Ophef over herdenken Duitse soldaten

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Ophef over herdenken Duitse soldaten

Bericht door johan willaert »

Ik weet niet hoeveel Duitsers her en der in NL begraven liggen, maar als ze die nu eens allemaal naar Ijsselsteyn brengen, dan is dit gedoe niet meer nodig.
Dan is het duidelijk waar je heen moet om Duitsers te herdenken...

Voor zover ik me kan herinneren is het in B zo dat alle Duitse gesneuvelden op de specifieke Duitse soldatenkerkhoven begraven zijn ( Vladslo, Langemark en Menen voor WO1, Recogne en Lommel voor WO2 en ik vergeet er nog een paar... ).
Laatst gewijzigd door johan willaert op 04 mei 2012, 22:17, 2 keer totaal gewijzigd.
29th Let's Go!!!!!
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Re: Ophef over herdenken Duitse soldaten

Bericht door 779 »

johan willaert schreef:Voor zover ik me kan herinneren is het in B zo dat alle Duitse gesneuvelden op de specifieke Duitse soldatenkerkhoven begraven zijn ( Vladslo, Langemark en Menen voor WO1, Lommel voor WO2 ).
Herinneren jullie in Belgie de Duitse overledenen tijdens herdenkingen van omgekomen Belgen?
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Ophef over herdenken Duitse soldaten

Bericht door johan willaert »

779 schreef: Herinneren jullie in Belgie de Duitse overledenen tijdens herdenkingen van omgekomen Belgen?

Voor zover ik weet niet. Ik heb nog nooit van officiele herdenkingen op een van de Duitse kerkhoven gehoord die niet door de Duitse autoriteiten georganiseerd waren...
Het kan dat ik het niet weet, maar ik kan het me moeilijk voorstellen.
Zoals ik al zei liggen volgens mij alle Duitsers op specifiek Duitse kerkhoven waarvoor de BUND verantwoordelijk is
29th Let's Go!!!!!
puck
Lid
Lid
Berichten: 351
Lid geworden op: 29 dec 2011, 18:56

Re: Ophef over herdenken Duitse soldaten

Bericht door puck »

johan willaert schreef:Ik weet niet hoeveel Duitsers her en der in NL begraven liggen, maar als ze die nu eens allemaal naar Ijsselsteyn brengen, dan is dit gedoe niet meer nodig.
Dan is het duidelijk waar je heen moet om Duitsers te herdenken...

Voor zover ik me kan herinneren is het in B zo dat alle Duitse gesneuvelden op de specifieke Duitse soldatenkerkhoven begraven zijn ( Vladslo, Langemark en Menen voor WO1, Lommel voor WO2 ).
Alle in Nederland gesneuvelde Duitsers liggen in Ysselstein.
Er liggen geen Duitsers op andere begraafplaatsen zoals dat bij de Engelsen en Canadezen wel het geval is.
Gezocht alles van de Luchtbeschermingsdienst.
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Re: Ophef over herdenken Duitse soldaten

Bericht door D_Dutch »

puck schreef:Alle in Nederland gesneuvelde Duitsers liggen in Ysselstein.
Er liggen geen Duitsers op andere begraafplaatsen zoals dat bij de Engelsen en Canadezen wel het geval is.
Jawel, in Vorden liggen tien gesneuvelde Duitsers begraven. Ik weet echter niet of er ook op andere plaatsen (Buiten Ysselstein) gevallen Duitsers rusten.
puck
Lid
Lid
Berichten: 351
Lid geworden op: 29 dec 2011, 18:56

Re: Ophef over herdenken Duitse soldaten

Bericht door puck »

D_Dutch schreef:
puck schreef:Alle in Nederland gesneuvelde Duitsers liggen in Ysselstein.
Er liggen geen Duitsers op andere begraafplaatsen zoals dat bij de Engelsen en Canadezen wel het geval is.
Jawel, in Vorden liggen tien gesneuvelde Duitsers begraven. Ik weet echter niet of er ook op andere plaatsen (Buiten Ysselstein) gevallen Duitsers rusten.
Je hebt gelijk , ik denk dat het ook de enigste zijn
Gezocht alles van de Luchtbeschermingsdienst.
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Ophef over herdenken Duitse soldaten

Bericht door patrickh »

Bekijk dit maar eens:

http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=143768

Niets is zwart wit in de geschiedenis...
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Ophef over herdenken Duitse soldaten

Bericht door johan willaert »

Ja, tegenwoordig is een 15-jarige soldaat een 'kind'soldaat...
In de jaren 40 en 50 waren veel 15-jarigen gewoon werknemers en men noemde het evenmin kinderarbeid....

