Nazi propaganda op militariabeurs

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1510
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

Nazi propaganda op militariabeurs

Bericht door yente »

Ik heb me enorm geërgerd aan onderstaand krantenartikel.

"Op een militaire beurs in Stoumont (provincie Luik) heeft de politie zaterdag een zestigtal voorwerpen die aanzetten tot rassenhaat in beslag genomen. Dat meldt de politie van zone Stavelot-Malmedy.
Enkele honderden amateurs en verzamelaars van militaire objecten van de Tweede Wereldoorlog zijn dit weekend bijeen in La Gleize (Stoumont) voor een militaire beurs. De deelnemers komen uit heel Europa en stellen er voorwerpen tentoon uit het Derde Rijk."

Lees verder:
Bron: http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail ... 120616_116
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
Jabnus
Lid
Lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 29 jan 2011, 20:27

Re: Nazi propaganda op militariabeurs

Bericht door Jabnus »

Heb wel een paar vragen hierbij:

1 Wat verstaan ze onder "ten toon stellen"? Was het dan niet een ruilbeurs waar verzamelaars proberen om dubbele studievoorwerpen te ruilen of verkopen om zodoende aan nieuwe stukken te kunnen komen?

2 Ik ken de Belgische wet niet, maar zijn WO2 voorwerpen daar bij wet verboden om op een prive georganiseerde beurs te tonen?

3 Wat verstaat men onder voorwerpen die aanzetten tot rassenhaat? Zijn die nazi-wannabee zilverknoopjes wel eens in Ciney geweest? Dan kunnen ze daar misschien wel enkele duizenden voorwerpen in beslag nemen.

Het riekt naar komkommertijd in belgie? Of heeft de politie daar net als in nederland ook geen zin meer om echte criminelen aan te pakken en zetten ze daarom een nieuwe heksenjacht op?

De waanzin ten top!
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Re: Nazi propaganda op militariabeurs

Bericht door 779 »

La Gleize is al jaaaaaaaaarenlang één en al neo nazi gebeuren. Veel zieke lui daaro. Ik zeg goed idee om alle items die 'aanzetten tot rassenhaat' te verwijderen. Zal dan wss niet alleen gegaan hebben om swastika items...
Gebruikersavatar
Tiger1
Lid
Berichten: 102
Lid geworden op: 08 feb 2012, 14:33

Re: Nazi propaganda op militariabeurs

Bericht door Tiger1 »

Ik heb ze zien lopen met de in beslag genomen spullen ze hadden een buste van Hitler in beslag genomen ik weet alleen niet als die origineel was,
maar ze waren ook genoeg boetes aan het schrijven.
een weg waar we langs reden hing aan iedere auto een geel briefje
jacob
Lid
Berichten: 865
Lid geworden op: 29 feb 2004, 16:34

Re: Nazi propaganda op militariabeurs

Bericht door jacob »

Bij de leus "aanzetten tot rassenhaat" denk ik dan persoonlijk meer aan artikelen zoals t-shirts waarop een foute leus geprint staat of ipv de telegraafverkoper een standje met stormfrontblaadjes. Dit verdient wel serieuze aandacht anders wordt de doodgewone verzamelaar straks aangezien voor een haatzaaiende neo-nazi.
Ben dus zeer benieuwd welke artikelen/gedragingen we het hier over hebben.
Gebruikersavatar
Jabnus
Lid
Lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 29 jan 2011, 20:27

Re: Nazi propaganda op militariabeurs

Bericht door Jabnus »

@BobM en Jacob: als dat het geval is mag de politie van mij zo hard mogelijk optreden. Stormfronters en dergelijke hebben mijns inziens niks te zoeken op dezelfde (toch ietwat serieuzere) beurzen waar wij ook rondlopen, laten we hopen dat dit niet overslaat naar Nederland.
Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1510
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

Re: Nazi propaganda op militariabeurs

Bericht door yente »

