Verzet joodse organisatie tegen oorlogsmonument

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
platoz
Lid
Berichten: 476
Lid geworden op: 31 mar 2010, 19:38

Re: Verzet joodse organisatie tegen oorlogsmonument

Bericht door platoz »

@Jim:

Je hebt gelijk dat er inderdaad wel enkele negers, Chinezen en ongetwijfeld nog meer kleurlingen uit de koloniën aanwezig waren en dat enkelen van hen zich in de oorlog ook verdienstelijk hebben gemaakt in het verzet. Dat neemt echter niet weg dat het algemene plaatje wat Kugelblitz schetst wel juist is.

In het Nederland van de jaren '30 waren Joden het pispaaltje van de samenleving. In mijn eigen onderzoek die ik voor mijn scriptie heb gedaan, heb ik niets anders gevonden en gelezen dan wat Kugelblitz in vogelvlucht weergeeft.

De Joodse gemeenschap in Nederland in de jaren '30 was een samenleving op zich. Zij hadden Joodse scholen, Joodse winkels, Joodse zorginstellingen, synagogen, eigen liefdadigheidsinstellingen en natuurlijk dat alles met hun eigen gebruiken en tradities. Met andere woorden, het was een samenleving in een samenleving, met als Amsterdam het beste voorbeeld hoe men in die tijd langs elkaar heen leefde.

Mijn opa vertelde mij ook dat in zijn woonplaats het beeld niet anders was en dat op hen werd neergekeken. Ze deden wel aan handel met hen, maar ze hoorden er niet bij. In het verzuilde Nederland hadden ook de Joden hun eigen zuil.

Om kort te gaan, ook wij Nederlanders zijn voor de oorlog niet altijd even 'aardig' geweest naar de Joodse gemeenschap. Blijkbaar was dat na de oorlog allemaal snel vergeten.
GROOTSTE MILITARIA BEURS VAN NEDERLAND: http://www.militariabeurshouten.com

"I have deep respect for the German soldiers. The Whermacht has a unique military tradition and they have proven their skills in warfare"

G. Patton, American general
Plaats reactie