OM: 1000 euro boete Mein Kampf

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: OM: 1000 euro boete Mein Kampf

Bericht door uniformverzamelaar »

Ik wil off topic nog een voorbeeldje geven hoe iets kan evolueren.

IK HOOR HET AL ZEGGEN. fAT IS HEEL WAT ANDERS. Maar de gevolgen waren er wel voor de verzamelaars.

De wapen wet in België die zelfs nog iets losser is dan deze in Nederland.
Was vroeger goed

De aanleiding van dit alles was een zot die met oorlogswapens in Luik een moordpartij maakte.
Vele wapens zijn vernietigd ook de historische, de wapenwet werd een stuk strenger en de verzamelaars zijn nu bijna verplicht om geld te betalen voor hun vergunning.
Dit in een kort relaas.

Wat hebben de eerlijke verzamelaars daarmee te maken ? Maar zij zijn wel het slachtoffer.

Zo gaat de rest ook gaan, geloof me of niet.

Zij zullen zich (konsoorten zoals de Graaf) altijd hullen in hun slachtoffer rol om daar munt en hun eigen doel mee te bereiken.

HET IS NEIT AAN ONS OM TE OORDEN WAT IEMAND VERZAMELT. De beweegreden daarvoor kan zeer uiteenlopend zijn.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: OM: 1000 euro boete Mein Kampf

Bericht door hajos »

Denk dat het appels met peren vergelijken is.

Belgie had hele vreemde wetgeving (als je maar plechtig beloofd geen munitie te kopen, mocht je het wapen hebben)
Nederland heeft dat slimmer aangepakt, dichtlassen of op verlof. We vertrouwen niemand op hun blauwe ogen.

Waar het in dit geval met Mein Kampf en andere Nazi attributen omgaat is dat het al bestaande wetgeving is.
Er is geen andere wetgeving in de maak.
De rechter heeft blijkbaar duidelijk gemaakt dat de huidige wetgeving nog steeds van kracht is, en vind dat met de huidige wetgeving in de hand dat de aanklager gelijk heeft.

Iedereen mag alles verzamelen, mits het binnen de wet mogelijk is.

"sarcarsme aan"kom op zeg, anders kan ik mijn verzameling xtc tabletten ook wel opdoeken "Sarcasme uit"
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: OM: 1000 euro boete Mein Kampf

Bericht door uniformverzamelaar »

hajos schreef:Denk dat het appels met peren vergelijken is.

Belgie had hele vreemde wetgeving (als je maar plechtig beloofd geen munitie te kopen, mocht je het wapen hebben)
Nederland heeft dat slimmer aangepakt, dichtlassen of op verlof. We vertrouwen niemand op hun blauwe ogen.

Waar het in dit geval met Mein Kampf en andere Nazi attributen omgaat is dat het al bestaande wetgeving is.
Er is geen andere wetgeving in de maak.
De rechter heeft blijkbaar duidelijk gemaakt dat de huidige wetgeving nog steeds van kracht is, en vind dat met de huidige wetgeving in de hand dat de aanklager gelijk heeft.

Iedereen mag alles verzamelen, mits het binnen de wet mogelijk is.

"sarcarsme aan"kom op zeg, anders kan ik mijn verzameling xtc tabletten ook wel opdoeken "Sarcasme uit"
Slimmer aangepakt ?????

Een bodem vondst die totaal verroest is en dat je van ver al kan zien dat men hoogste nog kan gebruiken voor oud metaal.

Mag je die in Nederland hebben volgens de wetgeving :bonk:
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: OM: 1000 euro boete Mein Kampf

Bericht door hajos »

uniformverzamelaar schreef:[

Slimmer aangepakt ?????

Een bodem vondst die totaal verroest is en dat je van ver al kan zien dat men hoogste nog kan gebruiken voor oud metaal.

Mag je die in Nederland hebben volgens de wetgeving :bonk:

Mits deze op verlof staat of dicht gelast is wel ja.
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: OM: 1000 euro boete Mein Kampf

Bericht door Erik »

uniformverzamelaar schreef:Slimmer aangepakt ?????

Een bodem vondst die totaal verroest is en dat je van ver al kan zien dat men hoogste nog kan gebruiken voor oud metaal.

