PVV boos over vergelijking Wilders-Hitler

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Helmbrug
Lid
Berichten: 312
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:55

PVV boos over vergelijking Wilders-Hitler

Bericht door Helmbrug »

PVV boos over vergelijking Wilders-Hitler DEN HAAG - De PVV-fractie in de Haagse gemeenteraad wil opheldering van het Haagse college over een vergelijking die de Haagse schrijver Karel Kanits heeft gemaakt van PVV-leider Geert Wilders met Adolf Hitler. De schrijver noemde Wilders op het Bevrijdingsfestival in de hofstad „een geblondeerde Führer”.

Deze opmerking viel niet goed bij de PVV-fractie. „We zijn een warm pleitbezorger van het vrije woord”, stelt raadslid Richard de Mos zondag. „Maar dit soort vergelijkingen van het belastinggeld van de PVV-stemmers is misplaatst. Uitgerekend op de dag dat we feest vieren omdat Hitler-Duitsland in 1945 is verslagen, programmeert de gemeente Den Haag een brulboei die met deze gore en lage vergelijking komt.”

De fractie wil dat Kanits publiekelijk zijn excuses maakt voor de opmerking en zijn gage voor zijn optreden terugbetaalt.

Daarnaast nodigt de PVV-fractie de schrijver uit voor een bezoek aan voormalig concentratiekamp Auschwitz. „We zouden daar graag ten overstaan van media het gesprek met hem aangaan”, aldus PVV-raadslid Machiel de Graaf. „Al is het maar om voor eens en voor altijd duidelijk te maken dat de PVV wars is van alles wat ruikt naar rassenhaat en massaslachting.”

Karel Kanits laat weten niet van plan te zijn excuses te maken. „Het is mijn vrijheid om te kunnen zeggen wat ik vind. Juist op 5 mei is het gepast om kritisch te zijn. Andersom is de PVV vrij om het niet met mij eens te zijn”. Ook het terugbetalen van de gage is voor de schrijver niet aan de orde. „Ik heb trouwens nog niks ontvangen, maar ik begrijp dat er nog een bescheiden gage volgt. Ik vind dat ik die gewoon verdiend heb”, aldus Kanits.

Het is niet de eerste keer dat de PVV protesteert tegen een vergelijking met betrekking tot Wilders en Hitler. Zo bood de organisatie van de Dag van Respect in november 2008 zijn excuses aan over een zin in een lesboek waarin de film Fitna van Wilders werd vergeleken met het boek Mein Kampf van Hitler.

De PVV heeft de vragen schriftelijk aan het Haagse college gesteld. Een woordvoerder van de gemeente laat zondag desgevraagd weten dat de vragen ook schriftelijk zullen worden beantwoord.
Bron: Telegraaf
______________________________________________

Wat vinden jullie ervan?
Gebruikersavatar
platoz
Lid
Berichten: 476
Lid geworden op: 31 mar 2010, 19:38

Re: PVV boos over vergelijking Wilders-Hitler

Bericht door platoz »

Dit geval staat natuurlijk niet meer op zich. Zonder hier een oordeel over de PVV te geven (is volgens mij ook niet de bedoeling van deze discussie) merk ik wel op dat Wilders vooral door de, laten we zeggen, "Linkse Kerk" continue met Hitler wordt vergeleken, terwijl toch menig historici al inmiddels hebben aangegeven dat elke vergelijking tussen Wilders en Hitler of de PVV en de NSB/NSDAP mank gaat. De Tweede Wereldoorlog is een, hopelijk, uniek dieptepunt in de geschiedenis van de mensheid. Het trekken van parallellen met die tijd slaat nergens op en zorgt er alleen maar voor dat sprekers niet meer serieus worden genomen. Ik ben overigens een groot pleitbezorger van het recht op vrijheid van meningsuiting, dus als men deze vergelijking toch wil maken, moeten ze dat vooral doen. Het gevolg is echter dat je er de hele discussie mee doodslaat, omdat het één grote godwin is.

Door Wilders met bijvoorbeeld het fascisme in verband te brengen, trivialiseer je tegelijkertijd het werkelijke fascisme. Mussolini was nog wel wat anders dan de leider van de PVV! Critici van Wilders moesten zich eens inhouden om zoveel onzin de wereld in te sturen. Laat het maken van historische vergelijkingen alsjeblieft aan historici over. Wie Wilders wil bestrijden, moet dat doen op basis van feiten en argumenten en moet niet met verdachtmakingen komen. Wilders heeft voldoende verwerpelijke dingen gezegd over bijvoorbeeld de Europese Unie en de Islam om dat mogelijk te maken. De oorlog erbij halen is altijd een zwaktebod.
GROOTSTE MILITARIA BEURS VAN NEDERLAND: http://www.militariabeurshouten.com

"I have deep respect for the German soldiers. The Whermacht has a unique military tradition and they have proven their skills in warfare"

G. Patton, American general
david879
Lid
Berichten: 451
Lid geworden op: 31 mar 2009, 20:23

Re: PVV boos over vergelijking Wilders-Hitler

Bericht door david879 »

Bravo Platoz!
Helmbrug
Lid
Berichten: 312
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:55

Re: PVV boos over vergelijking Wilders-Hitler

Bericht door Helmbrug »

Mee eens!

Ze moeten eens beter nagaan denken
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1753
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: PVV boos over vergelijking Wilders-Hitler

Bericht door earlymb »

Een vergelijking met Hitler gaat niet op, maar een idee zoals het onder politieke controle willen stellen van rechters neigt wel degelijk naar fascisme. Ook alle kritiek die je krijgt in een hoekje stoppen ('linkse kerk') wijst nu niet bepaald op een subtiele ideologie...

Ik zou er voor willen pleiten dat iedereen zijn eigen overweging maakt bij dit soort kwesties, zonder al te veel af te gaan op schreeuwjounalistiek.
Plaats reactie