Ook Audi werkte samen met de nazi's

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
platoz
Lid
Berichten: 476
Lid geworden op: 31 mar 2010, 19:38

Ook Audi werkte samen met de nazi's

Bericht door platoz »

Auto Union, de voorganger van Audi, heeft in de Tweede Wereldoorlog duizenden dwangarbeiders uitgebuit. Dat blijkt uit het onderzoek dat de Duitse autofabrikant liet uitvoeren over zijn betrokkenheid bij het naziregime.

Volgens de onderzoekers had het management van de autofabrikant goede banden met de nazi's. Zo goed zelfs dat de SS zeven werkkampen speciaal voor Auto Union inrichtte. Meer dan 3700 concentratiekampgevangenen werkten daar onder erbarmelijke omstandigheden.

In de steden Zwickau en Chemnitz werkten nog eens 16.500 dwangarbeiders in werkkampen. Een kwart van deze arbeiders zou Joods zijn geweest. De onderzoekers benadrukken dat de directie van Auto Union moreel verantwoordelijk was voor de slechte omstandigheden in de kampen. Zo kwamen alleen in het werkkamp bij Flossenbürg al meer dan 4500 mensen om.

De grote verantwoordelijke voor al dit leed is 'de vader van Auto Union', Richard Bruhn. Hij was van 1932 tot 1945 directeur van de automaker. Bruhn was lid van de Hitlers NSDAP en kreeg tijdens de oorlog de hoge status van 'militair-economisch leider'.

Peter Mosch, de huidige chef van Audi, is onthutst over de nauwe betrokkenheid van de firma bij het naziregime. "Ik was me niet bewust van de totale omvang", zegt hij. Het bedrijf wil contact opnemen met nog levende slachtoffers. Ook zullen teksten over het naziverleden van Audi op internet en in musea worden aangepast.

Mosch wil daarnaast dat het naar Bruhn vernoemde Audi-pensioenfonds een andere naam krijgt.

Audi is de laatste Duitse autofabrikant die zijn betrokkenheid bij het naziregime liet onderzoeken. Eerder presenteerden Volkswagen, Daimler en BMW ook al soortgelijke onderzoeken. Net als Audi werkten ook zij nauw samen met de nazi's.


Bron: nos.nl
GROOTSTE MILITARIA BEURS VAN NEDERLAND: http://www.militariabeurshouten.com

"I have deep respect for the German soldiers. The Whermacht has a unique military tradition and they have proven their skills in warfare"

G. Patton, American general
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Ook Audi werkte samen met de nazi's

Bericht door Kugelblitz »

Goh, wat een nieuws... De meeste Duitse bedrijven die destijds reeds bestonden (al dan niet onder een andere naam) hadden banden met de nazi's. Toch koopt iedereen hun producten en dat zal door dit soort berichten ook niet veranderen. Weer zo'n typisch Duitse actie, nog steeds dusdanig gebukt gaan onder de zware 'erfenis' van hun voorouders dat ze maar weer een nieuwe manier hebben geprobeerd om nogmaals aan te tonen dat ze nu toch echt geen nazi's meer zijn en zeer verantwoord met hun geschiedenis omgaan. Zo onderhand is dat toch wel voldoende bewezen lijkt me...

Iedereen die zich enigszins heeft verdiept in Duitse voertuigen etc. ten tijde van de oorlog weet dat Audi (het vroegere Horch) een belangrijke leverancier was voor staffwagens en andere voertuigen. Daar is geen speciaal onderzoek voor nodig en zal ook niets veranderen aan het beeld dat mensen van Audi hebben. Ik krijg persoonlijk juist een beetje een naar gevoel van deze verkrampte en schijnheilige manier van 'in het reine treden' met een merk, daar zullen namelijk ongetwijfeld economische belangen mee gepaard gaan.
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Re: Ook Audi werkte samen met de nazi's

Bericht door Auke »

In historiografisch opzicht is het wel interessant dat dit nu is uitgezocht, hoewel de uitkomst uiteraard niet verrassend is, maar het hedendaagse Audi valt natuurlijk niet te vergelijken met Auto Union. Er werkt niemand meer bij Audi die er destijds ook al werkte en de organisatiestructuur is totaal veranderd. Wat mij betreft hoeft alleen de toenmalige directie het boetekleed aan te trekken - ik zie niet in waarom de organisatie an sich (die bovendien destijds nog niet bestond) in een kwaad daglicht moet worden gesteld.

Wat dan wel interessant is, is dat "teksten over het naziverleden van Audi op internet en in musea worden aangepast" - dus blijkbaar had eerder onderzoek een andere uitkomst, of is men er gewoon van uitgegaan dat Auto Union niets verkeerds had gedaan tijdens de oorlog? Misschien is dat nog wel het kwalijkste.
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Ook Audi werkte samen met de nazi's

Bericht door Kugelblitz »

Auke schreef:In historiografisch opzicht is het wel interessant dat dit nu is uitgezocht, hoewel de uitkomst uiteraard niet verrassend is, maar het hedendaagse Audi valt natuurlijk niet te vergelijken met Auto Union. Er werkt niemand meer bij Audi die er destijds ook al werkte en de organisatiestructuur is totaal veranderd. Wat mij betreft hoeft alleen de toenmalige directie het boetekleed aan te trekken - ik zie niet in waarom de organisatie an sich (die bovendien destijds nog niet bestond) in een kwaad daglicht moet worden gesteld.

Wat dan wel interessant is, is dat "teksten over het naziverleden van Audi op internet en in musea worden aangepast" - dus blijkbaar had eerder onderzoek een andere uitkomst, of is men er gewoon van uitgegaan dat Auto Union niets verkeerds had gedaan tijdens de oorlog? Misschien is dat nog wel het kwalijkste.
Dat laatste viel mij inderdaad ook al op, apart...
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Der Blitz
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 09 mei 2014, 19:59

Re: Ook Audi werkte samen met de nazi's

Bericht door Der Blitz »

Bedrijven hebben heden ten dage ook nog banden met de politiek, dus zo vreemd is dat niet. Daarbij zijn de mensen van audi nu, andere personen dan deze van toen, dus waarom zou men audi hier nu nog slecht voor moeten bezien.

groeten
Wir müssen zurück zu unseren traditionen
Plaats reactie