Daar hebben jullie gelijk in. Maar ik maak uit het artikel op dat het oa over vlaggen ging. Maar bedoelt men nu WO2 vlaggen of nieuwe vlaggen want dit is een groot verschil.
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Nazi propaganda op militariabeurs

Bericht door Jim »

Jabnus schreef:laten we hopen dat dit niet overslaat naar Nederland.
Was jaren geleden al een issue op Nederlandse beurzen. Vanwege nieuwe aanmaak nazi vlaggen mokken shirts CD's met muziek e.d. Is nog op TV geweest. En toen hebben orginisatoren op dat gebied de regels wat aangepast.
Laatst gewijzigd door Jim op 18 jun 2012, 22:31, 1 keer totaal gewijzigd.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
Jabnus
Lid
Lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 29 jan 2011, 20:27

Re: Nazi propaganda op militariabeurs

Bericht door Jabnus »

In dat geval mag de politie van mij ook hier op beurzen langskomen om te controleren en alle neo-troep in beslag te nemen. Ben alleen bang dat men daarbij het onderscheid weer eens niet kan maken tussen goed en fout en alle verzamelaars op EEN hoop gooit...

Zo maakte iemand die me niet kende me ooit voor skinhead uit omdat ik naast internationale moederonderscheidingen ook moederkruizen verzamel... let wel: IK HEB LANGE HAREN IN EEN STAART!!!!!! :bonk:
jacob
Lid
Berichten: 865
Lid geworden op: 29 feb 2004, 16:34

Re: Nazi propaganda op militariabeurs

Bericht door jacob »

Jabnus schreef:
Zo maakte iemand die me niet kende me ooit voor skinhead uit omdat ik naast internationale moederonderscheidingen ook moederkruizen verzamel... let wel: IK HEB LANGE HAREN IN EEN STAART!!!!!! :bonk:
Geen extensions? 8) maar ik begrijp jou helemaal hoor..ik vertel niet meer zo snel wat ik verzamel door zulke ondoordachte opmerkingen van een of andere pipo
Gebruikersavatar
Jabnus
Lid
Lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 29 jan 2011, 20:27

Re: Nazi propaganda op militariabeurs

Bericht door Jabnus »

Ik ben er juist overal heel open over, ook op mn werk.

Iedereen die me kent weet dat ik hiermee bezig ben vanwege de geschiedenis, en hier dagelijks behalve beroepsmatig ook in mijn vrije tijd mee bezig ben. En dan nog kun je soms tegen mensen aanlopen die het verschil niet zien tussen neo-nazi tuig en mensen die proberen kennis te vergaren in een poging juist die mensen die werkelijk waar NIKS weten, te onderwijzen...

Soms lijkt het erop of men niks van het verleden WILT leren en dezelfde generaliserende fouten rustig opzettelijk opnieuw wilt begaan.
Gebruikersavatar
Schijnwerper
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 15 jul 2007, 04:07
Locatie: NH
Ontvangen: 4 keer

Re: Nazi propaganda op militariabeurs

Bericht door Schijnwerper »

Ja dat laatste is wel heel herkenbaar ja. nah was er bij stond mede bij een kraam, en dit jaar was het wel heel erg streng en strikt, moesten ons registreren bij organisatie, liepen vrijdag 7a9 man Politie rond om te controleren van de stands, mocht niets uit gestald worden die dag op de kraam.
Andere grote stands kramen die vrijdag al druk aan het uit pakken waren voor de dag zaterdag, moesten daar mee stoppen en alles weer inpakken :( en de kraam zo goed alsaf te sluiten met zeil doeken.
Vrijdag en Zaterdag ook veel controles en inbeslag namens van Duitse vlaggen ook originelen, die uit gestald verkocht werden.( Zag ze er mee lopen)
Ook veel repro inbeslag genomen bij kramen die dat alleen aanbieden, enkele stands werden van de beurs verwijderd.
Nadat we de reglementen hadden gelezen over verkoop regels, was duidelijk en bekend verder weinig nieuws aan de hand.
Bleek zaterdag wapens die NL onklaar waren niet toegestaan waren om te verkopen.
Omdat ze niet Belgie's erkend onklaar waren :roll: Onklaarder is in mijn inziens niet mogelijk :) strenger dan de Belgische regels dan wel ander land dan ook :lol:
Discussie is daar mee niet mogelijk, krijgt kort te verstaan dat ze moeten worden verwijderd, doe je dat niet dan zijn ze doen ze niet moeilijk en nemen ze in beslag, geen problemen verder gehad.
Voor de rest zat het weer alleen een beetje tegen :)

