Machinepistool gevonden bij opruimen schuur.

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Stefan
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 23 jan 2007, 19:13

Machinepistool gevonden bij opruimen schuur.

Bericht door Stefan »

Een machinepistool dat was gevonden tijdens het opruimen van een schuur is maandag door de politie in Leudal in beslag genomen.

Mensen die een schuur aan het opruimen waren ontdekten het wapen, een Duits MP-40 machinepistool uit de Tweede Wereldoorlog. Ook vonden zij munitie voor het wapen. Het wapen lag vermoedelijk al jarenlang in de schuur. Het was niet onklaar gemaakt.

Politiemensen hebben het wapen en de munitie meegenomen naar het bureau voor verdere afhandeling. Het machinepistool wordt onklaar gemaakt.
Foto: Politie Leudal/Maasgouw
L1 Limburg omroep.

Afbeelding

Het is toch ongelofelijk wat er nog gevonden wordt in schuren. :shock:
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4862
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Machinepistool gevonden bij opruimen schuur.

Bericht door asjemenou »

Aparte vondst. Wat moet ik overigens verstaan onder "in beslag genomen door de politie in Leudal"? Hebben de vinders van de MP-40 er afstand van gedaan?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Machinepistool gevonden bij opruimen schuur.

Bericht door racefiets »

Dan is die dus niet in beslag genomen. Wat ik ook vreemd vind is dat ze hem onklaar gaan maken terwijl het museum ongetwijfeld een ontheffing heeft voor volautomatische wapens.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4862
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Machinepistool gevonden bij opruimen schuur.

Bericht door asjemenou »

Vandaar mijn vragen. Ik herinner mij een soortgelijke vondst een paar jaar geleden. Naar aanleiding daarvan ontstond er ook een discussie. Ik heb daarvan begrepen dat je als eerlijke vinder, zonder een vergunning voor een vuurwapen, het vuurwapen in bewaring moet geven aan de politie maar dat je er wel de eigenaar van kan blijven. Zodoende kan je op zoek gaan naar iemand die gemachtigd is om zo'n automatisch wapen te bezitten (desnoods onklaar gemaakt). Je kunt het vuurwapen dan verkopen. Dan heb je tenminste nog iets.
Als je het wapen afstaat aan de politie (wat het makkelijkst is voor hen) dan heb je er niets meer over te vertellen en heb je ook geen zakcentje die je dan weer aan de militaria hobby kan besteden.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Machinepistool gevonden bij opruimen schuur.

Bericht door racefiets »

Kopt. Afstand doen is iets wat je nooit moet doen. Je bent niet strafbaar voor het volgen van de wet vbij aan treffen van het wapen neem je direct de juiste actie door de politie te waarschuwen en het wapen in bewaring te geven.
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: Machinepistool gevonden bij opruimen schuur.

Bericht door hajos »

Ik denk eerder dat het onwetendheid is.

Als iemand die totaal geen interesse in "oude"troep" heeft en dan toevallig een geweer tegen komt..... (mp 40 wat is dat, toch z'n geweer van de duitsers??)

Je belt dan de politie, he van opa ligt hier nog z'n schietding, kunnen jullie dat ophalen of moet ik het brengen?

Nou meneer laat maar liggen, we halen het wel op.



En tadaa inbeslag genomen.
De oude eigenaren zijn blij van dat enge ding af te zijn, en de politie staat weer in de krant dat ze een gevaarlijk en verboden wapen in beslag genomen hebben.

Overloon heeft er 100 mp40's in opslag liggen. Dus reken maar uit.
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Machinepistool gevonden bij opruimen schuur.

Bericht door racefiets »

Dat is inderdaad meestal het probleem. De politie schuift even een briefje onder je neus en voordat je het weet doe je afstand van het wapen. Wil je het niet tekenen dan dreigen ze nog even dat de officier misschien wel vervolging in gaat stellen naar aanleiding van verboden wapenbezit terwijl je enkel je burgerplicht doet. Vervolging is in dit soort gevallen dus ook niet mogelijk. Je moet gewoon vast blijven houden aan het feit dat je geen afstand doet van het wapen. Meestal wil de politie hier niet aan mee werken enkel is dit gewoon mogelijk. Gewoon je poot stijf houden en schriftelijk mee delen dat het wapen niet vernietigd mag worden omdat je deze legaal wilt laten bij schrijven via een wapenhandelaar nadat het onderzoek naar het wapen is afgerond. Het bij schrijven dient wel te gebeuren bij iemand die het wapen ook daadwerkelijk mag bezitten. Als je zelf geen verlof hebt dan ga je die ook niet krijgen voor enkel 1 wapen.
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: Machinepistool gevonden bij opruimen schuur.

