Griekenland eist van Duitsland nieuwe herstelbetalingen.

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Re: Griekenland eist van Duitsland nieuwe herstelbetalingen.

Bericht door 779 »

laurens jan schreef:
jacob schreef:Soms moet je je verlies willen nemen en niet iets oneindig blijven sponsoren. Europa wilde te snel groeien terwijl een deel er niet klaar voor was. Je kunt allemaal wel de zelfde valuta willen maar zorg dan eerst maar eens dat de regelgeving beter op elkaar afgestemd is.

Maar dit slechts mijn burgelijke mening.

Schaar ik mij achter! :yes:
Wie niet? 8) In een land wat leeft van handel zijn er nog altijd mensen die dat niet genoeg zien... Korte termijn visie, maar gelukkig hebben alle anti Europa partijen quitte gespeeld of dik verloren of helemaal geen enkele zetel behaald.
Gebruikersavatar
laurens jan
Lid
Berichten: 1117
Lid geworden op: 16 jun 2012, 11:04
Gegeven: 18 keer
Ontvangen: 6 keer

Re: Griekenland eist van Duitsland nieuwe herstelbetalingen.

Bericht door laurens jan »

Ja oke is ook wel weer waar.....
Geen idee gelukkig hoef ik niet te stemmen!
Gebruikersavatar
platoz
Lid
Berichten: 476
Lid geworden op: 31 mar 2010, 19:38

Re: Griekenland eist van Duitsland nieuwe herstelbetalingen.

Bericht door platoz »

Ik zie ook wel in dat Nederland niet zonder Europa kan, maar Europa kan eveneens niet zonder Nederland. Wie denkt dat de handel stil zou vallen of verminderen als Nederland uit de EU stapt, zit er ook volledig naast. Mocht Nederland uit de EU stappen, dan sluit Nederland gewoon een nieuw verdrag met de EU, net zoals Nederland ook aparte verdragen heeft met andere landen.

De kiezer heeft in 2005 al een waarschuwingssignaal afgegeven door het toenmalige EU-verdrag de grond in te boren. En wat hebben de heren politici ermee gedaan? Zes maanden later werd er alsnog een nieuw verdrag aangenomen, waarvoor het gemak maar even geen referendum over werd gehouden. Vind je het gek dat de mensen geen vertrouwen in politici meer hebben?? Ze vragen er echt zelf om.

Ik zou me bovendien kunnen voorstellen dat mensen op de PVV of SP gestemd hebben omdat ze gewoon een signaal willen afgeven aan de regentpartijen.

Je kunt wel zeggen dat onze pensioenen in gevaar komen als we uit de EU stappen, maar gebeurt dat nu niet dan? Heeft iemand wel enig idee wat wij aan RENTE betalen over onze staatsschuld? Daar kun je menig linkse hobbie van in stand houden kan ik je verzekeren...
Laatst gewijzigd door platoz op 16 sep 2012, 22:33, 2 keer totaal gewijzigd.
GROOTSTE MILITARIA BEURS VAN NEDERLAND: http://www.militariabeurshouten.com

"I have deep respect for the German soldiers. The Whermacht has a unique military tradition and they have proven their skills in warfare"

G. Patton, American general
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Griekenland eist van Duitsland nieuwe herstelbetalingen.

Bericht door asjemenou »

De invoering van de Euro en de verdere eenwording van Europa is inderdaad niet zo vlekkeloos verlopen als men ons had voorgespiegeld. Als ik bijvoorbeeld de prijzen van consumptiegoederen terugreken naar de Hollandse Gulden dan schrik ik van deze prijzen. Sommige daarvan zijn meer dan verdubbeld.
En dat in slechts 10 jaar tijd.
Op deze manier prijzen wij ons helemaal uit de (wereld)markt. Er zijn immers opkomende economieën die veel goedkoper kunnen werken en produceren.
Het is dus een Europees probleem.
Het Euroscepticisme is wel enigszins begrijpelijk. Al overdrijven sommige populisten dit wel. Toch ben ik van mening dat een gezamenlijk Europa meer kans maakt om sterker uit de crisis te komen dan wanneer de EU landen alles op hun eigen houtje zouden doen.

