Historisch watervliegtuig keert terug

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Roel R.
Lid
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

De Catalina, een historisch amfibisch vliegtuig, kiest op 30 augustus opnieuw het luchtruim. Het toestel is volledig gereviseerd en zal op Marinevliegkamp Valkenburg worden gepresenteerd.

De Koninklijke Marine had tussen 1941 en 1956 78 vliegtuigen van dit type in gebruik.Ze werden vooral ingezet in het Verre Oosten, zoals in Nederlands Oost-Indië.

De 63-jaar oude Catalina die nu is gereviseerd, komt uit de VS en heeft tijdens de 2e Wereldoorlog Duitse U-boten tot zinken gebracht. Later heeft het toestel gefungeerd in de tv-serie 'Flipper'. Tijdens de presentatie op Valkenburg krijgt de Catalina een nieuwe naam : Karel Doorman.

Bron : BN-de Stem van donderdag 19 augustus 2004.
Brianlinden
Lid
Lid

Bericht door Brianlinden »

Bekend of dit voor publiek te bezichtigen is woon er 10 min vanaf ?
LKP
Lid
Contacteer:

Bericht door LKP »

Als hij ook een rondje gaat vliegen, dan zou je hem iig vanaf de wegen om het vliegveld zelf moeten kunnen zien. Er zijn een paar mooie groenstroken waar de vliegtuigen recht overkomen als ze opstijgen.
Brianlinden
Lid
Lid

LKP schreef:Als hij ook een rondje gaat vliegen, dan zou je hem iig vanaf de wegen om het vliegveld zelf moeten kunnen zien. Er zijn een paar mooie groenstroken waar de vliegtuigen recht overkomen als ze opstijgen.
Mijn opa heeft op zuid een volkstuin dan sta ik creme de la creme zegmaar en dan loop ik het weiland op en sta ik zo aan het hek tegenover de hangaars :D Als het mogelijk is zal ik een paar foto's maken :D

Eerst de foto's van de bunkers van mijn toestel halen :D (een spannend verslag komt eraan :D)
LKP
Lid
Contacteer:

Bericht door LKP »

Kijk, dat is mazzel hebben idd :) Mooie locatie ook overigens om een volkstuin te hebben (of een opa :P )

Ben benieuwd naar het verslag.
Brianlinden
Lid
Lid

LKP schreef:
Ben benieuwd naar het verslag.
Ik wacht op de foto's van mijn maat want die was er ook bij :D
Plaats reactie