Controversiële expo over Hitler wil taboes doorbreken

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Opgeheven account 4914

Bericht door Opgeheven account 4914 »

Afbeelding

Een controversiële tentoonstelling over de persoonlijkheidscultus rond de Duitse oud-dictator Adolf Hitler opent morgen haar deuren in het Historisch Museum in Berlijn.

Tijdens de expositie 'Hitler en de Duitsers' zijn nazivoorwerpen te zien als bustes van Hitler, lampenkappen met hakenkruizen en kaartspelen die waren bedoeld om het volk bekend te maken met de namen van nazileiders. Voor de kinderen waren er destijds onder meer schoolboeken met de nazileer en een bordspel met de naam 'Luchtaanval', een vermakelijk spel voor jong en oud. Ook wordt een collectie leger- en nazipoppen getoond, waaronder die van Hitler zelf.

Waarheid
Het is de eerste keer dat er in Duitsland een expositie wordt gehouden die niet alleen ingaat op de vraag hoe Hitler aan de macht kon komen, maar vooral laat zien hoe hij de macht kon behouden. De tentoonstelling is controversieel omdat de tentoongestelde nazirelikwieën volgens critici mogelijk sympathisanten van het Derde Rijk aantrekken. De samenstellers zeggen daarom dat bij elk relikwie de waarheid achter de nazipropaganda en de gevolgen voor veel bevolkingsgroepen te zien zullen zijn.

Filmpje van de redactie: http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/m ... 9/1.884416

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Bron: HLN.be
Datum: 14 oktober 2010

De expositie loopt tot 6 februari 2011!
jurgen
Lid

Re: Controversiële expo over Hitler wil taboes doorbreken

Bericht door jurgen »

Dat zijn een hoop uniformen, lijkt me op zich wel erg boeiend.

Als Berlijn niet zo enorm ver weg zou zijn zou ik is binnenspringen.
Jan Klaassen
Lid

Bericht door Jan Klaassen »

Ik ook, ziet er interessant uit. Natuurlijk staan er dan direct mensen op de barricaden die vinden dat het aanstoot geeft. Maar het is gewoon interessant om uitgelegd te krijgen en te zien.
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Bolt Action
Lid

Bericht door Bolt Action »

Jan Klaassen schreef:Ik ook, ziet er interessant uit. Natuurlijk staan er dan direct mensen op de barricaden die vinden dat het aanstoot geeft.
Dat zal altijd zo blijven. Het betekend trouwens ook dat Duitsland zich hersteld van zijn verleden, dergelijke expos waren vroeger niet toegestaan.
Jan Klaassen
Lid

Bericht door Jan Klaassen »

Precies. Of in ieder geval zijn ze bezig met het compleet herstellen.
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Bolt Action
Lid

Bericht door Bolt Action »

Jan Klaassen schreef:Precies. Of in ieder geval zijn ze bezig met het compleet herstellen.
Er schijnen ook al kinderen met de naam Adolf weet te bestaan, hoorde ik een tijdlang geleden. Of dat waar is kan ik echter niet nagaan.
coco
Lid

Bericht door coco »

In Duitsland is het verboden je kind Adolf te noemen, huisdieren mogen sinds enkele jaren wel Adolf genoemd worden meen ik.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Plaats reactie