Ik was trouwens eveneens op mijn 16de soldaat en op mijn 17de Sergeant...

We bekijken de geschiedenis veel te veel met een moderne bril...
29th Let's Go!!!!!
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Ophef over herdenken Duitse soldaten

Bericht door jurgen »

johan willaert schreef:Voor zover ik me kan herinneren is het in B zo dat alle Duitse gesneuvelden op de specifieke Duitse soldatenkerkhoven begraven zijn ( Vladslo, Langemark en Menen voor WO1, Lommel voor WO2 ).
Klopt, er zijn een viertal begraafplaatsen uit WO1 en twee (Lommel en Recogne) uit de tweede wereldoorlog. Enkele uitzonderingen daargelaten natuurlijk. Ik geloof dat er in Zeebrugge ook nog een relatief kleine begraafplaats uit wo1 is waar zowel Britten als Duitsers begraven liggen. In Lommel liggen ook een paar honderd '14-'18 soldaten en in Eupen is er nog een kleinere begraafplaats uit WO2.

779 schreef:
Herinneren jullie in Belgie de Duitse overledenen tijdens herdenkingen van omgekomen Belgen?
Ik zou eerlijk gezegd niet weten waar of wanneer er omgekomen Belgen herdacht worden.
In september zijn er traditioneel hier en daar wel dingen te doen omtrent de bevrijding, maar dat heeft meer betrekking tot de geallieerden dan de eigen slachtoffers.

Voor mij zijn een gesneuvelde Brit, een gesneuvelde Duitser of een 'gesneuvelde' burger gelijkwaardig. Optimaal zou naar mijn mening zijn dat ze allemaal samen herdacht worden (voor zover daar tegenwoordig nog interesse in is), maar dat zit er nog niet meteen aan te komen.
Gebruikersavatar
davy
Lid
Berichten: 658
Lid geworden op: 03 jan 2005, 23:02
Locatie: België
Ontvangen: 2 keer

Re: Ophef over herdenken Duitse soldaten

Bericht door davy »

In België zijn er 22 Duitse begraafplaatsen, erkend door de Volksbund, en dan liggen er nog verschillenden begraven op Commonwealth begraafplaatsen in de Westhoek.
Er liggen er zelfs op Tyne-Cot Cemetery.
Omgekomen Belgen worden toch herdacht op 11 november, dan kleden de oud-strijders zich hier in Mol toch nog eens op.

Groeten, Davy
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Ophef over herdenken Duitse soldaten

Bericht door johan willaert »

davy schreef: Omgekomen Belgen worden toch herdacht op 11 november, dan kleden de oud-strijders zich hier in Mol toch nog eens op.

Groeten, Davy
Of op specifieke dagen op specifieke Belgische begraafplaatsen..
Ik nam als bevelhebber van een militair detachement zo vele jaren deel aan de herdenkingen in Ramskapelle bij Nieuwpoort op de laatste zaterdag van oktober om de veldslag uit WO1 aldaar te herdenken
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
Comrade
Lid
Berichten: 853
Lid geworden op: 25 dec 2011, 21:37
Locatie: Leiden

Re: Ophef over herdenken Duitse soldaten

Bericht door Comrade »

Weer vers van de Telegraaf:

'Verbied dodenherdenking Duitsers 4 mei'

AMSTERDAM - Federatief Joods Nederland stapt naar de rechter als bij een Dodenherdenking volgend jaar aandacht wordt besteed aan omgekomen Duitse soldaten.

