De kastanje kwam in 2007 wereldwijd in het nieuws toen de Strichting en de gemeente Amsterdam aankondigden hem te willen kappen. Dit stuitte op hevig verzet.
Uiteindelijk werd besloten de boom te ondersteunen met een speciale constructie waardoor hij nog vijf tot tien jaar zou kunnen blijven staan.

Anne Frank zat met haar familie van 1942 tot 1944 ondergedoken in het achterhuis aan de Prinsengracht 263. Ze noemt de witte paardenkastanje in haar wereldberoemde dagboek drie keer.
De eerste keer is op 23 februari 1944: "Wij keken alle twee naar de blauwe hemel, de kale kastanjeboom aan wiens takken kleine druppeltjes schitterden, naar de meeuwen en de andere vogels die in hun scheervlucht wel van zilver leken. Dat alles ontroerde en pakte ons alle twee zo, dat we niet meer konden spreken."

Daarna bespreekt zij de boom nog een keer op 18 april in datzelfde jaar. "April is inderdaad schitterend, niet te warm en niet te koud met zo nu en dan een regenbuitje. Onze kastanje is al tamelijk groen, hier en daar zie je zelfs al kleine kaarsjes", aldus Anne Frank.
De laatste keer was op 13 mei 1944. "Onze kastanjeboom staat van onder tot boven in volle bloei, hij is vol met bladeren en veel mooier dan verleden jaar."

Bron: http://www.nu.nl/binnenland/2317828/ann ... waaid.html
"Quand les riches se font la guerre, ce sont les pauvres qui meurent." - Jean Paul Sartre
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Re: Anne Frank-Boom niet bestand tegen wind

Bericht door okke »

Ik vind het frappant dat er nog geen reacties op dit bericht zijn op het wo2-forum. Is men hier alleen nog maar met zijn of haar verzamelwoede bezig?
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Re: Anne Frank-Boom niet bestand tegen wind

Bericht door Jurrie »

k' Wordt er niet heel warm of koud van to be honest.

Jurrie
Gebruikersavatar
LordChaos
Lid
Berichten: 206
Lid geworden op: 28 jan 2010, 19:40

Re: Anne Frank-Boom niet bestand tegen wind

Bericht door LordChaos »

Dat de boom niet eeuwig bleef staan was natuurlijk te verwachten. Wel vind ik schokkend dat een half uur nadat de boom geveld was, er al stukken van op internet te koop stonden. Hebben die mensen geen andere gedachte dan geld?
"Quand les riches se font la guerre, ce sont les pauvres qui meurent." - Jean Paul Sartre
Gebruikersavatar
KNIL.
Lid
Berichten: 320
Lid geworden op: 09 feb 2010, 17:57
Locatie: Zuid holland

Re: Anne Frank-Boom niet bestand tegen wind

Bericht door KNIL. »

Jurrie schreef:k' Wordt er niet heel warm of koud van to be honest.

Jurrie
idd
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Anne Frank-Boom niet bestand tegen wind

Bericht door patrickh »

okke schreef:Ik vind het frappant dat er nog geen reacties op dit bericht zijn op het wo2-forum. Is men hier alleen nog maar met zijn of haar verzamelwoede bezig?

Het feit dat er geen reacties zijn/waren wil nog niet zeggen dat t mensen niet bezighoud dunkt me...
ammo
Lid
Berichten: 3509
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Anne Frank-Boom niet bestand tegen wind

Bericht door ammo »

Ze hadden de boom in 2007 al om moeten zagen, ipv van de boom te ondersteunen
Voor dat geld kan je beter een nieuwe zetten.Een boom heeft nou eenmaal niet het eeuwige leven, is jammer maar helaas.
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
zjopske
Lid
Berichten: 1443
Lid geworden op: 19 apr 2009, 19:37
Contacteer:

Re: Anne Frank-Boom niet bestand tegen wind

Bericht door zjopske »

Tja, ik vond het ook al een geweldige vertoning in 2007.
Alle boom dokters, experts en politici op een hoopje.

