Dat ben ik niet met je eens.okke schreef:marloes schreef:Oh is hij er zoo eentje...![]()
Deze wetenschap rechtvaardigd je om zijn woorden met veel korrels zout tenemen.
Maar het moet wel vermeld worden, vooral de februaristaking, de overval op het personenregister en het verzorgen van ondergedoken joden.Ik ben het er niet mee eens dat de heldhaftigheid van de Nederlanders en het Nederlandse verzet zo roemrijk zijn dat in een samenvatting van de tweede wereldoorlog op een half A4-tje het verzet veel eer hoort te krijgen.
Het is vreemd dat ik soms emailtjes uit het buitenland krijg waarin een respect voor ons verzet naar voren komt.
Toen ik documantairemakers van Discovery channel op bezoek kreeg waren zij na veel onderzoek aardig onder de indruk van ons verzet.
Het verzet in nederland was massaal....maar welk verzet?
Er was zoveel verschillend verzet, en ja als je denkt aan gewpend verzet, ja dan was er niet zo veel.
Maar ook daar zit weer een verhaal achter.
Het kleine verzet was veel uitgebreider en inderdaad, niet erg roemrijk, maar wel verzet!
Kijk ik zeg niet dat ons verzet zo ongelovelijk super beschreven moet worden, maar ik zeg wel dat de negatieve uitlatingen van BNN gewoon niet kloppen en zeker niet terecht zijn.
Daarom kom ik met die positieve verhalen, natuurlijk is er ook zat negatiefs bij, maar het gaat hier om het BNN verhaal...
De mensen die tekenden (bijna iedereen) deden dit vrij vroeg in de oorlog, nederland was nog geen half jaar bezet en de moffen waren poeslief.Voor de meeste Nederlanders was de oorlog een tijd van afzien, broekriem aanhalen, minder om je heen kijken, want daar kon je problemen van krijgen en meer bekommeren om je eigen sores. Als de bezetter wil dat je een formulier ondertekend waarop je aantoont geen Jood te zijn om je baan te kunnen houden prima. Dat het hierdoor voor de bezetter makkelijker is om Joden te registreren en van hun baantjes te ontslaan deed voor de meeste niet-Joden niet ter zake.
Er leek geen vuiltje aan de lucht, daarnaast wisten men dat al deze dingen toch al bekend waren, het was meer een technicaliteit.
Daarom tekenden iedereen, onterecht natuurlijk.
Toen de loyaliteitsverklaring kwam in 1942 werd deze dan ook massaal niet getekend, men had inmiddels het ware gezicht van de nazis gezien.
Je moet dus goed bij al die cijfers de situatie in nederland op dat moment bekijken en proberen in te zien waarom mensen iets deden.
Al het verzet heeft iets bijgedragen aan het verlies van de Nazi's, daarnaast zijn Nederlandse verzetsmensen opgeofferd om de Duitsers te laten geloven dat de invasie in calais kwam.Aan de overwinning op Nazi-Duitsland heeft het Nederlandse verzet weinig bijgedragen.
Het is overigens onmogelijk te stellen hoeveel invloed bepaalde daden hadden op de oorlogsvoering.
Het verzet in Nederland blaast een trein op met materieel voor het Duitse leger, maar waar ging dat spul naar toe en hadden de duitsers er last van dat het niet of veel later kwam?
Ook de spoorwegstaking heeft een beetje effect gehad op het vervoer van troepen en materieel, niet zoveel als gehoopt, maar toch.
Het is moeilijk te zeggen welke daad welke invloed had.
Als je kijkt naar percentages (bedoel je dat?) heb je inderdaad gelijk, maar dat beketent niet dat het verzet het niet geprobeert heeft of niet wilde.Voor het aantal Joodse Nederlanders en Joodse vluchtelingen heeft het Nederlandse verzet weinig mensen gered.
En een groot deel van deze discussie gaat erover of met het allemaal best vond of gewoon niet veel kon doen.
Daar ben ik het niet mee eens, ze hebben goed gevochten in 1940 en dan kun je nog ergens voor strijden op een geweldloze manier.Dank zij het verzet was een deel van de Nederlanders op de hoogte van de oorlogsontwikkelingen door illegale kranten en radiouitzendingen. Dit heeft de hoop hoog gehouden. De strijdbaarheid werd hier niet echt door beïnvloed. Nederlanders zijn geen strijdbaar volk.
De ondergrondse krantjes vochten ook ergens tegen en die medewerkers riskeerden hun leven.
Daarnaast zie je de februaristaking en de spoorwegstaking, 30.000 man spoorwegpersoneel dat alles riskeert en onderduikt.
Ook allemaal strijd.
Maar de meeste mensen deden niets tot weinig, dat is waar.
Helaas maar begrijpelijk als je kijkt naar de voorgeschiedenis en de situatie in Nederland toen.