In Italië is ophef ontstaan over een gedenkteken voor Rodolfo Graziani, een fascist en veroordeelde oorlogsmisdadiger. Op kosten van de belastingbetaler werd een mausoleum voor hem aangelegd en een park in Affile, ten zuiden van Rome.
Dat meldde de BBC vandaag. De opening van het mausoleum en park was afgelopen zaterdag. Daar waren onder meer de burgemeester van Affile en een vertegenwoordiger van het Vaticaan bij aanwezig. De Democratische Partij, de grootste linkse partij in Italië, noemde het eerbetoon onacceptabel.
Graziani was de beruchte militaire commandant van Benito Mussolini. Hij vocht in de koloniale oorlogen in Ethiopië en Libië, waar hij zich schuldig maakte aan slachtingen waarbij hij gifgas en chemische wapens gebruikte. Graziani werd in 1949 veroordeeld tot 19 jaar gevangenisstraf voor oorlogsmisdaden, maar kwam al na 2 jaar vrij. Hij overleed in 1955.
Ophef om gedenkteken oorlogsmisdadiger
- platoz
- Lid
Ophef om gedenkteken oorlogsmisdadiger
GROOTSTE MILITARIA BEURS VAN NEDERLAND: http://www.militariabeurshouten.com
"I have deep respect for the German soldiers. The Whermacht has a unique military tradition and they have proven their skills in warfare"
G. Patton, American general
"I have deep respect for the German soldiers. The Whermacht has a unique military tradition and they have proven their skills in warfare"
- Kugelblitz
- Moderator
- Gegeven: 6 keer
- Ontvangen: 11 keer
Re: Ophef om gedenkteken oorlogsmisdadiger
Waarom hebben ze besloten deze dingen ter ere van hem te bouwen? Kan me de verontwaardiging wel ergens voorstellen, alhoewel je je natuurlijk kunt afvragen of er niet belangrijker zaken zijn om je over op te winden.
Groet, Kugel!
Groet, Kugel!

Laten we het vooral gezellig houden! 

