Wrak Generaal Von Steuben ontdekt

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Wrak Generaal Von Steuben ontdekt

Bericht door Roel R. »

Wrak "Generaal Von Steuben" ontdekt

Het was de derde grootste scheepsramp uit de geschiedenis. Op 10 februari 1945 werd het Duitse vluchtigingenschip "General von Steuben" in de Oostzee tot zinken gebracht, 3400 mensen verloren het leven. De Poolse Marine heeft naar aller waarschijnlijkheid het wrak ontdekt.

"Wij zijn voor 99,5% zeker dat het de 'Steuben' is", aldus Henryk Mitner, Leider van de Hydrografische dienst van de Poolse Marine in Gdingen (Gdynia).

De "Generaal Von Steuben" was om 9 februari 1945 van Pillau in Oost-Pruizen met ongeveer 4000 vluchtigingen en gewonden Soldaten uitgevaren. Een dag later werd het schip door een Russische onderzeeër tot zinken gebracht in de bocht van Danzig. 600 mensen overleefden de ramp.

Uit voorzorg tegen plunderaars wordt de precieze plek nog geheim gehouden. Opnames van de Poolse marine toonde een zeer groot en intakt wrak van het schip. In het midden van het wrak is duidelijk de schade van de torpedo te zien. Na analyse van de foto met historische foto's van de "Steuben" en consultaties met experts van het zeemuseum in Danzig, kon de Poolse Marine het schip als de "Generaal Von Steuben" identificeren.

Bron: parool/spiegel/stiwot
Het moge duidelijk zijn dat het om de SS General von Steuben gaat, niet de Generaal ;)


Het schip was opweg van Pillau (Danzig) naar Swinemünde. Aan boord waren 2000 gewonde Duitse soldaten, 320 verpleegsters, 30 dokters en 1000 vluchtelingen. Geevacueerd om te ontkomen aan de rode hordes.

Net na middernacht raakte de russische onderzeeer S 13 de "Steuben". Binnen 7 minuten zonk het schip waarbij 3000 mensen omkwamen. De rest kon gered worden door andere Duitse schepen!
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Afbeelding
Gebruikersavatar
LKP
Lid
Berichten: 341
Lid geworden op: 20 apr 2003, 20:34
Contacteer:

Bericht door LKP »

Er stond afgelopen zaterdag een mooie foto van dit schip in de krant, dat hij op de zeebodem lag. Ben alleen zo slim geweest om de krant niet te kopen, dus kan de foto niet laten zien.....

Als iemand anders hem heeft, graag :)
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

ik hoop dat ze de ligging nooit bekendmaken. het is tenslotte een kerkhof. net als de arizona.

Alleen heb je de problemen met het nageslacht. Het zou zonde zijn als er een soort tourisme ontstaat.
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Ongeveer hetzelfde verhaalals de Goya denk ik?

Wat ze moeten doen: Van overheidswege zoveel mogelijk uit het wrak recupereren, zodat alles in een museum kan en niet ten prooi zal vallen aan plunderaars. Zo heb ik ooit eens een documentaire gezien op national geaogarphic channel waar onderzoekers een nieuw wrak hadden gevonden in de Turku-baai (Pacific). Het wrak was onaangeroerd, zels de scheepsbel was nog aanwezig.
Wat deden de onderzoekers echter: stoppen en 'morgen terugkeren voor berging van de scheepsbel'. Het vervolg is te raden: de volgende dag was de bel al weg....
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Bericht door Miesjel »

LKP schreef:Er stond afgelopen zaterdag een mooie foto van dit schip in de krant, dat hij op de zeebodem lag. Ben alleen zo slim geweest om de krant niet te kopen, dus kan de foto niet laten zien.....

Als iemand anders hem heeft, graag :)
welke krant LKP.. misschien kunnen we daar on-line iets van terug vinden..
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
Gebruikersavatar
LKP
Lid
Berichten: 341
Lid geworden op: 20 apr 2003, 20:34
Contacteer:

Bericht door LKP »

Via het forum van STIWOT ben ik erachter gekomen dat het de Volkskrant is geweest van zaterdag 24 juli. Ik heb al op de site gekeken van de volkskrant, maar heb daar zelf niks kunnen vinden nog.
Gebruikersavatar
Ruben
Lid
Berichten: 778
Lid geworden op: 11 jul 2004, 21:55
Locatie: België, Aalter

Bericht door Ruben »

antwerpx schreef:Ongeveer hetzelfde verhaalals de Goya denk ik?

Wat ze moeten doen: Van overheidswege zoveel mogelijk uit het wrak recupereren, zodat alles in een museum kan en niet ten prooi zal vallen aan plunderaars. Zo heb ik ooit eens een documentaire gezien op national geaogarphic channel waar onderzoekers een nieuw wrak hadden gevonden in de Turku-baai (Pacific). Het wrak was onaangeroerd, zels de scheepsbel was nog aanwezig.
Wat deden de onderzoekers echter: stoppen en 'morgen terugkeren voor berging van de scheepsbel'. Het vervolg is te raden: de volgende dag was de bel al weg....
Heb dat ook gezien. Waarschijnlijk zat er bij de onderzoekers iemand die wat geld wilde putten uit het scheepswrak.
Hopelijk is dit niet het geval bij de Poolse marine :x anders verdienen ze een trap onder hun kont
War is something human...
Plaats reactie