Chinees zet Hitler op Duitse kopjes

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
CollectorWo2
Lid
Berichten: 2345
Lid geworden op: 09 jan 2012, 23:14
Gegeven: 33 keer
Ontvangen: 35 keer

Chinees zet Hitler op Duitse kopjes

Bericht door CollectorWo2 »

Op de mokken stond een afbeelding van een postzegel van Hitler
AFP .
De gebrekkige historische kennis van een Chinese ontwerper heeft een Duitse meubelzaak in verlegenheid gebracht. Op de mokken die de zaak verkocht stond tussen roosjes en een Engels liefdesgedicht een afbeelding van Adolf Hitler.

Dat Hitler op de bekers stond is bij het uitpakken en de verkoop niet opgemerkt door de Duitsers. Een vrouw die een mok in een filiaal in Bielefeld had gekocht, ontdekte de afbeelding van de Führer toen zij het kopje nader bestudeerde tijdens het ontbijt.

5000 mokken

Het gaat om een oude postzegel met Hitlers beeltenis. Een ontwerper in China heeft die op het kopje gezet omdat hij waarschijnlijk niet wist wie Hitler was, volgens de meubelzaak. Die noemt de fout verschrikkelijk en spreekt van "ongelukkige omstandigheden".

De meubelzaak heeft 5000 mokken laten maken in China. Zo'n 175 zijn er al verkocht en worden teruggeroepen.
http://nos.nl/artikel/634171-chinees-z ... urn false;
De mokken kosten drie euro in de winkel. De kopers kunnen ze terugbrengen en krijgen dan een tegoedbon van 20 euro.
Bijlagen
634181.jpg
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Chinees zet Hitler op Duitse kopjes

Bericht door Joep »

Het gaat laatste tijd hard met derde rijk printjes op voorwerpen.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Naamloos
Lid
Berichten: 275
Lid geworden op: 25 jan 2011, 19:47
Locatie: Utrecht

Re: Chinees zet Hitler op Duitse kopjes

Bericht door Naamloos »

Het gaat om dit kopje:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Chinees zet Hitler op Duitse kopjes

Bericht door Jan Klaassen »

Compleet met stempel en hakenkruis!
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Chinees zet Hitler op Duitse kopjes

Bericht door Erik »

Slechts 175 van verkocht! Dit wordt een collectors-item! :bonk:
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Chinees zet Hitler op Duitse kopjes

Bericht door Kugelblitz »

Haha, dat lijkt wel het t-shirt van de V&D. Ik begrijp echt niet hoe het kan dat zulke artikelen onopgemerkt in een winkel terecht komen.
Ten eerste worden deze producten door iemand ontworpen, die maakt een fout. Daarna zijn er inkopers van ketens die het artikel voor hun collectie willen hebben, maar het dus ook niet zien. Tenslotte wordt het in de filialen uitgepakt en in de rekken gezet en daarbij wordt het wederom niet opgemerkt?!

Het heeft iets heel dubbels. Enerzijds krijg je het idee dat we langzamerhand de oorlog achter ons kunnen laten en dat het velen niet eens opvalt of boeit als ergens onbedoeld een hakenkruisje of iets vergelijkbaars opstaat. Anderzijds geeft het pijnlijk weer hoe dom veel mensen artikelen kopen, ontwerpen en in een collectie opnemen. Je zou toch menen dat iemand een beetje research doet naar de afbeeldingen die hij op zijn ontwerp plaatst? Of dat iemand die mag beslissen welke artikelen hij voor een collectie van een grote keten inkoopt toch wel even goed kijkt naar wat hij nu inkoopt? Schijnbaar gaat het wederom om 'geld' en 'hip' en 'snel' zonder te kijken waar je mee bezig bent. Je laat de klant lekker rotzooi kopen waarvan je weet dat het hip is maar je hebt zelf niet eens de moeite genomen het te bekijken. Zowel de designer als de inkoper hebben er beide totaal geen moeite of aandacht in willen stoppen, het gaat puur om geld verdienen.

Tenslotte zijn waarschijnlijk zowel de postzegel als het uniform van de V&D shirt zonder toestemming gebruikt en bewerkt voor het te verkopen voorwerp. Zo zie je maar hoe het er in de praktijk aan toe gaat, zelfs zulke grote bedrijven lappen de regels aan hun laars en kloten maar wat aan.

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
zjopske
Lid
Berichten: 1443
Lid geworden op: 19 apr 2009, 19:37
Contacteer:

Re: Chinees zet Hitler op Duitse kopjes

Bericht door zjopske »

Een ontwerper in China heeft die op het kopje gezet omdat hij waarschijnlijk niet wist wie Hitler was
Kugelblitz schreef:Je zou toch menen dat iemand een beetje research doet naar de afbeeldingen die hij op zijn ontwerp plaatst?
Je krijgt waarvoor je betaald, en voor een mok die in de retail een paar euro oplevert zal dat niet veel zijn. Daarnaast zal de scholing in China niet dusdanig zijn al hier in het westen (gelukkig, we lopen nog voor :mrgreen: )
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Chinees zet Hitler op Duitse kopjes

Bericht door Jim »

zjopske schreef:
Daarnaast zal de scholing in China niet dusdanig zijn al hier in het westen (gelukkig, we lopen nog voor :mrgreen: )
Dat een Chinees niet zo op de hoogte is van Westerse geschiedenis wil niet zeggen dat hun school opleiding slecht is! Geschiedenisles hier in het westen begint in mijn ogen ook twijfelachtige vormen aan te nemen.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
panzerboy
Lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 29 mar 2013, 10:48