Ze wilden de stronk laten staan bij het huis, wat me een mooie oplossing lijkt.
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
Gebruikersavatar
Bolt Action
Lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 07 feb 2010, 22:56

Re: Anne Frank-Boom niet bestand tegen wind

Bericht door Bolt Action »

Tja, dan ligt hij daar weg te rotten zeker. Komen natuurlijk ook weer mensen met zagen en hamers op af om stukjes er van 'te koop' te zetten. Het is maar goed dat er geen gewonden zijn gevallen, dat had ook nog kunnen gebeuren, moet je nagaan dat er een stalen frame op je kop valt, daar wordt je ook niet blij van.
Thom
Lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 19 dec 2008, 00:33
Locatie: Utrecht / Hamburg

Re: Anne Frank-Boom niet bestand tegen wind

Bericht door Thom »

Een prachtige column van Nico Dijkshoorn waarin ook mijn gedachte volledig en zeer fraai wordt verwoord.
Een Joodse boom
Ik ben net terug van vakantie en ik zie dat u het niet makkelijk hebt gehad, hier in Nederland. Er zijn bomen omgewaaid. Ik geef toe, dat is hartverscheurend. Er ligt iets dat eigenlijk hoort te staan. Bij dronken mensen heb ik het bijvoorbeeld niet. Vertrouwd, zo zou ik het bijna willen noemen.

Er zijn meer dingen die ik graag zie liggen. Een tochtworst bijvoorbeeld, gemaakt door je oma en iedere keer als ze op visite komt sta je vloekend te zoeken waar je dat kutding achter in een kast hebt gefrommeld.

Liggende dieren, ook heel fijn. Behalve bij reigers. Die zie ik niet graag liggen. Je hebt dat met reigers die veel worden gevoerd. Doe je het raam open en dan liggen ze met hele kolonies tegelijk vlak voor je op een grasveld te wachten tot je wat in die bekken stopt.

Een onsje ijzervijlsel en een sterke magneet door laten slikken is meestal afdoende. Dan kunnen ze meestal opeens weer staan.

Bomen liggen het zieligst. Al die moeite voor niks. Aan de jaarringen zie je dat ze in de 17e eeuw nog een kleine brand hebben doorstaan, en daar liggen ze dan, omver geblazen door een rukwindje.

Omgewaaide bomen verstoren op een prettige manier al onze zekerheden. Het ene moment moet je nog maar vier maanden aflossen van je ongeveer 30.000 euro te dure auto en het volgende moment zucht er een boom dwars door de carrosserie. Dat is goed. Een omwaaiende boom maakt je weer even attent op het toeval. Het geeft een prettige ruk aan je hersenen.

Vergelijk het maar met een bejaarde vrouw die bij de kassa op de transportband gaat staan en moonwalkend eerst een nummer van Nirvana zingt voordat ze zich met een geweer door het hoofd schiet. Je verwacht het niet, achter haar in de rij met een kar vol euroknallers, maar prettig is het wel. Je kijkt opeens anders.

Zo is het ook met omwaaiende bomen. Als je ergens op vertrouwt zijn het wel bomen. Ze lieten in zich klimmen. Ze waren samen bos waar je met je vader doorheen liep. Ze lieten harten in zich snijden. Ze ruisten in de tuin als je alleen thuis was. Als dat opeens ligt sta je naar je eigen rottende lichaam te kijken. Broos ben je. Je wist het al, maar nu helemaal.

Dat snap ik allemaal, dat soort boomgevoelens. De boom van Anne Frank snap ik minder. De emoties die loskwamen toen deze joodse boom omviel, deden wat fundamentalistisch aan. Alsof deze boom voor eeuwig al het joodse leed in zich droeg. Het is ook een beetje vragen om moeilijkheden als je dat soort symbolen kiest.