Bericht door hajos »

Tja racefiets,

90% van de mensen in Nederland willen alleen van dat enge ding af.
Dus ja het is verbodenwapen bezit, en afstand doen is het meest makkelijk.

Zou het gaan om een k98 had men waarschijnlijk wel een voorstel gedaan.
Het gaat echter om een mp40, welke nog onklaar verlofplichtig is.
Dus afstand doen scheeld ook een heleboel werk aan beide kanten.
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Machinepistool gevonden bij opruimen schuur.

Bericht door racefiets »

Qua werk scheelt het niets of het een Cat 2 of Cat 3 wapen betreft. Het traject is exact hetzelfde. Het enige probleem is het aantal mensen welke een Cat 2 wapen mogen bezitten.
Dan heb je nog het probleem dat het merendeel van de afdelingen BW in het land niet mee willen werken en/of de mogelijkheden niet kennen. Vervolgens nog de eigenwijze officieren van justitie die een wapen doodleuk laten vernietigen terwijl bijvoorbeeld de rechter nog uitspraak moet doen. En dan heb ik het nog niet eens over het misplaatsen/ kwijt raken van wapens. (meestal onbedoeld vernietigd)

Dat het merendeel van de mensen niets met wapens te doen wil hebben weet ik. Vertel je ze echter achteraf dat het wapen nog wel een paar honderd euro op had kunnen leveren dan zal een groot gedeelte hun mening opeens aan passen.....
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4862
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Machinepistool gevonden bij opruimen schuur.

Bericht door asjemenou »

Het is wat je zegt Racefiets. De meeste mensen in Nederland hebben geen idee of hoe de wapenwet precies in elkaar zit. Men zal zich dan ook snel laten overtuigen door de politie om er dan maar afstand van te doen. Nu acht ik de kans zéér klein dat ik ooit zo'n vondst zal doen maar ik zou het wel een leuke gelegenheid vinden om te zien of hoever je kunt gaan in zo'n geval. Het houdt de dienders dan misschien ook een beetje scherp. Ik denk dat je gelijk hebt dat teveel mensen van de politie/justitie geen of weinig interesse hebben voor historische (vuur) wapens en deze eenvoudig weg dan maar laten vernietigen. Voorbeelden daarvan zijn er genoeg.
Hoe het met deze MP-40 zal aflopen zullen we helaas nooit horen denk ik.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
puck
Lid
Lid
Berichten: 351
Lid geworden op: 29 dec 2011, 18:56

Re: Machinepistool gevonden bij opruimen schuur.

Bericht door puck »

Mogelijk dat het wapen alsnog in een museum komt , er is afgelopen jaar ook een MP-40 opgedoken in IJmuiden en die is tenslote via de politie in het bunkermuseum gekomen .
Dus het is zeker mogelijk want het is vaker voorgekomen , zo ook met wapens die nu in het kazematenmuseum te Kornwederzand liggen.
Gezocht alles van de Luchtbeschermingsdienst.
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Machinepistool gevonden bij opruimen schuur.

Bericht door Jan Klaassen »

puck schreef: Het is ook enkel Hajo.S die er zo panies over doet.
Er doet niemand paniSCH - en laten we dat ook zo houden. Ik spring hier alvast even in om een discussie over andere dingen dan deze MP40 te voorkomen. Graag aan houden :mrgreen:
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: Machinepistool gevonden bij opruimen schuur.

Bericht door hajos »

Ik doe er niet panisch over.

Ik denk echter dat merendeel van de mensen alleen denken:
Shit ik heb hier een illegaal vuur wapen, ik wil dat ding uit het huis hebben.

Dat je er nog geld voor kan vangen zal de politie niet snel zeggen. Afstand doen is dan de meest makkelijke optie.

Bijv ik baalde als een stekker dat mijn schoonmoeder mijn schoonvader de opdracht gegeven heeft om een m.73 met een slijptol door te slijpen die ze in de schuur vonden.
Naar de politie had ze geen zin in dan maar in 2 stukken in de kliko. (wapen zat in de holster en goed in het vet)

Ik had daar nl. wel wat mee gekund.

Gelukkig heb ik de stormdolk en de k98 bajonet van het zelfde lot kunnen redden.


Dus is niet politie agentje spelen etc etc, maar weet hoe mensen in elkaar zitten die niet met oude "troep" van doen hebben.
Ze willen het niet, en zijn maar al te blij dat soort enge dingen (en vaak vies door roest en vet) het huis uit te krijgen.
Als het even kan zonder problemen en dingen uitleggen bij de politie.
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
Gebruikersavatar
panzer lehr
Lid
Berichten: 1306
Lid geworden op: 09 mar 2010, 19:45
Locatie: België

Re: Machinepistool gevonden bij opruimen schuur.

Bericht door panzer lehr »

Zou ik ook wel eens willen vinden. :mrgreen:
Plaats reactie