Een verlies voor de kunst en fotografie,Gepubliceerd op woensdag 04 augustus 2004
PARIJS (ANP) - De beroemde Franse fotograaf Henri Cartier-Bresson, die wel wordt beschouwd als een van de invloedrijkste fotografen van de vorige eeuw, is op 95-jarige leeftijd gestorven. Dat maakten vrienden woensdag bekend.
Kennen jullie zijn werk? Hij had vooral prachtige zwart/wit foto's!
Bio:
Henri cartier-bresson
Geboren: 1908 Chanteloup Frankrijk
Franse fotograaf, cineast, schilder en één van de medeoprichters van het befaamde fotoagentschap magnum.
Henri Cartier-Bresson werd in 1908 geboren uit een familie van rijke franse industriëlen. Hij wilde niet in hun voetstappen treden, en ging van 1928 - 1930 compositie studeren bij de kunstschilder andre Lhote. Deze twee jaar hebben een blijvende invloed gehad op zijn latere werk.
Cartier-Bresson was oorspronkelijk opgeleid als schilder en experimenteerde met het opkomende surrealisme. De surrealistische attitude liet hij later niet los bij het fotograferen, alleen werkte hij van dan af met echte mensen en echte plaatsen.
Als jong volwassene woonde hij praktisch in Montmartre, het trefpunt van de Parijse surrealisten. Daarna reisde hij naar afrika waar hij ternauwernood aan de dood door bilharzia ontsnapte. Hoewel hij in afrika al wel wat foto's gemaakt had, is fotografie geen serieuze bezigheid voor hem. Voor schilderen heeft hij niet genoeg geduld, en
fotografie staat hem toe om veel te reizen.
Twee gebeurtenissen wekken de echte fotograaf in hem op. De eerste is een foto van Martin Munckasi die drie Afrikaanse jongens voorstelt die naar de branding rennen. Hij begrijpt dat fotografie 'de eeuwigheid in een ogenblik kan fixeren'. De tweede gebeurtenis is zijn ontdekking in 1932 van de Leica meetzoeker camera. De Leica is perfect aan het beweeglijke, snelle, en onopvallende karakter van Cartier-Bresson aangepast.
Van 1936-39 is hij assistent van filmregisseur Jean renoir.
Cartier-Bresson bracht de Spaanse burgeroorlog(1936 - 39) in beeld.
In 1937 maakt hij de documentaire Return to Life.
Henri ontsnapt tijdens WO II aan Duitse krijgsgevangenschap, sluit zich aan bij het verzet en begint illegaal te fotograferen in bezet Frankrijk. Hij brengt de bevrijding van Parijs in beeld.
1945 Maakt de documentaire Le Retour en fotografeert voor Harper's Bazaar.
1946 Bezoekt New York.
Hij portretteerde in 1946 alfred stieglitz, een week voor diens dood.
In 1947 stond Cartier-Bresson mee aan de wieg van het vermaarde fotocollectief magnum dat opgericht werd om diepgravende fotojournalistiek te bedrijven en het auteursrecht van de fotograaf te beschermen. Binnen magnum is Cartier-Bresson altijd een buitenbeentje geweest door zijn formele en op de schilderkunst geënte benadering. Ook binnen magnum combineerde hij het sociale met het esthetische. Eén van de andere oprichters, robert capa, waarschuwde Cartier-Bresson terecht voor het gevaar van maniërisme.
Tentoonstelling van zijn foto's in het museum of Modern Art, New York.
reizen over de hele wereld volgen gedurende vele
jaren. Na de tragische dood van robert capa in 1954 wordt HCB voorzitter van magnum. In de daaropvolgende jaren worden magnum en HCB bijna synoniemen.
Cartier-Bresson vereeuwigde Gandhi een uur voor de fatale moordaanslag, kreeg in 1954 als eerste westerse fotograaf de toelating om de U.S.S.R. te bezoeken en legde de Berlijnse muur voor altijd vast. Eveneens fotografeerde hij de Maoïstische machtsovername in China, etc.
In 1970 stopt Cartier-Bresson officieel met fotografie om naar zijn eerste liefde terug te keren : Schilderen.
Hoewel Cartier-Bresson zijn hele leven is blijven schilderen komt zijn genie alleen in zijn fotografie tot uiting.
Voor Cartier-Bresson ligt het talent van de fotograaf in het vangen (en dus ook het voorzien) van het ultieme moment waarin gewone en bewegende dingen door hun vormelijke verschijning tot een hoogtepunt komen. De fotograaf beweegt mee in de wereld en ordent het toeval in zijn kader totdat hij afdrukt op dat ene unieke moment. Cartier-Bresson vergeleek het beslissende moment wel eens met een orgasme als ontlading van het fotograferen.