Laat BNN zien hoe 't moet & dan alsnog moven!

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

marloes schreef:Oh is hij er zoo eentje...
:?:

Deze wetenschap rechtvaardigd je om zijn woorden met veel korrels zout tenemen.
Ik moet toegeven dat ik zijn eerste reactie wel hout vindt snijden.
Ik ben het met Marloes eens dat de tekst van BNN niet historisch verantwoord is en een negatief beeld neer zet van Nederland tijdens de tweede wereldoorlog.

Ik ben het er niet mee eens dat de heldhaftigheid van de Nederlanders en het Nederlandse verzet zo roemrijk zijn dat in een samenvatting van de tweede wereldoorlog op een half A4-tje het verzet veel eer hoort te krijgen.

Voor de meeste Nederlanders was de oorlog een tijd van afzien, broekriem aanhalen, minder om je heen kijken, want daar kon je problemen van krijgen en meer bekommeren om je eigen sores. Als de bezetter wil dat je een formulier ondertekend waarop je aantoont geen Jood te zijn om je baan te kunnen houden prima. Dat het hierdoor voor de bezetter makkelijker is om Joden te registreren en van hun baantjes te ontslaan deed voor de meeste niet-Joden niet ter zake.

Aan de overwinning op Nazi-Duitsland heeft het Nederlandse verzet weinig bijgedragen. Voor het aantal Joodse Nederlanders en Joodse vluchtelingen heeft het Nederlandse verzet weinig mensen gered.

Dank zij het verzet was een deel van de Nederlanders op de hoogte van de oorlogsontwikkelingen door illegale kranten en radiouitzendingen. Dit heeft de hoop hoog gehouden. De strijdbaarheid werd hier niet echt door beïnvloed. Nederlanders zijn geen strijdbaar volk.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Thomas
Lid
Berichten: 232
Lid geworden op: 02 nov 2003, 16:15

Bericht door Thomas »

marloes schreef:Wat is er schots en scheef aan dan?
Véél te zwart-wit, véél te denigrerend tegenover de Duitsers, véél te snelle conlusies getrokken en bovendien veel te overdreven allemaal. Het lijkt wel alsof je BNN wil evenaren in stijl.
En waar zei ik dat?
Dat is de indruk die ik krijg bij het lezen na de zoveelste zin waarin "de mof" verslaan, genegeerd of aan het wenen is door een of ander onbestaand Nederlands leger dat het blijkbaar maanden uithield.
Ja de moffen waren er nou eenmaal bij betrokken dus dan is het niet vreemd dat ze in het verhaal voorkomen toch?
Ja, maar hoe aangenaam is het om een volk zo aan te spreken? Stel je eens voor dat ik in een denigrerende manier over joden zou spreken!
IK was trouwens nog niet geboren in 1940 dus mij hebben ze nooit een optater verkocht.
Je moet een lijn trekken tussen een typetje dat je speelt in je vrije tijd en de wetenschappelijke benadering van feiten, ook al zijn deze laatste niet zo voordelig vanuit het gezichtspunt van het eerste.
Ik vind dat eigenlijk best zielig voor zo'n mof.
Van waar (bronvermelding) heb je die 'verhalen'?
En dat gaat niet samen??
Dus volgens jou gaan volgende 2 stellingen samen:
- De SS werd volledig genegeerd in Nederland.
- Nergens in W-Europa waren er zoveel meldingen voor de SS
Ik heb uit de mond van een Duitse veteraan gehoord dat hij het in Nederland vreselijk vond omdat hij genegeerd werd door de mensen, behalve door het NSB gespuis waar veel moffen op neer keken en door de vrouwen in bepaalde buurten.
Kijk, hier ga je weer. Het "NSB gespuis". Verder zijn je verhalen hier helemaal niet te bevestigen. Wie zat waar te wenen en waarom?
En toch als je de collectie oorlogsdagboeken uit het NIOD leest is praktisch iedereen anti-nazi.
Tuurlijk. Na de oorlog was niemand nazi. Het was altijd een ander.
De SD rapporten schrijven ook meerdere malen over het falen van de nazificatie van het Nederlandsche volk.
De "nazificatie", voor zover dat proces ooit werd ingevoerd in de bezette landen, is nergens gelukt. Trouwens, over welke "rapporten" hebben we het hier? Ik ben me bewust van reguliere Wehrmacht (geen SD) berichten over de toestand, dergelijke dingen verschenen op maandelijkse basis en daar zat een korte rubriek "politieke toestand" in ook. Het enige wat daar, bij mijn weten, aan bod kwam was de graad van succes van oorlogspropaganda van beide kanten.
Wilhelmina moet de moeilijke positie waarin zij verkeert onder de ogen zien. Wilhelmina ziet in dat zij er verstandiger aan doet naar het vrije Engeland te gaan.


