En weer een marktplaats gebruiker in goed daglicht

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: En weer een marktplaats gebruiker in goed daglicht

Bericht door Erik »

racefiets schreef:Leden van EdB dienen een verzamelplan te schrijven. Dit schrijf je in principe maar 1 keer enkel kan je deze wel wijzigen of aan vullen. Als verzamelaar moet je wel actief deel nemen aan zaken waarbij kennis gedeeld wordt. Hoe je dit vorm geeft is in principe aan de verzamelaar en kan op vele manieren. Publiceren is er daar eentje van. Iedere 5 jaar dien je een 5 jaars verklaring te overleggen waarbij je aan geeft wat jou activiteiten zijn geweest gedurende die 5 jaar. Deze verklaring behoeft goedkeuring van EdB en heb je nodig om je verzamelverlof te behouden.
Het verplichte lidmaatschap van een vereniging kan je trouwens wel vergeten. Dat is onwettelijk en gaat in tegen de EVRM. Daar heeft de Raad van State inmiddels 2 uitspraken over gedaan.
Dank voor je aanvulling racefiets!
Je laatste opmerking klopt voor wat betreft het bezit van wapens voor zover ik ben geïnformeerd en zoals ik het begrijp. Daarvoor is een verplichte aansluiting bij een vereniging inderdaad slechts een slag in de lucht. Maar wees niet bang; hier zal vast wel weer iets op gevonden worden. De wapenbezitter zal in ieder geval lid moeten zijn van een bestaande en geregistreerde schietvereniging. Zomaar een wapen op verlof omdat dat "mooi bij de pop staat" zal niet gaan!
Belangrijkste is dat verzamelaars op een bepaalde wijze officieel worden erkend als verzamelaar. Is het niet via een verplicht vertegenwoordigersorgaan (wat de koeporganisaties in feite zijn), dan misschien middels een soort verlof/ontheffing/vergunning of weet ik het. In ieder geval iets wat het hekele punt van "zakelijke berichtgeving" kan ondersteunen.
Je verzameling onderbrengen in een door jezelf op te richten historische stichting zou zo'n oplossing kunnen zijn.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: En weer een marktplaats gebruiker in goed daglicht

Bericht door racefiets »

Het verplichte lidmaatschap geld niet alleen voor de sportschutters. In feite is dit op alles van toepassing waarbij de overheid een verplichting van lidmaatschap heeft ingesteld. Met dezelfde reden kan de overheid ook niets aan de hells angels doen. Vrijheid van vereniging ligt Europees vast. Dit betekend enkel ook vrijheid van niet vereniging. Je kan hierin niet verplicht worden. De enige mogelijkheid om het wettelijk vast te leggen is als bijvoorbeeld de staatsveiligheid in gevaar komt. Dit is bij bijvoorbeeld sportschutters niet mogelijk aangezien het voor 2005 ook niet verplicht was en toen liep alles ook goed in Nederland.
Laatst gewijzigd door racefiets op 08 jan 2014, 08:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: En weer een marktplaats gebruiker in goed daglicht

Bericht door asjemenou »

asjemenou schreef:
hajos schreef:Sentiment, gewoon sentiment.

De beste man heeft schietdingen en andere wapentuig in huis.
Bajonetten zijn niet verboden, maar geeft wel aan wat voor persoon ze hebben.
Iemand met een door geslagen interesse voor oorlogstuig.
Plus het feit dat hij verlofhouder (was) is. Dus zijn interesse gaat verder dan schietsport alleen.

Het is stemmingsmakerij onder het motto we hebben er weer een te pakken.
Zou mij ook niets verbazen als zijn wapens niets anders dan Deko wapens waren.
Zo jammer dit weer. :(
We mogen langzaam aan ons imago wel eens wat op gaan vijzelen. Misschien moeten wij als verzamelaars een open dag gaan organiseren en de buren zodoende een kijkje in de militariaverzameling geven. Net als bij een "open huizen dag". Aan de deur gaan staan met een zelfgebakken cake. :lol:
Blijkbaar heb ik met mijn reactie een discussie aangezwengeld.
Het blijft vervelend om te vernemen dat er militariaverzamelaars zijn die doorslaan in hun verzamelwoede en zo het militaria verzamelen een negatief beeld geven.
Zo af en toe word ik wel eens geconfronteerd met het onbegrip dat er bestaat bij niet verzamelaars over mijn militaria interesse. Ze vinden het acceptabel dat je modeltreinen of Swarovski-kristal verzamelt maar militaria verzamelen dat is onbegrijpelijk voor ze. Het word door ze in één adem genoemd als militaristisch, fascistisch en gewelddadig. Het vervelende hiervan is dat je moet uitleggen dat je hobby is gebaseerd op interesse voor militaire geschiedenis en niet meer dan dat. De recente nieuwsberichten over misdragingen van enkelen met dezelfde hobby is min of meer een bevestiging van hun gelijk. De vraag is, hoe af te komen van dit negatieve imago?
Als oplossing word gegeven dat je je als serieuze militariaverzamelaar dan maar moet aansluiten bij een vereniging of dat je je verzameling officieel als verzameling moet laten erkennen.
Zelf zie ik dit niet als de oplossing. Want wie of wat gaat beslissen of dat mijn verzameling de moeite waard is om als officiële verzameling aan te merken? Daarnaast is mijn verzameling een privé aangelegenheid en ik vind het niet nodig om dit gegeven ook wéér onder te moeten brengen in één of ander archief of dossier. Let wel, ik heb het over een militariaverzameling die niet bestaat uit verboden vuurwapens of munitie.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Plaats reactie