V&D haalt Wehrmacht-T-shirt uit de handel

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
CollectorWo2
Lid
Berichten: 2345
Lid geworden op: 09 jan 2012, 23:14
Gegeven: 33 keer
Ontvangen: 35 keer

V&D haalt Wehrmacht-T-shirt uit de handel

Bericht door CollectorWo2 »

AMSTERDAM (ANP) - Warenhuis V&D haalt per direct een T-shirt uit de verkoop, waarop een hond staat afgebeeld die een uniform van de Duitse Wehrmacht draagt. Een woordvoerster liet donderdag desgevraagd aan het ANP weten dat het T-shirt direct uit de winkel en van de webshop wordt verwijderd naar aanleiding van berichten op sociale media.

V&D zegt zich te verontschuldigen tegenover mensen die zich mogelijk gekwetst voelen door de beeltenis. ,,We zijn ons onvoldoende bewust geweest van de aard van de afbeelding.’’ De Wehrmacht was de benaming voor de nazi-Duitse strijdkrachten tijdens WOII.

Het gaat om een grijs T-shirt van het merk Blend. De hond draagt ook nog een bontmuts en een zonnebril met spiegelende glazen.

http://t.nieuws.nl.msn.com/binnenland/v ... -de-handel
Opgeheven account 5919

Re: V&D haalt Wehrmacht-T-shirt uit de handel

Bericht door Opgeheven account 5919 »

Hoe ze bij zo'n ontwerp komen vindt ik toch wel heel frappant :)

Hier nog een afbeelding van het shirt

Afbeelding
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: V&D haalt Wehrmacht-T-shirt uit de handel

Bericht door johan willaert »

De pose op het t-shirt is afkomstig van een website van één of andere verzamelaar die zelfportretten plaatst met zowat alle mogelijke uniformen uit de WO2 periode... Altijd dezelfde zittende pose...
Lijkt dat ze zijn gezicht hebben vervangen door de hond..

Waarom je zoiets zou maken, laat staan kopen en dragen begrijp ik evenmin
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: V&D haalt Wehrmacht-T-shirt uit de handel

Bericht door Kugelblitz »

Johan heeft gelijk, ik herken de foto ook. Vraag me bovendien af of er toestemming is gevraagd die foto te gebruiken, waarschijnlijk niet...
Ik vind dit toch wel een erg interessant gebeuren, dit illustreert maar weer eens hoe weinig 'normale' mensen af weten van Duitse militaria. Zo weinig zelfs, dat ze er een t-shirt mee designen dat ook door diverse keuringen en beoordelingen komt en daadwerkelijk in de winkel komt te hangen voor consumenten.

Dezelfde mensen zijn echter degenen die verzamelaars van Duitse militaria uitmaken voor neo-nazi's, fascisten, racisten etc. Dezelfde onwetendheid waardoor dit shirt heeft kunnen ontstaan, is de oorzaak van domme en foutieve beschuldigingen tegenover veel verzamelaars. Denk eerst eens na wat je aan het doen bent en weet waarover je praat, voordat je een shirt met een legeruniform (en een gestolen afbeelding) ontwerpt of een verzamelaar uitmaakt voor nazi.

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Opgeheven account 5919

Re: V&D haalt Wehrmacht-T-shirt uit de handel

Bericht door Opgeheven account 5919 »

johan willaert schreef:De pose op het t-shirt is afkomstig van een website van één of andere verzamelaar die zelfportretten plaatst met zowat alle mogelijke uniformen uit de WO2 periode... Altijd dezelfde zittende pose...
Lijkt dat ze zijn gezicht hebben vervangen door de hond..

Waarom je zoiets zou maken, laat staan kopen en dragen begrijp ik evenmin
Verrek, nou je het zegt. Die heeft inderdaad gewoon die foto gebruikt :shock:
Oorlogsvarken
Lid
Berichten: 448
Lid geworden op: 30 jan 2013, 16:45

Re: V&D haalt Wehrmacht-T-shirt uit de handel

Bericht door Oorlogsvarken »

Erg goed verwoord kugel,het is dezelfde onwetendheid waarmee ze het T shirt in de winkel hangen als waarmee ze verzamelaars van duitse militaria voor nazi,s uitmaken. Ik heb dit ook vaak meegemaakt met mensen die mijn spullen voor de eerste keer zagen. Een mooi voorbeeld waren mijn schoonouders uit heidelberg van wie mijn schoonvader zelfs bij de hitler jugend gezeten heeft. Ze kwamen de eerste keer op mijn zolder en vroegen alleen maar heel stoïcijns waarum waarum. Kon mijn schoonvader niet aan het verstand brengen dat dit een normale hobby is. Das ist verboten,zei die. Heb er later nog vaak om gelachen zeker na mijn scheiding.
Plaats reactie