Bewaker kamp Auschwitz (93) gearresteerd

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jappie
Lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 05 mei 2010, 17:09
Locatie: klazienaveen

Bewaker kamp Auschwitz (93) gearresteerd

Bericht door jappie »

Een inmiddels 93-jarige vroegere bewaker van het concentratiekamp Auschwitz is maandag gearresteerd door de Duitse politie.


Het Openbaar Ministerie in Duitsland meldt dat de man wordt verdacht van medeplichtigheid aan moord in het kamp in de Tweede Wereldoorlog.
Volgens Duitse media gaat het om Hans Lipschis, een oud SS'er. Volgens de Duitse justitie in Stuttgart was de man bewaker. Hij werkte in Auschwitz vanaf de herfst van 1941 tot in januari 1945, toen het kamp werd bevrijd.

Tegenover de Duitse krant Die Welt heeft Lipschis gezegd dat hij alleen kok was in het vernietigingskamp. De krant spoorde hem onlangs op. Tegen de hoogbejaarde man wordt een aanklacht voorbereid. Hij is gearresteerd omdat de kans bestond dat hij naar het buitenland zou vluchten.

In het Duitse vernietigingskamp in het bezette Polen kwamen ruim een miljoen mensen om. Er kwamen 57.000 mensen uit Nederland aan. Van hen hebben 900 de oorlog overleefd.
HONOR IS THEIRS WHO KNEW THE PATH OF HONOR
Gebruikersavatar
koos24
Lid
Berichten: 964
Lid geworden op: 10 aug 2005, 20:49

Re: Bewaker kamp Auschwitz (93) gearresteerd

Bericht door koos24 »

Het gaat om de 93 jarige Hans Lipschis uit Baden-Württemberg
Afbeelding

Op 21 april 2013 gaf hij dit interview aan Die Welt

"Ich war nur Koch in Auschwitz"
Hans Lipschis war als SS-Mann im Konzentrationslager Auschwitz eingesetzt. 68 Jahre lang lebte er fast unbehelligt. Nun taucht sein Name auf einer Suchliste auf. Unsere Reporter haben ihn gefunden.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
rajbrns
Lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 09 mar 2011, 17:40

Re: Bewaker kamp Auschwitz (93) gearresteerd

Bericht door rajbrns »

Niet meer als terecht natuurlijk, alleen jammer dat ze hem nu pas hebben opgepakt.
Wat ik wel vreemd vind is dat het zolang geduurd heeft voordat ze hem hebben opgepakt en dat er nog steeds kampbewakers vrij rondlopen.
Je zou verwachten dat het opsporen van de daders prioriteit nummer 1 zou zijn.
Verzamel items van het Derde Rijk
Plaats reactie