Mag je die in Nederland hebben volgens de wetgeving :bonk:
Voor de wetgever is dat inderdaad "slimmer aangepakt".
Het gaat om het feit "gevonden onbekend wapen" en niet de staat waarin deze zich bevindt. Een gevonden wapen (als in 'bovo') staat in de regel niet op verlof en de wetgever is gewoon slim in deze: geen discussie of de vondst wel of niet vuurgereed is, maar gewoon (in alle gevallen) een vuurwapen wat onderzocht moet worden en wat niet op iemands verlof staat.
Door alle wapens die gevonden worden onder één categorie te zetten wordt de discussie vermeden "wel of niet vuurgereed". Het is gewoon een wapen, niet op verlof. Niemand weet hoe lang dat wapen daar al ligt, onder welke omstandigheid etc. Voor hetzelfde geld is het wapen in de jaren zeventig bij een misdrijf gebruikt, weggegooid en danig verroest 45 jaar later hervonden. Wel interessant voor de politie.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: OM: 1000 euro boete Mein Kampf

Bericht door uniformverzamelaar »

een wapen dat 45 jaar onbeschermd onder de grond heeft gezeten en dat verroest is tot en met daar gaat geen enkel expert nog een ballistiek onderzoek kunnen op doen.
Maar misschien nog wel vingerafdrukken op vinden :yes: :evil:

Praat voor de vaak noem ik dergelijke uitleg.

Het gaat niet om een wapen waarmee nog kan gevuurd worden, want dan kan met perfect een ballistiek onderzoek voorschrijven.

Maar ik heb al meerdere malen ondervonden dat in Nederland enkel slimme en doordachte mensen :+
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: OM: 1000 euro boete Mein Kampf

Bericht door Erik »

Maakt niet uit, Guy. Het gaat om het feit "gevonden onbekend wapen" en niet de staat waarin deze zich bevindt.
En ik bedenk het niet!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: OM: 1000 euro boete Mein Kampf

Bericht door hajos »

Wetgeving is gewoon wetgeving.
Als de wet zegt, wapens zijn verboden tenzij.... dan zijn wapens verboden.
Of het nu een wapen van de wapen handel is of uit de grond. Het is verboden tenzij. (dat er geen ballistisch onderzoek gedaan kan worden maakt niet uit. bestaat ook nog zoiets als vindplaats, serienummer etc)

En het Tenzij is of op verlof of onklaar volgens de Nederlandse richtlijnen.

nu het bruggetje om weer terug te komen naar het topic.
Als de wetgeving zegt Mein Kampf is haatzaaiend en mag derhalve niet verkocht worden dan heeft dat gevolgen.
Het gedoogbeleid (waar we in nederland wat van kunnen) is hiermee voor deze onderwerpen opgeheven.
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: OM: 1000 euro boete Mein Kampf

Bericht door Erik »

hajos schreef:Als de wetgeving zegt Mein Kampf is haatzaaiend en mag derhalve niet verkocht worden dan heeft dat gevolgen.
Als je ervoor zorgt dat je verzameling geregistreerd is (officieel) kun je in het kader van je verwervingsplan gewoon een exemplaar kopen op grond van de uitsluitingsregel van art. 137. ('zakelijk berichtgeving')
Die uitsluiting geldt ook voor studenten geschiedenis die kunnen aantonen dat zij het exemplaar nodig hebben.

Maar volgens mij is dit wel eens vaker aan de orde geweest op dit forum.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Der Blitz
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 09 mei 2014, 19:59

Re: OM: 1000 euro boete Mein Kampf

Bericht door Der Blitz »

Wir müssen zurück zu unseren traditionen
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Re: OM: 1000 euro boete Mein Kampf

Bericht door sobel »

Alles onder dit bericht is ON-topic. Houd de discussie dichter bij het onderwerp.
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Wesley92
Lid
Berichten: 310
Lid geworden op: 04 nov 2014, 00:47
Gegeven: 2 keer

Re: OM: 1000 euro boete Mein Kampf

Bericht door Wesley92 »

Ik ben benieuwd of iemand van jullie het Nederlandse boek in bezit heeft?
Gebruikersavatar
Der Blitz
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 09 mei 2014, 19:59

Re: OM: 1000 euro boete Mein Kampf

Bericht door Der Blitz »

Wesley92 schreef:Ik ben benieuwd of iemand van jullie het Nederlandse boek in bezit heeft?
Wat heeft dat eigenlijk met dit topic te maken? Je mag het hebben, maar niet verkopen. Wat eigenlijk nogal flauw is daar iedereen dit van internet vrij kan downloaden en afprinten het is enkel geen origineel. Je kan het ook gaan lezen in een bibliotheek, dus begrijp niet dat het niet verkocht mag worden, terwijl je het wel mag hebben en lezen.

Groeten
Wir müssen zurück zu unseren traditionen
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: OM: 1000 euro boete Mein Kampf

Bericht door hajos »

Opzich wel te begrijpen.

Verkopen betekend winst maken. Dat wil men nou juist niet hebben.
Als jij een exemplaar hebt zou niemand je tegenhouden als je het weggeeft aan een andere verzamelaar.
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
Wesley92
Lid
Berichten: 310
Lid geworden op: 04 nov 2014, 00:47
Gegeven: 2 keer

Re: OM: 1000 euro boete Mein Kampf

Bericht door Wesley92 »

Heb er laatst 1 gekocht bij de boekhandel.
Maar ik dacht dat het ook verboden was het boek te bezitten.
Fijn om te weten dat dit niet het geval is
Plaats reactie