Ik denk dat dit meer als genoeg reden is om je druk te maken. In Italie kunnen kunnen ze de centen wel beter besteden.platoz schreef:Op en van de belaskosttingbetaler werd een mausoleum voor hem aangelegd en een park in Affile
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
- Veltro
- Lid
Weer een bericht waarbij veel uit zijn context is gehaald.
Wat een stemmingmakerij.
Zoek maar op waarvoor hij veroordeeld is, het Italiaanse sentiment rond de verovering van Ethiopië, het onder controle brengen van Libië, de achtergrond van de herdenking etc…
Wat een stemmingmakerij.
Zoek maar op waarvoor hij veroordeeld is, het Italiaanse sentiment rond de verovering van Ethiopië, het onder controle brengen van Libië, de achtergrond van de herdenking etc…
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
-
- Lid
Dan nog, als ie een mausoleum wilde, had ie maar zelf centjes moeten sparen.
- platoz
- Lid
Kan zijn, maar moet die man dan een mausoleum krijgen?Veltro schreef:Weer een bericht waarbij veel uit zijn context is gehaald.
Wat een stemmingmakerij.
En of hij nu wel of niet van hogerhand opdracht heeft gehad voor zijn handelswijze, maar door de manier waarop de Italianen huis gehouden hebben in Ethiopië, onder zijn leiding, met het gebruik van gifgas, lijkt het mij niet meer dan logisch dat zijn mausoleum zeer controversieel is.
Dat het bericht van de NOS niet volledig is, is op zich nog niet zo verbazend, maar om het nou als stemmingmakerij te bestempelen is wel zeer misplaatst.
GROOTSTE MILITARIA BEURS VAN NEDERLAND: http://www.militariabeurshouten.com
- Veltro
- Lid
@779; wie zegt dat Rodolfo Graziani een mausoleum wilde? Wat een loze opmerking.
@Platoz; ik heb nergens gezegd dat een mausoleum voor Graziani niet controversieel is. Het bericht zoals het in de media gebracht wordt is stemmingmakerij. Niet alleen omdat de feiten en nonsense in een bepaalde context worden geplaatst, maar ook omdat de verovering van het huidige Ethiopie en de manier waarop ten tijde van de verovering door zowel links als rechts werd goedgekeurd. Dan moet links dan ook nu niet zeuren en het daarop gooien. Vooral niet daar ze bij de ontwikkeling van het plan geen verkeerd woord hebben laten vallen. Enkel nu het de media haalt......wat dus nu enkel stemmingmakerij is.
Als je de stemmingmakerij weg laat en dan puur naar de acties van de militair in kwestie kijkt moet worden bepaald of deze een mausoleum van publiek geld verdient. Voor zijn prestaties in het belang voor Italie tot en met 1936 ja, daarna nee. Op huidige maatschappelijke maatstaven zeker niet. Persoonlijk had ik dus geen mausoleum laten bouwen.
Groet,
@Platoz; ik heb nergens gezegd dat een mausoleum voor Graziani niet controversieel is. Het bericht zoals het in de media gebracht wordt is stemmingmakerij. Niet alleen omdat de feiten en nonsense in een bepaalde context worden geplaatst, maar ook omdat de verovering van het huidige Ethiopie en de manier waarop ten tijde van de verovering door zowel links als rechts werd goedgekeurd. Dan moet links dan ook nu niet zeuren en het daarop gooien. Vooral niet daar ze bij de ontwikkeling van het plan geen verkeerd woord hebben laten vallen. Enkel nu het de media haalt......wat dus nu enkel stemmingmakerij is.
Als je de stemmingmakerij weg laat en dan puur naar de acties van de militair in kwestie kijkt moet worden bepaald of deze een mausoleum van publiek geld verdient. Voor zijn prestaties in het belang voor Italie tot en met 1936 ja, daarna nee. Op huidige maatschappelijke maatstaven zeker niet. Persoonlijk had ik dus geen mausoleum laten bouwen.
Groet,
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
- asjemenou
- Moderator & Beste Avatar 2009
- Gegeven: 69 keer
- Ontvangen: 123 keer
Een monument voor dit soort mensen blijft toch altijd een twistpunt. Hadden we een aantal jaren geleden niet zo'n ophef over het standbeeld voor Air Marshall Arthur 'Bomber' Harris? Voor de Britten een oorlogsheld en voor de Duitsers, met name de bevolking van Dresden, een oorlogsmisdadiger (wie WOII in Europa heeft ontketend laat ik hierbij buiten beschouwing).
Wie bezoekt er tijdens een trip naar Parijs niet het praalgraf van Napoleon Bonaparte in het Hôtel National des Invalides?! Voor hem geldt hetzelfde. Zou de toenmalige bevolking van Europa het er mee eens zijn geweest dat hij dit graf in 1840 kreeg, inclusief een staatsbegrafenis?
Voor mij zou Rodolfo Graziani geen mausoleum behoeven te krijgen. Zijn rol met name tijdens WOII is omstreden. Onnodig ophemelen van deze man vind ik dan ook niet nodig. Je kwetst er onnodig bepaalde mensen, zoals WOII veteranen mee.
Op de website van de gemeente Affile staat een fotoreportage van de opening van het mausoleum van Graziani. Zie; http://www.affile.org/?s=home&p=home .
Leuk om weer een reactie van je te kunnen lezen op dit forum, Veltro.
Wie bezoekt er tijdens een trip naar Parijs niet het praalgraf van Napoleon Bonaparte in het Hôtel National des Invalides?! Voor hem geldt hetzelfde. Zou de toenmalige bevolking van Europa het er mee eens zijn geweest dat hij dit graf in 1840 kreeg, inclusief een staatsbegrafenis?
Voor mij zou Rodolfo Graziani geen mausoleum behoeven te krijgen. Zijn rol met name tijdens WOII is omstreden. Onnodig ophemelen van deze man vind ik dan ook niet nodig. Je kwetst er onnodig bepaalde mensen, zoals WOII veteranen mee.
Op de website van de gemeente Affile staat een fotoreportage van de opening van het mausoleum van Graziani. Zie; http://www.affile.org/?s=home&p=home .
Leuk om weer een reactie van je te kunnen lezen op dit forum, Veltro.

Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!