WO2 Lancaster Bommenwerper komt naar Nederland!

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: WO2 Lancaster Bommenwerper komt naar Nederland!

Bericht door asjemenou »



Op 5 mei jl. heb ik de Lancaster ook over Wageningen zien vliegen. Het blijft een indrukwekkend toestel om te zien en te horen.

Afbeelding

Afbeelding

De Lancaster doet regelmatig Nederland aan. Meestal rond Bevrijdingsdag. Zo ook in 2009. Tijdens dit bezoek aan Nederland kreeg ze storing aan één van de motoren waardoor ze noodgedwongen aan de grond moest blijven. Toevallig kreeg ik van dit voorval te horen en zodoende zag ik mijn kans schoon om deze "warbird" eens van zeer dichtbij te kunnen aanschouwen. Bij deze gelegenheid had ik mijn vader meegenomen. Hij heeft als kleine jongen de geallieerde bommenwerpers gedurende de voedseldroppings aan het einde van de oorlog over zien vliegen. Volgens zijn eigen zeggen een indrukwekkend schouwspel. Het was voor hem (en ook voor mij) dan ook zeer bijzonder om de Lancaster van zo dichtbij te mogen zien.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Re: WO2 Lancaster Bommenwerper komt naar Nederland!

Bericht door Auke »

Deze Lancaster (van de RAF Memorial Flight: http://www.raf.mod.uk/bbmf/) doet ook regelmatig vliegshows aan. In Groot-Brittannië worden regelmatig vliegshows georganiseerd waar naast de Lancaster ook de Dakota, Spitfires en Hurricanes van de Memorial Flight aan deelnemen. Volgende maand in Folkestone bijvoorbeeld, dat is niet eens zo gek ver weg. Ik ga zeker nog eens zo'n show bijwonen.
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: WO2 Lancaster Bommenwerper komt naar Nederland!

Bericht door asjemenou »

Auke schreef:Deze Lancaster (van de RAF Memorial Flight: http://www.raf.mod.uk/bbmf/) doet ook regelmatig vliegshows aan. In Groot-Brittannië worden regelmatig vliegshows georganiseerd waar naast de Lancaster ook de Dakota, Spitfires en Hurricanes van de Memorial Flight aan deelnemen. Volgende maand in Folkestone bijvoorbeeld, dat is niet eens zo gek ver weg. Ik ga zeker nog eens zo'n show bijwonen.
De luchtshows in Groot-Brittannië zijn zeker de moeite waard om te bezoeken. Zulke mooie luchtshows krijg je in Nederland nimmer te zien. Als ik je een tip mag geven; de Flying Legends Air Show op Duxford is werkelijk fantastisch. Zie; http://www.iwm.org.uk/exhibitions/iwm-duxford/air-shows .
Het vliegend materiaal gedurende deze show bestaat alleen uit toestellen welke zijn aangedreven door zuigermotoren. Dit betekent dat de meeste toestellen dateren uit de periode WWI t/m WWII en kort daarna.
Wat interessant voor jou kan zijn is, dat de Flying Legends collectie ook één of twee vliegende Yakovlev YAK-9's heeft.
Als ik het goed heb dan hebben ze deze toestellen destijds gekocht in Egypte nog ten tijde van de Koude oorlog. Egypte had toen nog veel Russisch materiaal. Het leuke van het verhaal is dat de Britten via de toenmalige Sovjet ambassade in Groot-Brittannië hebben geprobeerd om aan onderdelen voor de YAK's te komen. De Russen wilden aanvankelijk niet geloven dat het Britse vliegende museum 2 Sovjet-Russische vliegtuigen bezat. Hun antwoord zou zijn geweest; "Jullie kunnen geen Russische vliegtuigen hebben want die hebben wij jullie nooit geleverd.". De Britten konden echter aantonen dat ze toch echt wel 2 Russische YAK vliegtuigen hadden. Hoewel het toen al om oude toestellen ging kregen zij de onderdelen niet van de Russen. Blijkbaar lag dit te gevoelig voor hen. Uiteindelijk hebben de Britten de benodigde onderdelen op een andere manier verkregen.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Plaats reactie