Dat heeft advocaat Loonstein van de Joodse organisatie gezegd, meldt NOS.
FJN spande dit jaar al met succes een kort geding aan tegen de gemeente Vorden die bij de herdenking wilde stil staan bij tien Duitse militairen die daar zijn begraven. De programma's van alle herdenkingen volgend jaar worden verzameld, meldt Loonstein. De advocaat treedt in overleg met het comité als er ook aandacht is voor Duitsers. Leidt dat niet tot aanpassingen, dan zal het FJN stappen ondernemen.


Ik vind echt dat de Joodse organisaties te ver door slaan, hoor.
Wat vind iedereen hier weer van.

MvG,
Comrade
''Drann, drauf, drüber!''
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Ophef over herdenken Duitse soldaten

Bericht door Jan Klaassen »

Ik moest onwillekeurig ineens hier aan denken;

Afbeelding

Britse saluutschoten, volledige militaire eer bij de begrafenis van een omgekomen vliegenier. Von Richthofen, een Duitse vliegenier, welteverstaan. Met tientallen (Britse) hits op zijn naam.
Dat waren de tijden, dat je het land van de tegenstander haatte, zijn ideologie misschien, of zijn leider. Maar de soldaat zelf was, net als elke soldaat aan de eigen kant van de linie, gewoon een zoon, met een moeder, een vader, broers of zussen. Die haatte je niet, daar ging je mee voetballen tijdens kerst.
Met uitzondering natuurlijk van de Duits-Russische militaire 'relaties' aan het Oostfront is het gerust te zeggen dat het er in het westen stukken rustiger aan toe ging. Daarnaast waren de burgers ook lang niet allemaal soldaat-haters. Ze haatten Hitler en zijn kornuiten, ongetwijfeld, en de nazi-ideologie, ook. Maar de gewone soldaat? Daar kreeg je een snoepje van, die waren ver van huis op bevel van iemand waar ze het misschien helemaal niet mee eens waren.
Natuurlijk, er waren ook 'zwarte' Duitsers. Tja, maar een vliegenier, een frontsoldaat van de Wehrmacht, 19, 20, 30 of 45 jaar? Er zou meer respect moeten zijn voor dat soort mensen.
Dat daar dan niet direct een plaats voor wordt vrijgemaakt op 4 mei is wat anders, maar dit keiharde optreden tegen alles wat met Duitsers herdenken te maken heeft is absurd. Weg met dat achterhaalde zwart-wit denken. Grijs is het antwoord op al uw vragen _/-\o_
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Re: Ophef over herdenken Duitse soldaten

Bericht door 779 »

Comrade schreef:Ik vind echt dat de Joodse organisaties te ver door slaan, hoor.
Wat vind iedereen hier weer van.
Voor zo'n idee moet je het door hun ogen zien: De tienduizenden Joden die zijn afgevoerd en nooit meer teruggekomen zijn.

Ik vraag mij eigenlijk af. Is er ooit onderzoek gedaan naar wat de generatie die de oorlog actief meemaakte hiervan vind? Ik weet bijvoorbeeld van mijn opa, gedwongen dwangarbeider in de Schmeisser fabriek, die door de ovens bijna blind raakte er niet op zit te wachten. Mijn oma, welke zo verstandig was om 10 seconden voor een inslag van een V2 van stoel te wisselen in huis zodat zij het overleefde, maar een aantal van haar familie niet. Zij hebben beiden liever dat de Duitsers niet herinnerd worden in Nederland, maar dat zijn slechts twee van de miljoenen mensen die het meemaakten...
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Re: Ophef over herdenken Duitse soldaten

Bericht door D_Dutch »

Comrade schreef: Ik vind echt dat de Joodse organisaties te ver door slaan, hoor.
Wat vind iedereen hier weer van.
Mee eens, ik hoor andere organisaties van groepen die tijdens de Tweede Wereldoorlog (massaal) zijn vervolgd nergens over. Dat een Joodse organisatie enkele uren voor de herdenking te Vorden met een vliegtuig over het dorp vloog met "Vorden is fout" op een banier o.i.d. vond ik ook erg overdreven.
Gesloten