Woede om 'nepveteranen' defilé

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Woede om 'nepveteranen' defilé

Bericht door D_Dutch »

WAGENINGEN - De deelname van een groep nepveteranen aan het 5 mei-defilé in Wageningen wekt de woede van militaire helden uit de Tweede Wereldoorlog en missies als Irak en Afghanistan.

Tientallen zich als ’Koude Oorlogveteranen’ afficherende ex-militairen marcheren komende zaterdag voor het eerst mee door de Gelderse bevrijdingsstad, waar het traditionele defilé wordt afgenomen door defensieminister Hans Hillen. Veel oud-strijders zien dit absoluut niet zitten: „Charlatans die met een rits nepmedailles en linten de glans en het applaus van de echte oud-strijders wegstelen”, zo klagen verschillende generaties ’echte’ veteranen.

Ze wijzen hierbij op de zelfgemaakte en uitbundig glimmende onderscheidingen die dienstplichtigen en beroepsmilitairen uit de tijd van spanning tussen Oost en West voor circa dertig euro kunnen bestellen bij het bestuur van hun belangenvereniging Kovom. Recente pogingen van deze club om een officiële status te verwerven, strandden omdat in de periode tussen 1949 en 1991 nooit een oorlogshandeling is verricht. De pracht en praal van de ’Brezjnev-bestrijders’ roept ook weerstand op bij hun generatiegenoten.

©De Telegraaf, di 01 mei 2012, 05:30
Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1511
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

Re: Woede om 'nepveteranen' defilé

Bericht door yente »

Zielig die gasten.
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3737
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Woede om 'nepveteranen' defilé

Bericht door Kugelblitz »

De 'echte' veteranen hebben wat mij betreft helemaal gelijk, als ze stellen dat deze Koude Oorlog soldaten niet in dezelfde mars horen te lopen en ook niet vergeleken kunnen worden met echte oorlogsveteranen.
Wel valt me altijd op hoe ontzettend trots en vaak ook arrogant deze 'echte' veteranen zichzelf doorgaans presenteren. Natuurlijk zijn ze niet allemaal zo, voor we weer een dergelijke discussie krijge'n, maar om nou 70 jaar lang te teren op die 3 dagen oorlog? Natuurlijk zijn er velen die echt hard gevochten hebben en ons land ook met eigen lichaam hebben verdedigd, maar volgens mij lopen er ook genoeg kazernezitters en zogenaamde verzetsfiguren mee, die mooi meeliften op de eer die deze echte 'helden' toekomt.

Volgens mij is de echte veteraan bescheiden en wat meer gereserveerd en zijn het vooral diegenen die minder hebben meegemaakt, die hun karige prestaties met veel praatjes en media aandacht moeten aanvullen.

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Re: Woede om 'nepveteranen' defilé

Bericht door D_Dutch »

Ze wijzen hierbij op de zelfgemaakte en uitbundig glimmende onderscheidingen die dienstplichtigen en beroepsmilitairen uit de tijd van spanning tussen Oost en West voor circa dertig euro kunnen bestellen bij het bestuur van hun belangenvereniging Kovom.
Volgens mij doelen ze hier trouwens op onder meer deze onderscheiding, de "Koude Oorlog Herinneringsmedaille". Bij het eerste type stond er "www.bovomed.nl" op de achterzijde. Als je 80 jaar oud bent en lid wordt krijg je al meteen de gouden medaille haha! :lol:
Medailles.gif
Kugelblitz schreef:Volgens mij is de echte veteraan bescheiden en wat meer gereserveerd en zijn het vooral diegenen die minder hebben meegemaakt, die hun karige prestaties met veel praatjes en media aandacht moeten aanvullen.
Klopt helemaal! Ik heb weleens gelezen over een of andere Mongolische Prins welke in Nederland woont. Deze man claimt van alles, onder meer zou hij zijn onderscheiden met de Silver Star Medal, Bronze Star Medal, heeft hij in de Tweede Wereldoorlog, Korea én Vietnam gestreden, onder meer bij de U.S. Special Forces. Tevens staat hij aan het hoofd van enkele zelfverzonnen ridderordes. Deze man heeft steeds meer aangevuld op alles wat hij heeft meegemaakt dat het niet meer te geloven is. Volgens mij is maar 1/10 ervan waar.
Lintjes.jpg
Gebruikersavatar
Jabnus
Lid
Lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 29 jan 2011, 20:27

Re: Woede om 'nepveteranen' defilé

Bericht door Jabnus »

Tsja, ook hier zitten meerdere kanten aan waarschijnlijk.

Zoals Kugel zegt: is iemand die drie dagen in Mei 1940 op een rustige plaats zonder gevechten in een bunker lag, meer een veteraan dan iemand die in de Koude Oorlog 25 jaar in het leger heeft gezeten? Wat is wijsheid he?

Enigzins verwarrend is het overigens wel: 4 mei is herdenkingsdag aan ALLE gevallen Nederlandse soldaten, 5 mei is de bevrijdingsdagviering van de Tweede Wereldoorlog. Het kan aan mij liggen, maar wat hebben Irak-, Afhanistan- en Koude Oorlog veteranen te maken met 5 Mei???

Aangaande onderscheidingen: niet alles wat blinkt is goud... Als iemand de inhoud van de jaarlijkse kerstboomversieringsdoos op zn jas wilt spelden is dat zn goed recht neem ik aan :bonk:

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ClaudeBot en 0 gasten