En in haar handtas zat, toevallig, de gehele Nederlandse goudvoorraad?
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

Tim schreef:Thomas reageert misschien op niet zo'n correcte manier maar ik vind toch ook dat Marloes hier een beetje te ver in gaat,
Maar waar dan?
Wat klopt er niet in wat ik zeg?
er kan precies niks negatiefs gezegd worden over Nederland tijdens de Tweede Wereldoorlog ?
Natuurlijk wel, zat!
Ik zeg ook dat de meeste mensen niets deden, ik probeer alleen te achterhalen waarom niet, en dat is dus niet altijd omdat ze het allemaal wel prima vonden.
Er is zats negatiefs te zeggen, maar het ging hier om het BNN stukje die alles negatief afschildert en tja, als je daar dan punten tegenin brengt dan kom je met positieve punten.
Als er in het BNN stukje alleen maar positieve dingen stonden was dit een hele andere discussie geworden.
Waarom moet het hele verleden goedgepraat worden ?
Zolang mensen nog denken dat wat BNN zegt wel zo'n beetje klopt en we ons rot moeten schamen moet er gepraat worden.
De cijfers over bvb verzet, collaboratie en jodenvervolging bewijzen toch dat er heel wat dingen fout gegaan zijn in Nederland ?
Ja maar cijfers zeggen toch niet alles?
Ja we hadden weinig verzet, maar ja wij zijn Frankrijk niet of Griekenland.
Geen bergen, geen wouden, geen plekken om flink te oefenen, wij hadden het Englandspiel, er is bijzonder veel verraad geweest etc.
Er zijn veel joden weggevoerd maar kwam dat door de weerloosheid en de foute attitude van de Nederlanders?
Of speelde misschien ook mee dat de moffen een complete administratie aantroffen bij binnenkomst waar alle joden in beschreven stonden, of omdat het moeilijk onderduiken is in het dichts bevolkte land ter wereld, of omdat er heftige verzuiling was waardoor veel mensen geen eens joden persoonlijk kende, of omdat er het eerste jaar eigenlijk niets mis leek?
Er zijn heel veel aspecten achter de cijfers die je soms een ander beeld kunnen geven.
Dat neemt niet weg dat er veel fout was en veel fout ging, maar het is niet allemaal zo zwart wit.
Thomas
Lid
Berichten: 232
Lid geworden op: 02 nov 2003, 16:15

Bericht door Thomas »

okke schreef:(tekst van Okke)
Ik kan me volledig terugvinden in de (uitstekende) tekst van Okke.
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Plakken jullie niet een beetje snel op het Nederlandse volk een sticker? Nederlanders waren nazi's, óf Nederlanders waren helden. Dat is de eerste indruk die ik krijg van deze discussie...
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Die andere Timo
Lid
Berichten: 1176
Lid geworden op: 22 jun 2004, 11:40

Bericht door Die andere Timo »

100.000 NSB'ers Thomas. Dat is op een bevolking van 8 miljoen mensen net 1 procent. Lijkt mij te rechtvaardigen dat de overgrote meerderheid niet in Duitsland en haar Führer geloofde, hoe groot deze partij ook was ten opzichte van andere partijen die in Europa met de nazis meewerkten. Hetzelfde met 22.000 Nederlandse SS'ers. Is dit een basis om te beweren dat Nederland masaal voor de Duitsers partij koos? Er waren bv. meer verzetsstrijders dan SS vrijwilligers.
Gebruikersavatar
Zitadelle
Lid
Berichten: 798
Lid geworden op: 22 jul 2004, 19:03
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Bericht door Zitadelle »

Vaderlandsliefde: daar is niets mis mee. Ik vind dat het Nederlandse volk op zijn beurt best wat meer vaderlandsliefde mag tonen.

Bovendien is het inderdaad zo dat de mensen die actief verzet pleegden (en dan bedoel ik meer dan naar Radio Oranje luisteren) grote helden van mij zijn, net als de verdedigers van de Willemsbrug en Michiel de Ruyter (om maar eens verder terug te gaan :)).

Maar als ik dan zie en lees (voornamelijk uit het uitstekende naslagwerk "Bericht van de Tweede Wereldoorlog" dat Nederland het grootste aantal Waffen-SS vrijwilligers kennen, dan verschijnt er toch een (klein) pruillip(je) bij mij. Je kan niet verhelpen wat er in het verleden is gebeurd, maar zulke feiten maken mij niet trots op mijn vaderland, wat dan weer datzelfde nationalisme de grond in boort.

