Historisch watervliegtuig keert terug
De Catalina, een historisch amfibisch vliegtuig, kiest op 30 augustus opnieuw het luchtruim. Het toestel is volledig gereviseerd en zal op Marinevliegkamp Valkenburg worden gepresenteerd.
De Koninklijke Marine had tussen 1941 en 1956 78 vliegtuigen van dit type in gebruik.Ze werden vooral ingezet in het Verre Oosten, zoals in Nederlands Oost-Indië.
De 63-jaar oude Catalina die nu is gereviseerd, komt uit de VS en heeft tijdens de 2e Wereldoorlog Duitse U-boten tot zinken gebracht. Later heeft het toestel gefungeerd in de tv-serie 'Flipper'. Tijdens de presentatie op Valkenburg krijgt de Catalina een nieuwe naam : Karel Doorman.
Bron : BN-de Stem van donderdag 19 augustus 2004.
- Roel R.
- Lid
- Contacteer:
- Brianlinden
- Lid
- LKP
- Lid
- Contacteer:
- Brianlinden
- Lid
Mijn opa heeft op zuid een volkstuin dan sta ik creme de la creme zegmaar en dan loop ik het weiland op en sta ik zo aan het hek tegenover de hangaars Als het mogelijk is zal ik een paar foto's makenLKP schreef:Als hij ook een rondje gaat vliegen, dan zou je hem iig vanaf de wegen om het vliegveld zelf moeten kunnen zien. Er zijn een paar mooie groenstroken waar de vliegtuigen recht overkomen als ze opstijgen.
Eerst de foto's van de bunkers van mijn toestel halen (een spannend verslag komt eraan )
- LKP
- Lid
- Contacteer:
- Brianlinden
- Lid