Ja dat repro gedoe moeten ze ook eens aan banden leggen, erg me er zelf ook dikwijls aan die plastic vlaggen mokken beelden en dergelijke is bijna een soort Nazi Merchanding :roll:
Ziet ook de laatste jaren meer van dat soort repro stands op beurzen jammer, doet afbruik aan de echte serieuze bezoekers van kleinen en grote stand houders met origineel matriaal.
Böse Menschen haben keine Lieder.
Voorheen bekend als "Destruction" op dit forum.
Gebruikersavatar
Jabnus
Lid
Lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 29 jan 2011, 20:27

Re: Nazi propaganda op militariabeurs

Bericht door Jabnus »

Erm schijnwerper? Heb je wel eens gehoord van komma's en punten? Of heb je momenteel een fles sterke drank achter de kiezen? Je reply is bijna niet te lezen...

Aangaande repro: dat is een mooie opmerking. Van een kant snap ik dat er een markt voor is omdat een aantal stukken niet te betalen is voor veel mensen. Van de andere kant slaat het inderdaad vaak veel te ver door en zou er best wat meer controle of zelfs een verbod op mogen komen. Repro vlaggen en bijvoorbeeld al die foute SS fantasie artikelen zijn echt heel heel fout en hebben ook niks mee te maken met verzamelen.
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Nazi propaganda op militariabeurs

Bericht door johan willaert »

Gewoon afschaffen, die handel....

Een beurs zoals die van la Gleize heeft geen enkele meerwaarde voor de echte en serieuze verzamelaar die dat soort beurzen al lang niet meer nodig heeft om mooie collectiestukken te vinden...

Daarnaast is het niet meer van deze tijd om beurzen op de openbare weg en in dorpen te gaan organiseren zodat ook mensen die hier niets mee te maken willen hebben, er willens nillens mee geconfronteerd worden.
Ook hebben ze last van alle 'neveneffecten' die dergelijke evenementen met zich meebrengen.. (wildplassen en -parkeren, ladderzatten enz...)

Beurzen, re-enactment en meetings hou je op een afgesloten terrein of gebouw, waar enkel mensen die er daadwerkelijk willen zijn, komen... Iemand die er niets mee te maken wil hebben, moet er niet mee in aanraking komen... Op dat gebied kunnen we nog veel leren van beurzen in het buitenland.

Het is hoog tijd dat alle clowns, fake artists en verkopers van replica gewoon geweerd worden van beurzen... Dat zou het niveau en imago van de beurs EN de verzamelaar alleen maar ten goede komen...

Als je op de wekelijkse zondagse uitstap met vrouw en kinderen rommel wilt zien, dan ga je maar naar een rommelmarkt, niet naar Ciney of La Gleize...
29th Let's Go!!!!!
CollectorWo2
Lid
Berichten: 2344
Lid geworden op: 09 jan 2012, 23:14
Gegeven: 33 keer
Ontvangen: 35 keer

Re: Nazi propaganda op militariabeurs

Bericht door CollectorWo2 »

De vlag bij degene die ik gekocht had,zijn 2 andere vlaggen waren in beslag genomen,terwijl de kruis niet zichtbaar was..
Ik vind het tever gaan,als het nou open bloot zichtbaar was okeej..
Nep troep mag van mij ook geweerd worden.
Plaats reactie