@Thomas (naamgenoot!!): iets genuanceerder mag ook wel. Laten we het beschaafd houden.
Laatst gewijzigd door Zitadelle op 27 aug 2004, 23:08, 1 keer totaal gewijzigd.
http://www.t-kwadraat.nl/

It takes one tree to make a thousand matches, and it takes one match to burn a thousand trees.
Gebruikersavatar
paulstolk
Lid
Berichten: 711
Lid geworden op: 05 nov 2003, 21:19
Locatie: Ede, gelderland
Contacteer:

Bericht door paulstolk »

vage en waardeloze discussie dit. Nu zitten we een beetje op elkaar te vitten ipv op BNN. BNN heeft naar mijn mening een enorm raar stuk geschreven over de "geschiedenis van Nederland" in 3 a 4 pagina's. Hun poging om "begrijpelijk" en "in de taal van jongeren" een stuk te schrijven heeft volledig de plank misgeslagen.

Plank hier................................................. daar slaan ze.

Dit is wat je noemt een stuk zinloze internetvulling
Leeghoofdigheid ter bestrijding van het maken van domme beslissingen
Gebruikersavatar
paulstolk
Lid
Berichten: 711
Lid geworden op: 05 nov 2003, 21:19
Locatie: Ede, gelderland
Contacteer:

Bericht door paulstolk »

Zitadelle schreef:Nationalisme: daar is niets mis mee.
Bekijk eerst eens de definitie van "nationalisme" voordat je hier een oordeel over geeft :?

edit: deze opmerking kan genegeerd worden. De bewuste uitspraak is al veranderd
Laatst gewijzigd door paulstolk op 28 aug 2004, 15:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Leeghoofdigheid ter bestrijding van het maken van domme beslissingen
Thomas
Lid
Berichten: 232
Lid geworden op: 02 nov 2003, 16:15

Bericht door Thomas »

Die andere Timo schreef:100.000 NSB'ers Thomas. Dat is op een bevolking van 8 miljoen mensen net 1 procent. Lijkt mij te rechtvaardigen dat de overgrote meerderheid niet in Duitsland en haar Führer geloofde, hoe groot deze partij ook was ten opzichte van andere partijen die in Europa met de nazis meewerkten. Hetzelfde met 22.000 Nederlandse SS'ers. Is dit een basis om te beweren dat Nederland masaal voor de Duitsers partij koos?
Dat heb ik ook nergens gezegd. Het is vanzelfsprekend ook, Nederland is steeds een Geallieerd land geweest tijdens WO2, de bevolking (ofschoon het me moeilijk valt in zulke abstacte en alles-omvattende bewoordingen te spreken) heeft nooit specifiek of massaal voor een welbepaalde kant gekozen, het enige wat je met zekerheid kan zeggen is dat Nederland érg blij was met de bevrijding en het einde van de oorlogsconditie.

Wat is feitelijk de bron en betekenis van je NSB-aantal? 100.000 Is, gek genoeg, tevens het cijfer representatief voor vooroorlogse VNV-leden. Hebben we het hier over leden of sympathisanten?
Gebruikersavatar
Zitadelle
Lid
Berichten: 798
Lid geworden op: 22 jul 2004, 19:03
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Bericht door Zitadelle »

paulstolk schreef:
Zitadelle schreef:Nationalisme: daar is niets mis mee.
Bekijk eerst eens de definitie van "nationalisme" voordat je hier een oordeel over geeft :?
Ghighi... ff gewijzigd :oops:
http://www.t-kwadraat.nl/

It takes one tree to make a thousand matches, and it takes one match to burn a thousand trees.
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

wat kunnen we er nog aan doen? Nederlanders waren geen helden, zijn geen helden. Kijk maar weer naar de opnieuw oplaaiende discussie over Irak.

"Niet in mijn achtertuin"

En veel Nederlanders waren ervan overtuigd dat de oorlog totaal verloren was, probeer je dan nog maar te verzetten.

Niemand weet de emoties van de normale Nederlander destijds, dus niemand kan hier een zinnige uitspraak over doen.
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
Zitadelle
Lid
Berichten: 798
Lid geworden op: 22 jul 2004, 19:03
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Bericht door Zitadelle »

Ja, jammer dat er geen voorvader van Maurice de Hond toendertijd bestond (dat rijmt!!) :D
http://www.t-kwadraat.nl/

It takes one tree to make a thousand matches, and it takes one match to burn a thousand trees.
Gebruikersavatar
paulstolk
Lid
Berichten: 711
Lid geworden op: 05 nov 2003, 21:19
Locatie: Ede, gelderland
Contacteer:

Bericht door paulstolk »

Zitadelle schreef: Ghighi... ff gewijzigd :oops:
Wat heb je gewijzigt dan?
Leeghoofdigheid ter bestrijding van het maken van domme beslissingen
Gebruikersavatar
Zitadelle
Lid
Berichten: 798
Lid geworden op: 22 jul 2004, 19:03
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Bericht door Zitadelle »

Mijn post :S
http://www.t-kwadraat.nl/

It takes one tree to make a thousand matches, and it takes one match to burn a thousand trees.
Plaats reactie