Volgens mij heb jij mijn reactie niet goed begrepen want ik had het niet over misleiding maar over het feit dat jij het maar telkens hebt over SS'ers welke in concentratiekampen actief waren en ze daarmee op hetzelfde niveau behandelt als SS-frontsoldaten. Alsof je blind voor het laatste bent.Jim schreef: Nee hoor doe ik niet als je mijn verhaal goed doorleest.
Ik stel dat er zeer mensen misleid zijn. Echter er waren ook personen die dezelfde hoeveelheid propaganda voor de kiezen hebben gekregen maar een geheel andere keuze hebben gemaakt. Zoals de 4 broers van de betreffende SS-er.
Over de SS'er en zijn vier broers kunnen we en mogen we niet oordelen. Misschien was hij het zwarte schaap, minder geliefd dan zijn broers en koos hij een andere uitweg, in de hoop daar acceptatie of iets dergelijks te vinden. Wie weet woonde hij in 1940 al uit huis en had hij geen idee van wat zijn broers deden. De situatie verschilt dus per persoon en daarmee ook zijn eventuele motivatie om zich wel of niet bij de Waffen-SS aan te sluiten. Dit moet je toch zelf ook kunnen begrijpen mag ik hopen, al vind ik het vreemd dat je het niet relevant vindt terwijl het dus toch degelijk een argument is.
Dan behoor jij tot een van die onwetenden. Je weigert telkens om in te zien dat de SS'ers welke aan het front streden niets te doen hebben met de SS-concentratiekampbewakers. Jammer dat ik het maar moet blijven herhalen maar je blijft het maar doen.Jim schreef: En degene die iemand klakkeloos oorlogsmisdadiger noemt snapt het begrip oorlogsmisdadiger niet.
Dit vind ik toch wel komisch. Eerst vind je motivaties niet relevant en nu gebruik je het zelf!Jim schreef:Er zijn er genoeg geweest die hoofdzakelijk uit oorlogszucht oportunisme (geld, aanzien) bij de Waffen-SS gevochten hebben. Die de gehele propaganda niet intereseerde. In een geval weet ik dat een geprobeerd had om aan het begin van de oorlog naar Engeland te komen. Toen dat niet lukte was hij maar bij de SS gegaan. De motieven en redenen zijn zo divers.
Niet mijn woorden verdraaien. Ik heb nergens gezegd dat propaganda ook maar iets vrijpleit, maar het moet wel zeer zeker in rekening genomen worden. Maar als we het toch zo spelen; er zouden inderdaad nauwelijks tot geen daders zijn van de SS'ers welke aan het front streden. Zij waren net zo min schuldig aan de Holocaust als de bemanning van een Dornier Do 17Z of een matroos aan boord van de S.M.S. Schlesien. De daders zijn wel degene die in concentratiekampen actief waren, maar ik zou niet in kunnen zien waar een SS'er aan het Oostfront of Westfront een "dader" van zou moeten zijn.Jim schreef:Als je propaganda de schuld geeft van al degene die uit ideologische motieven bij de SS zijn gegaan zou dat betekenen dat al degene die beinvloed zijn onschuldig zijn. Ja sorry meneer de rechter mijn foute vrienden hebben mij beinvloed zo probeerd iedere dader een slachtoffer te worden.
Meelopers zijn ook fout bezig.
Met jouw redenatie, van jarenlange propaganda, zijn er nauwlijks tot geen daders.
Nou het lijkt me meer dan duidelijk dat er een aantal NSB'ers bij waren die tot "inkeer" zijn gekomen om hun eigen hachje te redden. Over de overige kan ik niet oordelen, zoals ik al zei; iedereen denkt op een andere manier, heeft een andere situatie en ziet dus dingen anders. Sommigen van degene die hun opvattingen opzij hebben geschoven hebben misschien dingen gezien die degene die het niet doen niet hebben gezien. Maar aangezien je over "genoeg NSB'ers" spreekt ben ik wel benieuwd naar bronnen enz.Jim schreef: Er zijn ook genoeg NSB-ers die het verzet hebben geholpen en ook onderduikers hebben gehad.
De lijst met Duitsers die zich wel hebben verzet en of later tot inkeer zijn gekomen is lang genoeg.
Hoe komt het dat deze mensen juist tegen de propaganda in zijn gaan werken?