Veel oorlogsmateriaal in woning in Brummen

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Veel oorlogsmateriaal in woning in Brummen

Bericht door michiel01 »

Veel oorlogsmateriaal in woning in Brummen
Laatste update: 20 november 2011 15:58
RIJSWIJK - De politie heeft zondagochtend in een woning in Brummen een grote hoeveelheid oorlogsmateriaal uit de Tweede Wereldoorlog aangetroffen.
Ook bomexperts hielpen mee bij het onderzoek. De politie had er een melding over gekregen, zo liet ze zondag weten.
In het huis lagen handgranaten, mortiergranaten, tankgranaten, bazooka's, geweren, kleding en boeken. De bewoner bleek een fanatiek verzamelaar.
Onderzoek wees uit dat alle spullen vermoedelijk allemaal onklaar waren gemaakt. De politie heeft al het materiaal in beslag genomen, ook om te kijken wat wel en niet illegaal is
Bron:nu.nl

Opmerkelijk dat alle spullen in beslag zijn genomen.
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Veel oorlogsmateriaal in woning in Brummen

Bericht door Jan Klaassen »

Ze zullen toch niet ook zijn "Kleding en boeken" meegenomen hebben? Dat is toch compleet legaal?

Wel spijtig dat hij waarschijnlijk niet zo veel terug zal zien... Want als ze eenmaal een reden hebben om het weg te halen...
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
martinus
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 06 mar 2009, 17:48
Ontvangen: 9 keer

Re: Veel oorlogsmateriaal in woning in Brummen

Bericht door martinus »

Ze hebben wel meer meegenomen dat legaal was. Er circuleerd ergens op het net nog een artikel van een plaatselijk dagblad. Daar staan foto's op waarbij lege hulzen en andere zaken meegenomen werden.
Gebruikersavatar
DennisV
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 nov 2011, 18:38
Locatie: Venlo

Re: Veel oorlogsmateriaal in woning in Brummen

Bericht door DennisV »

De man was overleden en lag in de woning, en toen ze het huis openbraken hebben ze alles gevonden.
Hopelijk laten ze het niet verdwijnen in de hoogovens, want er zijn genoeg musea's die hier erg blij mee zouden zijn.
‘‘Bombs away’’
Fliegerhorst Venlo, Date Unknown
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Veel oorlogsmateriaal in woning in Brummen

Bericht door coco »

Ik heb begrepen dat je voor je overlijden een verklaring moet tekenen waarbij je al je spullen af staat aan iemand die 3 jaar legaal de tijd heeft een vergunning aan te vragen of alles te verkopen, als dat niet gebeurt moet je het ergste vrezen.

Overigens heb ik nog niet gehoord dat hij overleden zou zijn?
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2770
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Veel oorlogsmateriaal in woning in Brummen

Bericht door racefiets »

DennisV schreef:De man was overleden en lag in de woning, en toen ze het huis openbraken hebben ze alles gevonden.
Hopelijk laten ze het niet verdwijnen in de hoogovens, want er zijn genoeg musea's die hier erg blij mee zouden zijn.
Mijn verhaaltje ging over een ander "incident" van een paar jaar geleden.
Gebruikersavatar
Dutchordnance
Lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 04 aug 2011, 18:51

Re: Veel oorlogsmateriaal in woning in Brummen

Bericht door Dutchordnance »

coco schreef:Ik heb begrepen dat je voor je overlijden een verklaring moet tekenen waarbij je al je spullen af staat aan iemand die 3 jaar legaal de tijd heeft een vergunning aan te vragen of alles te verkopen, als dat niet gebeurt moet je het ergste vrezen.
Dit MAG je doen, is niet verplicht.
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Veel oorlogsmateriaal in woning in Brummen

Bericht door ammo »

Dutchordnance schreef:
coco schreef:Ik heb begrepen dat je voor je overlijden een verklaring moet tekenen waarbij je al je spullen af staat aan iemand die 3 jaar legaal de tijd heeft een vergunning aan te vragen of alles te verkopen, als dat niet gebeurt moet je het ergste vrezen.
Dit MAG je doen, is niet verplicht.
idd dit kan je doen, En dit heet een retentieverklaring.
Nemo Me Impune Lacessit
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Veel oorlogsmateriaal in woning in Brummen

Bericht door coco »

Het woord moet, moet inderdaad worden vervangen voor kan sorry ik schreef het even te snel.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Veel oorlogsmateriaal in woning in Brummen

Bericht door asjemenou »

michiel01 schreef:
Veel oorlogsmateriaal in woning in Brummen
Laatste update: 20 november 2011 15:58
RIJSWIJK - De politie heeft zondagochtend in een woning in Brummen een grote hoeveelheid oorlogsmateriaal uit de Tweede Wereldoorlog aangetroffen.
Ook bomexperts hielpen mee bij het onderzoek. De politie had er een melding over gekregen, zo liet ze zondag weten.
In het huis lagen handgranaten, mortiergranaten, tankgranaten, bazooka's, geweren, kleding en boeken. De bewoner bleek een fanatiek verzamelaar.
Onderzoek wees uit dat alle spullen vermoedelijk allemaal onklaar waren gemaakt. De politie heeft al het materiaal in beslag genomen, ook om te kijken wat wel en niet illegaal is
Bron:nu.nl

Opmerkelijk dat alle spullen in beslag zijn genomen.
Misschien lijkt dit wat overdreven maar zo gaat het nu eenmaal in de praktijk. Bomexperts (EOD) zijn geen militariaverzamelaars en hebben maar één taak, het opruimen van explosieven. Daarbij nemen ze het zekere voor het onzekere en ruimen gewoon alles. Ze hebben niet de tijd om in een woonhuis alle stukken munitie rustig eens na te kijken. Dat doen ze elders waar een eventuele ontploffing wat minder schade aanricht dan in een woonhuis. In beslag genomen zaken die legaal zijn krijgt de eigenaar of de nabestaanden ervan terug.
Zeldzame/historische vuurwapens lijken mij overigens niet zomaar in de ovens van Tata Steel Europe (Hoogovens) te verdwijnen.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
DennisV
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 nov 2011, 18:38
Locatie: Venlo

Re: Veel oorlogsmateriaal in woning in Brummen

Bericht door DennisV »

@ racefiets: sorry, dan heb ik niet goed gelezen.
‘‘Bombs away’’
Fliegerhorst Venlo, Date Unknown
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Veel oorlogsmateriaal in woning in Brummen

Bericht door coco »

Het schijnt dat de persoon in questie gewoon een vergunning heeft, kijken of dat ook uitgebreid in de media komt.........
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2770
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Veel oorlogsmateriaal in woning in Brummen

Bericht door racefiets »

Ik weet niet of je nog ruimte over hebt op je buik maar die kan je er alvast bij schrijven. Daar hoor je nooit meer wat van.
Plaats reactie