Hoe het in de toekomst zal gaan met onze sociale voorziening valt moeilijk te zeggen. Wellicht gaan we de richting op van het Amerikaanse systeem. Voor elke voorziening zal je je dus moeten verzekeren. Doe je dit niet, dan kan je nergens meer aanspraak op maken en heb je dus niets. De tijd zal het ons leren.

Terugkomend op de openingsstelling. Ik meen te hebben vernomen dat de Duitse staat niet meer aansprakelijk kan worden gesteld voor geleden oorlogsschade van WOII. Ergens rond 1960 heeft de toenmalige West-Duitse staat herstelbetalingen uitgekeerd aan diverse landen waaronder ook Griekenland en Nederland.
Wel kunnen Duitse bedrijven nog worden aangeklaagd. Personen die gedurende WOII als dwangarbeider voor een Duits bedrijf moesten werken kunnen nog aanspraak maken op een schadevergoeding.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Re: Griekenland eist van Duitsland nieuwe herstelbetalingen.

Bericht door 779 »

Prijzen van broden zijn misschien duurder, maar van televisies en wasmachines is het in 10 jaar absoluut niet duurder geworden. Ik weet nog wel dat een Miele wasmachine 2000 gulden kostte, en nu slechts 800 euro. Dus zelfs goedkoper.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Griekenland eist van Duitsland nieuwe herstelbetalingen.

Bericht door asjemenou »

779 schreef:Prijzen van broden zijn misschien duurder, maar van televisies en wasmachines is het in 10 jaar absoluut niet duurder geworden. Ik weet nog wel dat een Miele wasmachine 2000 gulden kostte, en nu slechts 800 euro. Dus zelfs goedkoper.
De verdubbeling van de prijzen is ook niet van toepassing op alle producten, dat is ook zo. Maar als je 2000 Gulden omrekent naar Euro's (delen door 2,20) dan kom je ook uit op zo'n 900 Euro. Dat bepaalde producten op onze markt goedkoper zijn geworden komt ook omdat ze in lage loonlanden zoals India en China worden gemaakt. Ook al draagt het product een Europese merknaam, de kans is groot dat bijvoorbeeld de electronica/printplaat van het apparaat in China wordt gemaakt. Wanneer dit in Europa zelf zou worden gedaan dan zou de prijs van hetzelfde product een stuk hoger liggen. Het wordt voor Europa dus lastiger om producten elders in de wereld af te zetten. De concurrentie van de lage loonlanden speelt ons hierin zeker parten. Kortom een verenigd Europa staat hierin veel sterker.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
jacob
Lid
Berichten: 865
Lid geworden op: 29 feb 2004, 16:34

Re: Griekenland eist van Duitsland nieuwe herstelbetalingen.

Bericht door jacob »

Ik ben trouwens helemaal niet anti-europa..maar wanneer de Grieken (en eigenlijk elk lid) niet orde op zaken brengt mag er gerust een keihard signaal afgegeven worden. Er is nu eenmaal een afspraak gemaakt betreffende het steunpakket. Wanneer er op korte termijn niets heilzaam tot stand komt heb je er op langere termijn meer last van.
Geld blijven storten is slechts een lapmiddel...

En ik vind dat ook Nederland zich aan de 3% norm moet houden.........afspraak is afspraak.

Fijn trouwens dat jij bepaalt wie het wel of niet goed ziet hoe het (be)hoort te werken in Europa
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Griekenland eist van Duitsland nieuwe herstelbetalingen.

