Kennis over WO2 verder weggezakt

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)

Moderator: Mr Mojo Risin

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1945
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Kennis over WO2 verder weggezakt

Bericht door Jurrie »

AMSTERDAM - Steeds meer Nederlanders weten maar weinig van de Tweede Wereldoorlog. Het algemene kennisniveau is gedaald, maar nog steeds redelijk op peil.

Dat concludeert het Nationaal Comité 4 en 5 mei uit het Nationaal Vrijheidsonderzoek 2012.
In het vorige onderzoek in 2009 gaf 37 procent van de Nederlanders aan weinig kennis over de oorlog te hebben. Dat is dit jaar gestegen naar 48 procent, zegt een woordvoerder van het comité vrijdagavond.

De groep die zegt veel kennis te hebben daalde van 36 naar 30 procent van de bevolking. De woordvoerder noemt het opmerkelijk dat de feitelijke kennis vooral bij 25- tot 50-jarigen afnam."Het beeld is toch vaak dat dit vooral bij scholieren het geval is."

Aandacht
"Het onderzoek sterkt ons in de overtuiging om de komende jaren meer aandacht te schenken aan de Tweede Wereldoorlog in internationaal perspectief en inspanningen voor vrijheid wereldwijd na 1945", zegt directeur van het Nationaal Comité 4 en 5 mei Nine Nooter.
Nederlanders denken tijdens de dodenherdenking op 4 mei al jaren niet meer alleen aan Nederlandse oorlogsslachtoffers. Dit is opvallend, vindt het comité, want velen hebben geen idee hoeveel landen bij de Tweede Wereldoorlog betrokken waren.
Slechts twee procent weet dat bijna alle landen van de wereld erbij betrokken waren en 41 denkt dat een kwart of minder van de wereld betrokken was. Ruim een kwart geeft aan geen idee te hebben.

Nederlands-Indië
Van de ondervraagden kan 44 procent vijf gebeurtenissen uit de oorlog in Europa correct plaatsen. Tachtig procent weet dat Nederlanders in toenmalig Nederlands-Indië gevangen werden genomen en 72 procent is bekend met de dwangarbeid die ze in Zuidoost-Azië moesten uitvoeren.
Net als in 2006 denkt bijna zeventig procent ten onrechte dat de jodenvervolging een van de oorzaken is van de oorlog.
Het comité liet dit jaar de oorlog in internationaal perspectief onderzoeken. Van de Nederlanders weet negentien procent dat Griekenland in de jaren zeventig een dictatuur was en in het geval van Portugal is dat maar vijftien procent.
Dat de Europese Unie voortkomt uit de Tweede Wereldoorlog is maar bij een kwart van de bevolking bekend.
Bron: http://www.nu.nl/binnenland/2782140/ken ... ezakt.html
De nieuwste campagne op Kitmaker Benelux; "Stars Of The Benelux". Aanmelden? Klik op de link. Meer info? Ga naar het campagne topic
Gebruikersavatar
platoz
Lid
Berichten: 476
Lid geworden op: 31 mar 2010, 19:38

Re: Kennis over WO2 verder weggezakt

Bericht door platoz »

Verbaasd mij eerlijk gezegd niet zoveel. Jammer is het wel. De oorlog komt natuurlijk ook steeds verder van ons af te staan, zelfs in de letterlijke zin. De jeugd van tegenwoordig heeft, in tegenstelling tot mijzelf en vele andere forumgenoten hier, al geen opa's en oma's meer (gehad) die de oorlog nog hebben meegemaakt en dus ook niet de verhalen hebben meegekregen die wij wel van onze grootouders hebben gehoord.

Daarbij wordt tegenwoordig ook niet zo heel lang meer stil gestaan bij het tijdperk de Tweede Wereldoorlog op school. Het krijgt immers net zoveel aandacht als de Industriële Revolutie of de Middeleeuwen (wat waarschijnlijk slechts een les of 8 is = 4 weken) en sta er dus niet van te kijken. Als je dan ook nog eens door je leraar wordt dood gegooid met Anne Frank, blijft er weinig tijd voor iets anders over.
GROOTSTE MILITARIA BEURS VAN NEDERLAND: http://www.militariabeurshouten.com

"I have deep respect for the German soldiers. The Whermacht has a unique military tradition and they have proven their skills in warfare"

G. Patton, American general
Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1510
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

Re: Kennis over WO2 verder weggezakt

Bericht door yente »

Ik betreur deze evolutie. Wie van mijn leeftijdsgenoten kent iets van de oorlog buiten een paar geïnteresseerden?
Hun grootouders hebben dat waarschijnlijk meegemaakt en dat maakt hun precies vaak niet veel uit.
Zelfs basisvragen zoals de begin en einddatum van beide wereldoorlogen( dus gewoon 1914-1918 en 1940(voor belgië)-1945) is al vaak te moeilijk en moeten ze het antwoord schuldig blijven.
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 4818
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: Kennis over WO2 verder weggezakt

Bericht door Erik »

Overigens geldt dat niet alleen voor de 2e WO. Voor alle vakken geldt een algemene behandeling ("need-to-know") en het is aan het interessegebied van de leerling of hij/zij dit onthoudt of niet. Voor de Nederlandse taal gaat hetzelfde op: volwassenen die "het verbaasd me" schrijven zijn geen uitzondering meer. Ook het schattend (hoofd-)rekenen is een stille dood gestorven, de politieke geschiedenis van ons land en de maatschappelijke uitwassen daarvan (palingoproer nog bekend? proces-Hogerhuis?), topografische ontwikkelingen en kennis van de topografie algemeen, het heeft allemaal moeten inboeten ten gunste van, ja van wat eigenlijk? Je moet je afvragen of dit allemaal ernstig is.

Sinds vijftien jaar bestaat het internet met alle antwoorden op alle vragen, gelardeerd met plaatjes zo u wenst. Is het nodig dat de leerling de stadhouderloze tijdperken uit zijn hoofd kan opnoemen? De val van het West-Romeinse Rijk? De barrièresteden uit zijn hoofd kan opnoemen? De Duitse luchtlanding op Kreta kan plaatsen op de tijdbalk?

Ik denk zelf dat het belangrijk is dat de leerling ervan gehoord heeft en weet wat de gevolgen zijn geweest van het geschiedenisfeit waarover hij hoorde. Hij moet de geschiedenis zien als een logische opeenvolging van feiten, van oorzaken en gevolg. Daaruit moet hij/zij conclusies trekken, zijn/haar waarden en normen op toetsen.
Daarnaast moet een leerkracht (m/v) zijn/haar onderwijs zó inrichten dat de belangstelling van de leerling wordt gewekt. Daar schort het nogal eens aan. Ik ben van mening dat de leerkracht zelf wel die zeldzame duizendpoot moet zijn die én weet wanneer het 12-jarig bestand plaatsvond én weet welke gevolgen dat had voor het politieke en maatschappelijke leven van het begin van de 17e eeuw. Hij/zij moet m.i. wel weten hoe het precies zat met de februaristaking, de O.D., de hongerwinter. Helaas zijn veel leerkrachten nog niet zover.
Zodat ik tot mijn starre verbijstering een leerkracht basisonderwijs in een museum hoorde zeggen dat de N.S.D.A.P. de voorloper was van de huidige PvdA.

Tja...
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie