Actie voor postuum eerherstel voor Poolse Generaal

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Super Grover
Lid

Bericht door Super Grover »

Op Stiwot liep het zelfde topic uit de hand en alle berichten zijn daarvan verwijderd (alleen de eerste mededeling is blijven staan).

Eerherstel?

vraag 1:- waarom in Nederland? Nederlandse Regering heeft immers niets fout gedaan...

vraag 2:- Waarom NOG een medaille voor de inzet bij Arnhem... Hij heeft er al een gehad namens de Geallieerden (daar hoorde nederland dus ook bij!), zelfs een hele hoge...
Is het een vliegtuig... ? Nee!, Is het een vogel? Nee! Het is: SUPER GROVER !!!
Die andere Timo
Lid

Bericht door Die andere Timo »

Ik weet hier helemaal niets van dus ontgaat mij ook het één en ander.

Wellicht is eerherstel terecht, maar waarom moet hij in Nederland eerherstel krijgen? Heeft de Nederlandse staat hem in het verleden tekort gedaan? Zo ja, in welk opzicht. Indien Nederland hem in het verleden niet onheus bejegende, waarom zou Nederland dan voor eerherstel moeten zorgen. Ligt die verantwoordelijkheid niet bij b.v. de Poolse of de Britse staat?
En als hij idd. in het verleden al belangrijke Poolse onderscheiding kreeg, waarom is dit dan niet afdoende?

Ik hoop dat één der heren/dames die zich sterk maken voor zijn eerherstel hierop wil antwoorden.

mvg,
Timo
En Vincent zag het koren
En Einstein het getal
En Zappelin de zappelin
En Johan zag de bal
Yorick
Lid

Bericht door Yorick »

goede punten hebben jullie (heb het gevoel dat dit op een discussie gaat uitlopen), maar ik vind/denk dat de meesten hier in Nederland in ieder geval hem alsnog een medaille willen geven omdat hij zich zo heeft ingezet en zijn troepen heeft opgeofferd in een land en voor een volk dat hij helemaal niet kende en waar hij niets mee te maken heeft, en denk dat men daarvoor veel respect heeft en hem daarvoor alsnog wilt eren.

misschien is eerHERSTEL ook wel een verkeerd woord?
"Arnhem bridge. And hold it!"
Wilco Vermeer
Lid
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

Hij heeft een Poolse medaille gehad inderdaad. Het gaat hier om een aantal mensen die Sosabowski een Nederlandse medaille gunnen om redenen die heel goed verwoord staan op de website waar dit initiatief gestart is. Het staat iedereen vrij om daar positief tegenover te staan en mede te ondertekenen of negatief en er dus niets mee te doen.

Vraag is denk ik of je vind dat de "bevelvoerder" van een eenheid waarvan iedereen wist dat deze niets meer aan de situatie kon veranderen rond Arnhem en toch midden in vijandelijk gebied zijn kleine 1000 Poolse parachutisten in een levensgevaarlijke situatie begaf, acties ondernam die ze niet hoefden te ondernemen en Driel bezet hielden, of je die man een Nederlandse onderscheiding gunt zoals wel diverse andere Britse en Amerikaanse bevelhebbers Nederlandse onderscheidingen hebben gehad. Persoonlijk vind ik dat die man als symbool voor deze Poolse luchtlandingseenheid best een lintje verdiend.
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
Die andere Timo
Lid

Bericht door Die andere Timo »

Sneevliet schreef:Vraag is denk ik of je vind dat de "bevelvoerder" van een eenheid waarvan iedereen wist dat deze niets meer aan de situatie kon veranderen rond Arnhem en toch midden in vijandelijk gebied zijn kleine 1000 Poolse parachutisten in een levensgevaarlijke situatie begaf, acties ondernam die ze niet hoefden te ondernemen en Driel bezet hielden, of je die man een Nederlandse onderscheiding gunt zoals wel diverse andere Britse en Amerikaanse bevelhebbers Nederlandse onderscheidingen hebben gehad. Persoonlijk vind ik dat die man als symbool voor deze Poolse luchtlandingseenheid best een lintje verdiend.
Ik gun iedereen een medaille, daar gaat het niet om. Alleen vraag ik mij af (opnieuw vanuit absoluut geen kennis van zaken en uit pure nieuwsgierigheid) : Zo'n medaille is naar mijn weten voor acties "beyond the call of duty", m.a.w. acties die ze niet vanuit hun orders hadden moeten doen. In dat opzicht lijkt mij "een eenheid waarvan iedereen wist dat deze niets meer aan de situatie kon veranderen rond Arnhem en toch midden in vijandelijk gebied zijn kleine 1000 Poolse parachutisten in een levensgevaarlijke situatie begaf" gewoon een order die ze moesten uitvoeren. Ze konden toch niet weigeren te springen boven Nederland? "acties ondernam die ze niet hoefden te ondernemen" wat moet ik hieronder verstaan? Wat deden ze extra, buiten hun orders? "...en Driel bezet hielden", was dat ook iets dat ze op eigen initiatief deden?

Nogmaals, ik sta er niet positief of negatief tegenover, ik wil gewoon graag meer weten om mijn standpunt te bepalen.
Super Grover
Lid

Bericht door Super Grover »

Ze hadden natuurlijk niets te willen, Als Sosabowski had geweigerd hadden ze gewoon een ander aangewezen... maar... er waren ook heel veel Britse officieren die het niet eens waren met het plan.
Je volgt als officier de bevelen uit die je krijg, daar kan je natuurlijk verweer tegen geven, echter meestal had dat niet veel zin. Achteraf.... (das altijd makkelijk praten) kunnen we nu wel zeggen dat o.a. Sosabowski het bij het juiste eind had... Hoe je het ook went of keert het blijft triest.

Bij mij blijft de vraag nog steeds onbeantwoord: als iemand al een medaille heeft ontvangen voor zijn daad, waarom moet hij er dan nog één krijgen zoveel jaar na zijn dood?

Er was iemand die in mijn ogen terecht zei dat het woord 'eer herstel' onjuist is gekozen. Misschien is dat ook wel zo... Mischien moeten we 'uit dankbaarheid' Sosabowski huldigen (en met hem alle airbornes).... Omdat we niet vergeten....
Is het een vliegtuig... ? Nee!, Is het een vogel? Nee! Het is: SUPER GROVER !!!
Plaats reactie