Als ik het goed begrijp is het voor rouwende joodse boomfetisjisten heel belangrijk, dat Anne Frank ooit naar deze boom keek en hem zelfs in haar dagboeken beschreef. Het is een andere boom geworden omdat wij ooit besloten hebben dat Anne Frank staat voor De Onschuld en De Vertrapte Hunkering naar Schoonheid.

Ik vind dat al deze mensen de omgewaaide boom onrecht aandoen. Sterker nog, ik denk dat zij hem zelf hebben gekapt. Met hun hoofd. Al het leed van de wereld is jaren lang, dwars door de gevels van het Anne Frank huis, vanuit de hoofden van miljoenen toeristen, dwars door de bast van de boom getrokken. Iedere bezoeker van het Anne Frank huis heeft van deze boom meer gemaakt dan het was. Een symbool.

Het is niet Anne die zo over hem schreef. Het zijn de mensen die Anne blijkbaar nodig hebben om Het Kwaad te duiden. Deze mensen hebben Anne de boom juist afgenomen. Als je een boom nodig hebt om leed te begrijpen, dan krijg je dit. Dan slaat een boom terug.

Het is goed dat hij is omgewaaid. Over een half jaar is hij verwerkt in 160 geinige tuinstoelen van Leen Bakker. Er zal over een jaar iemand in zitten die iets moois denkt. Dat moet genoeg zijn.
david879
Lid
Berichten: 451
Lid geworden op: 31 mar 2009, 20:23

Re: Anne Frank-Boom niet bestand tegen wind

Bericht door david879 »

AMEN!
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Anne Frank-Boom niet bestand tegen wind

Bericht door Kugelblitz »

Schitterende colum! _/-\o_
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Anne Frank-Boom niet bestand tegen wind

Bericht door Jan Klaassen »

Zeker, ok!
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Re: Anne Frank-Boom niet bestand tegen wind

Bericht door Charly1975 »

LordChaos schreef:Dat de boom niet eeuwig bleef staan was natuurlijk te verwachten. Wel vind ik schokkend dat een half uur nadat de boom geveld was, er al stukken van op internet te koop stonden. Hebben die mensen geen andere gedachte dan geld?
Nee tegenwoordig denken 'we' alleen maar als eerste aan geld en met 'onze' kop op tv komen. Triest maar zo is het heden ten dagen.
Het eerste wat je tegenwoordig doet is je mobieltje pakken en een foto of een filmpje maken van een ramp/ongeluk en deze direct op internet te plaatsen i.p.v. de ander te helpen. Dus als er 'belangrijke' boom omvalt tikken we daar een stukje hout vanaf en verkopen we het .... dat heet ook VOC mentaliteit: wij Nederlanders zien overal handel in.

Sorry hoor maar ik vind het een beetje te veel aandacht voor een boom. Denk dat de boom er zelf moe van geworden is en dacht...ik maar er maar eens een eind aan. Klinkt hard...maar er zijn meer bomen die zaken 'gezien' hebben ook die vallen om of worden gekapt. Zo is de natuur. Er zijn maar weinig bomen die heeeeel oud worden. Maar geen van allen heeft net als een mens het eeuwige leven.

Ik vind het stuk van Nico Dijkshoorn een goed stuk.

Naar mijn zin heb ik nu toch aandacht besteed aan iets wat ik eigenlijk niet de moeite vind om aandacht aan te besteden. Er zijn zoveel zaken gebeurd in WOII die dan net zoveel aandacht verdienen als deze ene boom.
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
V1Oliver
Lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 24 feb 2008, 13:57
Locatie: Beveren-Waas

Re: Anne Frank-Boom niet bestand tegen wind

Bericht door V1Oliver »

het is maar een boom...

Onlangs hebben ze nog een boom weggekapt, ik dacht in Polen, omdat die zoveel jaar geleden was opgezet ter ere van Hitler. Gewoon een simpel boompje, op een simpel dorpspleintje.
Zeg nu zelf, dat is toch gewoon belachelijk, maar toch vind ik deze heisa over de Anne Frank-boom nog belachelijker.
Plaats reactie