Bericht door asjemenou »

jacob schreef:Ik ben trouwens helemaal niet anti-europa..maar wanneer de Grieken (en eigenlijk elk lid) niet orde op zaken brengt mag er gerust een keihard signaal afgegeven worden. Er is nu eenmaal een afspraak gemaakt betreffende het steunpakket. Wanneer er op korte termijn niets heilzaam tot stand komt heb je er op langere termijn meer last van.
Geld blijven storten is slechts een lapmiddel...
Dat de Grieken iets moeten gaan doen dat is een ieder langzaam aan wel duidelijk. De Griekse overheid heeft de steeds hoger oplopende staatsschuld jarenlang gebagatelliseerd. Eén van de problemen van Griekenland is dat het in dat land een soort van nationale sport was om de belasting te ontduiken. Blijkbaar had de Griekse fiscus geen middelen en zin om de belastingontduikers aan te pakken. Grieken die op deze manier rijk zijn geworden hebben inmiddels hun miljarden Euro's het land al uit gesluisd. De vraag is kan de Griekse fiscus deze achterstallige belastingen alsnog innen? De tekorten worden nu verhaald op de gewone Griek. Lonen omlaag, belasting omhoog. Veel Grieken staat het water tot aan de lippen. Wie kans ziet om het land te verlaten doet dat dan ook. Als je de berichten mag geloven dan zijn veel Griekse jongeren het land al ontvlucht. Zij hebben geen zin om financieel op te moeten draaien voor het jarenlange wanbeleid van de Griekse overheid. Griekenland word zodoende het armenhuis van Europa. Maar ja, als er alleen nog maar bejaarden in Griekenland overblijven dan zal aflossen er niet eenvoudiger op worden.
Wanneer Griekenland de Drachme nog als nationale munt zou hebben dan zou devalueren een mogelijke oplossing kunnen zijn. Doordat de munt dan minder waard wordt, word het voor investeerders aantrekkelijker om te investeren in het land. Een vakantie houden in Griekenland zou dan ook goedkoper kunnen worden. Zodoende zouden er dus meer inkomsten kunnen komen waardoor de staatsschuld kan worden teruggebracht.
Doordat Griekenland een Euroland is kunnen ze de munt niet op eigen houtje devalueren. Ze kunnen dus alleen nog maar geld lenen. En dat gebeurd dan ook. :roll:
De EU heeft dus met het invoeren van de Euro duidelijk een grote fout gemaakt. Men ging er vanuit dat de landen binnen de Eurozone hun staatsbegroting wel op orde zouden hebben. Dat was dus duidelijk niet het geval. Griekenland had eigenlijk onder deze omstandigheden niet tot de Eurozone mogen worden toegelaten.
Het probleem is ook dat de invoering van de Euro als gezamenlijke munt al 10 jaar een feit is. Je kunt dit niet zomaar meer terugdraaien.
Ik vrees dat wij nog jarenlang met het Griekse zorgenkindje blijven zitten. Het is inderdaad de vraag tot hoever blijf je de Grieken nog financieel steunen? Of het uittreden van Griekenland uit de Eurozone de oplossing is durf ik niet te zeggen.
In dat opzicht gaat Europa al aardig op de Verenigde Staten lijken. De Amerikaanse staat Californië is ook al jaren failliet. De overige staten draaien zodoende ook ook al jaren op voor de kosten. Cynisch genoeg wonen de rijkste mensen der aarde juist in deze failliete staat.
jacob schreef:En ik vind dat ook Nederland zich aan de 3% norm moet houden.........afspraak is afspraak.
Helemaal mee eens. Alleen komt deze norm zo'n 10 jaar te laat.
jacob schreef:Fijn trouwens dat jij bepaalt wie het wel of niet goed ziet hoe het (be)hoort te werken in Europa
Mijn reacties zijn slechts mijn persoonlijke mening m.b.t. dit probleem. Als jij het anders ziet dan respecteer ik dit, in de hoop dat je mijn mening ook respecteert. :wink:
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
jacob
Lid
Berichten: 865
Lid geworden op: 29 feb 2004, 16:34

Re: Griekenland eist van Duitsland nieuwe herstelbetalingen.

Bericht door jacob »

Mijn reacties zijn slechts mijn persoonlijke mening m.b.t. dit probleem. Als jij het anders ziet dan respecteer ik dit, in de hoop dat je mijn mening ook respecteert. :wink:
Dit had geen betrekking op jou, kwam wat onduidelijk over.
Plaats reactie