Duitsland doneert 60 miljoen voor Auschwitz

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)

Moderator: Mr Mojo Risin

Plaats reactie
Helmbrug
Lid

Duitsland doneert 60 miljoen voor Auschwitz

Bericht door Helmbrug »

Duitsland doneert zestig miljoen voor Auschwitz

BERLIJN - Duitsland heeft beloofd het komende jaar zestig miljoen euro te storten in een fonds dat zorgt voor de instandhouding van het voormalige concentratiekamp Auschwitz-Birkenau in Polen. Sommige gebouwen in Auschwitz, dat nu een museum is, staan op het punt van instorten.

"Duitsland erkent de historische verantwoordelijkheid die het heeft om de herinnering aan de Holocaust levend te houden en door te geven aan toekomstige generaties", aldus de Duitse minister van buitenlandse zaken Guido Westerwelle. "Auschwitz-Birkenau is synoniem aan de daden van de nazi's. Het monument brengt deze misdaden in herinnering."

Directeur van het museum Piotr Cywinksi deed in 2008 een oproep voor hulp. Volgens hem was honderdtwintig miljoen euro nodig voor de restauratie van het kamp. De barakken, de gaskamers en andere gebouwen zijn in de loop der jaren behoorlijk aangetast. Bovendien hebben de gebouwen te lijden onder de ruim een miljoen bezoekers die het museum jaarlijks trekt.

De Verenigde Staten hebben al een bijdrage van vijftien miljoen dollar toegezegd en Oostenrijk draagt zes miljoen euro bij. Ook andere landen, waaronder Noorwegen, Nederland, Zweden, Zwitserland en Tsjechië, hebben gezegd bij te dragen. (NOVUM)

ad.nl
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 2 keer

Re: Duitsland doneert 60 miljoen voor Auschwitz

Bericht door Kugelblitz »

Belachelijk zeg, van dit soort berichten gaan m'n nekharen altijd overeind staan...
Heeft Duitsland nog steeds niet genoeg geboet en betaald voor de holocaust en de Tweede Wereldoorlog?

Mensen schijnen toch steeds weer te vergeten dat de huidige Duitsers er niet verantwoordelijk voor zijn en nu dus wel opdraaien voor deze kosten. Natuurlijk kun je je niet onttrekken aan de geschiedenis van je (voor)ouders, maar om hier zelf dan 70 jaar later nog steeds de dupe van te zijn?

Ik vind het buitengewoon triest dat Duitsland deze schuldpolitiek voert, die haar opgedrongen is door de geallieerden en de internationale gemeenschap. Zelfs de gemiddelde Duitser voelt zich nog steeds schuldig voor iets wat hij of zij zelf niet heeft gedaan, schandalig!
En dan te bedenken dat Duitsland nu zo ongeveer weer het machtigste en economisch beste land van Europa is, maar toch gaat het gebukt onder al die vooroordelen en ongegronde haat, die weer telkens wordt doorgegeven van generatie op generatie...

Wat een mooi gebaar zou moeten zijn, is voor mij vooral een zeer triest gebaar, een uiting van het opgedrongen schuldgevoel!
Ik vraag me echt af hoe lang het nog zo verder zal gaan, wellicht dat dit verandert over 10/20 jaar wanneer de oorlogse generatie geheel gestorven is...

Groeten, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
jacob
Lid

Bericht door jacob »

Het is maar hoe je het wilt (kunt) lezen

Groetjes

Jacob
Jurrie
Moderator
Moderator

Bericht door Jurrie »

Goed om te zien dat Duitsland de verantwoordelijkheid oppakt om deze herrinering levend te houden. Lijkt me voor Duitsland de juiste en respectvolle manier om hiermee om te gaan.

Wel vreemd uiteraard dat men zo nalatig is geweest in het onderhoud, het lijkt me toch dat een stichting of iets in die geest voldoende gelden bij elkaar zou moeten kunnen brengen om onafhankelijk te zijn van een overheid?

Gr,

Jurrie
De nieuwste campagne op Kitmaker Benelux; "Stars Of The Benelux". Aanmelden? Klik op de link. Meer info? Ga naar het campagne topic
Bolt Action
Lid

Bericht door Bolt Action »

Jurrie schreef:Goed om te zien dat Duitsland de verantwoordelijkheid oppakt om deze herrinering levend te houden. Lijkt me voor Duitsland de juiste en respectvolle manier om hiermee om te gaan.

Wel vreemd uiteraard dat men zo nalatig is geweest in het onderhoud, het lijkt me toch dat een stichting of iets in die geest voldoende gelden bij elkaar zou moeten kunnen brengen om onafhankelijk te zijn van een overheid?

Gr,

Jurrie
Als ze maar in de gaten houden waar het geld aan wordt besteed. Maar 120 miljoen euro? Dat bv. die kathedraal hier in Nederland zoveel gekost heeft kan ik me voorstellen met al dat handwerk. Maar (begrijp me niet verkeerd) ik vraag me toch af wat er in Aushwitz allemaal voor (achterstallig?) onderhoud moet worden gepleegd op dit moment.
Jurrie
Moderator
Moderator

Bericht door Jurrie »

Zeker, tis een hoog bedrag. Ben ook wel benieuwd waarvoor het nodig is.

Jurrie
De nieuwste campagne op Kitmaker Benelux; "Stars Of The Benelux". Aanmelden? Klik op de link. Meer info? Ga naar het campagne topic
jurgen
Lid

Bericht door jurgen »

Is het niet zo dat een goeie aannemer 25% zelf achterover slaat. :wink:
Bolt Action
Lid

Bericht door Bolt Action »

Zelfs dan zou het renoveren nog zon 90 miljoen kosten, dat is en blijft een groot kostenplaatje.
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Gegeven: 5 keer
Ontvangen: 8 keer

Bericht door asjemenou »

Op zich een goede zaak dat zoveel landen geld doneren om Auschwitz te redden. Of Duitsland nu met deze donatie een "schuldpolitiek" voert weet ik niet. Ik denk dat ze zichzelf deze rol toebedeeld.
Het bedrag van 120 miljoen Euro voor renovatie van het kamp is misschien veel maar wie weet wat er allemaal gedaan moet worden aan de gebouwen. De materiaalkosten en salarissen in Polen zijn immers ook niet meer als wat ze tien jaar geleden waren.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Plaats reactie