Zou jij als nuchtere Nederlandse jongen het in je hoofd halen enkele kilo's zware explosieven aan je lichaam te bevestigen en in naam van een hogere macht jezelf op te blazen, midden in een straat gevuld met burgers? Waarschijnlijk niet!
Nu naar Iran, zouden er in Iran mensen rondlopen die het bovenstaande wel zouden doen?
Nu naar Israel: heeft Israel de afgelopen decennia "wel eens" te maken gehad met mensen die denken zoals in bovenstaande voorbeeld?
Nu naar Iran (of Palestina/et cetera): een leider die onder controlle staat van de hoogste geestelijke leider (en zelf ook gelovig is) en wie een slaafse religieuze miljoenenbevolking dagelijks opleid om zelfmoordacties te plegen (!), met als openlijke doel de uiteindelijke dood van alle Joden, zullen daar idioten tussenzitten die je graag een atoombom in handen zou duwen? Denk je dat mensen die denken dat als ze een moord begaan (of genocide plegen) en dan 70 maagden krijgen om te neuken in de hemel, op de rode knop zouden drukken? HELL! Ik baal soms dat ik niet geloof want ik zou als eerste op die knop drukken!Maar te zeggen dat Iran een bom bouwt om Joden te verdelgen (wat het artikel immers zegt) gaat voor mij te ver. Precies dat (en niets anders!) vind ik gejammer. Simpelweg omdat het niet klopt.

Nu naar Israel: Israel heeft dagelijks te maken met fanatsisme, zelfmoordaanslagen, heuse raketten die op het land worden afgevuurd, dagelijks zien ze daar op het nieuws wat de buurlanden (waaronder Iran) hun aan willen doen. Wat zouden wij in Nederland doen als de Belgen, Fransen En Duitsers ons elke dag dood wensten en pogingen daartoe ondernamen? Als zij ons dagelijks zouden bestoken bij onze grenzen met wapens, als er elk jaar aanslagen plaatsvonden? Wij zijn geneigd om naar dit soort situaties te kijken door onze eigen westerse beschaafde bril, maar veel landen in de rest van de wereld hebben een heel andere bril (lees: oogkleppen) op. Laten we alsjeblieft hopen dat Israel, of America of China of wie dan ook, zal ingrijpen voordat Iran haar atoominstallaties kan gebruiken, liever een lokaal Midden oosten conflict met conventionele wapens dan een atoomoorlog die iedereen kan raken.
mvg,
Gaston
ps: Hoewel ik gevoelsmatig zelf een tikkeltje meer pro-Israel ben dan pro-de-andere-Midden-Oosten-landen, is het conflict daar zo uit de hand gelopen dat er eigenlijk geen goed of kwaad meer aan te wijzen valt.
pps: met het risico offtopic te gaan: weet je wat vriend Ahmedinejad vind van de holocaust??? Die heeft nooit plaatsgevonden! Zou je bij zo iemand een atoombom in de handen willen zien?