Oud-strijder geeft gestolen 'souvenirs' terug

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Opgeheven account 4914

Oud-strijder geeft gestolen 'souvenirs' terug

Bericht door Opgeheven account 4914 »

Oud-strijder geeft gestolen 'souvenirs' terug

Harry Billinge, een nu 85-jarige ex-oudstrijder uit de Tweede Wereldoorlog, heeft de Duitse stad Goch de souvenirs terugbezorgd die hij er in 1945 meegraaide. De teruggave gebeurde tijdens een bezoek van Billinge aan Goch, zo bericht The Cornish Guardian.

Als jonge soldaat verliet hij het stadje met een hakenkruisvlag, decoraties (o.a. IJzeren Kruisen), helmen en andere oorlogssouvenirs.
"We namen allemaal souvenirs van de strijd mee, om aan onze families te tonen. Op het einde van de oorlog had ik tassen vol spullen", verhaalt de bejaarde man.

Verzamelaars boden hem ettelijke duizenden ponden voor de militaire stukken, maar de oud-solaat wilde geen "bloedgeld" aannemen. De inwoners van Goch, die de collectiestukken ontvingen, waren naar verluidt erg ontroerd door het gebaar van de ex-soldaat.
Bron: HLN.be
Datum: 30 oktober 2010
matthijsert
Lid
Berichten: 180
Lid geworden op: 15 mar 2010, 21:11
Locatie: omgeving apeldoorn

Re: Oud-strijder geeft gestolen 'souvenirs' terug

Bericht door matthijsert »

ik vraag me dan serieus af wat hij allemaal heeft meegenomen,( en met wat van tassen die man dan niet thuis kwam) aangezien hij ook voorwerpen heeft geschoken aan het achterhoeks museum 1940-1945 .

http://www.achterhoeksmuseum1940-1945.n ... 30&lang=nl
Plaats reactie