Re: Chinees zet Hitler op Duitse kopjes

Bericht door panzerboy »

ik krijg nie eens geschiedenis meer op school 3e klas tl :bonk:
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Chinees zet Hitler op Duitse kopjes

Bericht door Erik »

Jim schreef:Geschiedenisles hier in het westen begint in mijn ogen ook twijfelachtige vormen aan te nemen.
Heb je daar voorbeelden van?
Mijn ervaring is juist dat geschiedenislessen (die ik zelf in een bepaalde vorm ook wel eens geef) juist veel interessanter zijn dan ze vroeger waren! Vóór het internettijdperk lepelde de leerkracht gewoon op wat in een bepaald boekje stond en ook alleen maar dát! De schrijver van dat boekje bepaalde dus de geschiedenis!
Tegenwoordig kan de leerkracht zijn lessen veel beter inrichten middels een snelle studie op het internet! Veel meer kanten kunnen goed belicht worden! Daarnaast zijn meer jongeren (is mijn idee) geïnteresseerd in geschiedenis!
Nee, ik denk dat het juist de goede kant op gaat! Hoewel we er natuurlijk nog niet zijn!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
platoz
Lid
Berichten: 476
Lid geworden op: 31 mar 2010, 19:38

Re: Chinees zet Hitler op Duitse kopjes

Bericht door platoz »

Erik schreef:
Jim schreef:Geschiedenisles hier in het westen begint in mijn ogen ook twijfelachtige vormen aan te nemen.
Heb je daar voorbeelden van?
Mijn ervaring is juist dat geschiedenislessen (die ik zelf in een bepaalde vorm ook wel eens geef) juist veel interessanter zijn dan ze vroeger waren! Vóór het internettijdperk lepelde de leerkracht gewoon op wat in een bepaald boekje stond en ook alleen maar dát! De schrijver van dat boekje bepaalde dus de geschiedenis!
Tegenwoordig kan de leerkracht zijn lessen veel beter inrichten middels een snelle studie op het internet! Veel meer kanten kunnen goed belicht worden! Daarnaast zijn meer jongeren (is mijn idee) geïnteresseerd in geschiedenis!
Nee, ik denk dat het juist de goede kant op gaat! Hoewel we er natuurlijk nog niet zijn!
Erik, dat beeld heb ik helaas niet als ik zo wel eens spreek met scholieren om me heen. Brugklassers worden doodgegooid met Anne Frank waar ze zich niet in kunnen verplaatsen en echt niet alle scholen hebben een digi-board met Youtube of andere snufjes waar de geschiedenis mee 'verlevendigd' kan worden. Vooral de oudere garde leraren doen in de bovenbouw weinig moeite meer, omdat geschiedenis meestal een verplicht vak is. "Wat heb je aan geschiedenis, dat is toch allemaal al geweest?" is wat een puber meestal denkt. Voor WO2 staat bovendien net zoveel tijd ingeroosterd als voor elk ander onderwerp. Ik zou willen dat wat jij zei ook echt waar is. Dat meer jongeren weer geïnteresseerd raken in geschiedenis, daar durf ik eerlijk gezegd niets over te zeggen. Een oorlog, welke dan ook, spreekt natuurlijk wel altijd meer tot de verbeelding bij de jeugd. Probeer trouwens de allochtone jeugd ook maar eens te interesseren voor WO2. Ik geef het je te doen...
GROOTSTE MILITARIA BEURS VAN NEDERLAND: http://www.militariabeurshouten.com

"I have deep respect for the German soldiers. The Whermacht has a unique military tradition and they have proven their skills in warfare"

G. Patton, American general
Belvedere
Lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 jun 2012, 14:00

Re: Chinees zet Hitler op Duitse kopjes

Bericht door Belvedere »

Wat ik me nog kan herinneren was het 15 jaar geleden bij mij op school ook al niet veel soeps.
Als ik terugdenk kan ik ''de bevrijding'' nog herinneren uit de les: Nederlanders die met vlaggetjes zwaaiden toen ze bevrijd werden, en een oppervlakkig verhaal van de holocaust.

Gelukkig zijn er tegenwoordig regelmatig mooie docu's te zien op tv, deze week nog een redelijk diepgaand verhaal van o.a. een dora-overlevende.
Daardoor kan ik me in elk geval veel beter een beeld vormen van de gebeurtenissen tijdens de oorlog dan met de oppervlakkige 'politiek correcte' info uit de geschiedenislessen van een aantal jaar terug
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Chinees zet Hitler op Duitse kopjes

Bericht door Erik »

Overigens is mijn ervaring op de HAVO 1977/1982 niet veel beter. In 3HAVO zijn we volgens mij niet eens verder gekomen dan de inhoudsopgave van het boek! Ik herinner me in ieder geval wel een les waar de leraar iets stond te liegen over ´koepelgrafbouwers´, een theorie over grafheuvels die in de jaren zestig al als ´onzin´ werd weggezet.
In mijn praktijk waarin ik toch wel veel met jongeren werk in de leeftijd 18-24 merk ik toch dat ze veel bewuster zijn op het gebied van geschiedenis. Het betreft dan wel militairen, de groep is dus niet ´random´.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie