jacob schreef:Ik ben trouwens helemaal niet anti-europa..maar wanneer de Grieken (en eigenlijk elk lid) niet orde op zaken brengt mag er gerust een keihard signaal afgegeven worden. Er is nu eenmaal een afspraak gemaakt betreffende het steunpakket. Wanneer er op korte termijn niets heilzaam tot stand komt heb je er op langere termijn meer last van.
Geld blijven storten is slechts een lapmiddel...
Dat de Grieken iets moeten gaan doen dat is een ieder langzaam aan wel duidelijk. De Griekse overheid heeft de steeds hoger oplopende staatsschuld jarenlang gebagatelliseerd. Eén van de problemen van Griekenland is dat het in dat land een soort van nationale sport was om de belasting te ontduiken. Blijkbaar had de Griekse fiscus geen middelen en zin om de belastingontduikers aan te pakken. Grieken die op deze manier rijk zijn geworden hebben inmiddels hun miljarden Euro's het land al uit gesluisd. De vraag is kan de Griekse fiscus deze achterstallige belastingen alsnog innen? De tekorten worden nu verhaald op de gewone Griek. Lonen omlaag, belasting omhoog. Veel Grieken staat het water tot aan de lippen. Wie kans ziet om het land te verlaten doet dat dan ook. Als je de berichten mag geloven dan zijn veel Griekse jongeren het land al ontvlucht. Zij hebben geen zin om financieel op te moeten draaien voor het jarenlange wanbeleid van de Griekse overheid. Griekenland word zodoende het armenhuis van Europa. Maar ja, als er alleen nog maar bejaarden in Griekenland overblijven dan zal aflossen er niet eenvoudiger op worden.
Wanneer Griekenland de Drachme nog als nationale munt zou hebben dan zou devalueren een mogelijke oplossing kunnen zijn. Doordat de munt dan minder waard wordt, word het voor investeerders aantrekkelijker om te investeren in het land. Een vakantie houden in Griekenland zou dan ook goedkoper kunnen worden. Zodoende zouden er dus meer inkomsten kunnen komen waardoor de staatsschuld kan worden teruggebracht.
Doordat Griekenland een Euroland is kunnen ze de munt niet op eigen houtje devalueren. Ze kunnen dus alleen nog maar geld lenen. En dat gebeurd dan ook.
De EU heeft dus met het invoeren van de Euro duidelijk een grote fout gemaakt. Men ging er vanuit dat de landen binnen de Eurozone hun staatsbegroting wel op orde zouden hebben. Dat was dus duidelijk niet het geval. Griekenland had eigenlijk onder deze omstandigheden niet tot de Eurozone mogen worden toegelaten.
Het probleem is ook dat de invoering van de Euro als gezamenlijke munt al 10 jaar een feit is. Je kunt dit niet zomaar meer terugdraaien.
Ik vrees dat wij nog jarenlang met het Griekse zorgenkindje blijven zitten. Het is inderdaad de vraag tot hoever blijf je de Grieken nog financieel steunen? Of het uittreden van Griekenland uit de Eurozone de oplossing is durf ik niet te zeggen.
In dat opzicht gaat Europa al aardig op de Verenigde Staten lijken. De Amerikaanse staat Californië is ook al jaren failliet. De overige staten draaien zodoende ook ook al jaren op voor de kosten. Cynisch genoeg wonen de rijkste mensen der aarde juist in deze failliete staat.
jacob schreef:En ik vind dat ook Nederland zich aan de 3% norm moet houden.........afspraak is afspraak.
Helemaal mee eens. Alleen komt deze norm zo'n 10 jaar te laat.
jacob schreef:Fijn trouwens dat jij bepaalt wie het wel of niet goed ziet hoe het (be)hoort te werken in Europa
Mijn reacties zijn slechts mijn persoonlijke mening m.b.t. dit probleem. Als jij het anders ziet dan respecteer ik dit, in de hoop dat je mijn mening ook respecteert.