Verplaatsing van de leeuw van Rotterdam.

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Lars van Lier
Lid

Verplaatsing van de leeuw van Rotterdam.

Bericht door Lars van Lier »

Op 16 december is de Rotterdamse leeuw van de Elias Beeckman kazerne in Ede verplaatst naar Amersfoort.
Met een indrukwekkende ceremonie is dit in aanwezigheid van vele bezoekers gebeurd.
Bij mijn treinreis naar die ceremonie heb ik de triologie van Lt. Kol. E. Brongers, Opmars naar Roterdam, deel 1 de Luchtlandingen er op nagelezen en raakte onder de indruk van de strijd van de Verbindingstroepen bij Rotterdam. Maar nog vele vragen bleven open. Waar kwam de geschonken leeuw van Rotterdam eigenlijk vandaan, waarom was de Rotterdamse bevolking zo dankbaar en hoe verliepen die gevechten ? Na vele bronnen onderzocht te hebben heb ik er een uitvoerig artikel over kunnen maken.
In de hoop dat er meer mensen komen die begrijpen waar die Regimentsleeuw van het Regiment Verbindingstroepen voor staat en welke offers zijn gebracht voor de strijd tegen de Duitsers op 10 mei 1940 in Rotterdam nabij de Vierleeuwenbrug.
http://lars-van-lier.blogspot.com/2010/ ... -from.html
Bolt Action
Lid

Re: Verplaatsing van de leeuw van Rotterdam.

Bericht door Bolt Action »

Waarom hebben ze de leeuw eigenlijk verplaatst? Moest er ruimte voor een ander bouwwerk worden gemaakt?

Het verhaal over de leeuw was trouwens (apart van de grammatica, misschien kan ik helpen? Ben zeer goed in Engels) zeer interessant geschreven. Ik interesseer me in de strijd op nederlandse bodem en dit was een mooie aanvulling.
Laatst gewijzigd door Bolt Action op 27 dec 2010, 12:11, 1 keer totaal gewijzigd.
david879
Lid

Bericht door david879 »

Mijn "tante" woont tegenover de plek van de oude kazerne... Ze zegt altijd dat ze het zo zonde vindt dat de leeuwen gescheiden zijn, en hoe ze zo verdrietig kijken zonder elkaar!
Lars van Lier
Lid

Bericht door Lars van Lier »

De hulp in de verbetering mbt de grmmatica neem ik graag aan, ik hoor graag hoe het beter kan en zal dat dan ook doorvoeren. De leeuw moest verplaatst worden omdat het hele kazerne complex is overgedragen aan de gemeente Ede.
Niet echt een feest dus, toen ik daar in opleiding was in 1985 was ik 18, jong en fit. Daarna nog terug gekomen voor een opleiding als voorbereiding naar de Sinai woestijn in Egypte (Multinational Force and Observers, MFO) en dan ben je 20, nu ben ik 43 en kijk al meer terug dan vooruit. Was een mooie tijd met goede herinneringen. Door al die jaren met steeds weer andere activiteiten is een binding met Ede ontstaan met later nog vele reunies en herdenkingen. We zullen daar nu een nieuw plekje voor moeten zoeken op de Bernhard kazerne in Amersfoort.
Plaats reactie